annelie julimamma skrev 2010-09-06 12:20:46 följande:
Min son föddes i vecka 35+0. Jag hade redan innan förlosningen mjölk och ville verkligen amma. Mjölken kom igång bra och jag kunde pumpa rejält så att han även kunde få min mjölk i sonden. Dock kunde han inte suga ut min bröstvårta så jag har hela tiden fått använda amningsnapp. Fick låna med mig en elektrisk pump hem från sjukhuset som var kanon, jag hade massor med mjölk. När han sen blev av med sonden ammande jag enbart och det gick bra trodde jag.
Jag ammade och ammade och han blev aldigt riktigt nöjd. Hela sommaren känns som att jag bara ammade och ammade. Jag fick mjölkstockning och blev riktigt dålig och efter det kände jag att jag fick mindre mjölk. När jag var sjuk var jag tvungen att ge honom flaska och efter det har det inte funkar att helamma. Jag ville och jag försökte men han blev bara frustrerad och skakade på huvudet, "pickade" med huvudet och sen bara skrek och jag bara grät. Jag grät varje dag, jag ville ju så gärna, inte skulle mitt barn bara få flaskan. Men tillslut var jag tvungen att ta till flaskan. Min sambo peppade mig mycket. Efterom jag ammade mindre fick jag mindre mjölk och jag orkade inte kämpa med pumpen för att hålla igång. Jag ville så gärna, men vem jag än pratade med BVC sköternaksan, barnmorskan eller vänner så sa alla till mig, "lägg ner, det är inte värt det".
När jag var på min efterkontroll sa min barnmorska till mig att det är jätte svårt med barn som är förtidigt födda. Din son älskar dig ändå så lägg ner. Du kanske får fler barn som du kan amma. (detta är mitt första barn) Efter det har jag inte ammat mer.
Som sagt jag ville verkligen och var så inställd på det i och med att jag hade så mycket mjölk men jag bara grät och grät och jag tycker det är jobbigare med flaskan. Imorgon är min son 11veckor och han är nöjd med flaskan för med den behöver han inte kämpa så mycket som med amingen.
Lycka till.
Tråkigt att du inte fick stöd i att amma om du nu egentligen ville det.
Det är nog det allra viktigaste att omge sig med människor som stöder en i sitt eget beslut oavsett vad det är. Och dessutom förser en med de kunskaper som behövs för att kunna genomföra det. Jag ammade min stora med amningsnapp så det är liksom inget fel med det. Men att använda cottermans grepp är bättre om man bara får till det på ett bra sätt.