• LiVM

Ni som kunnat amma era prematurbarn...tips tack

Min flicka är född i V34+0 
    Jag har försökt att amma henne nu i 1månad men jag får ge flaska då hon inte orkar suga i sig nog från bröstet,hur länge fick ni hålla på innan eran bebis orkade suga sig mätt enbart på bröstet?Tills barnet var fullgången tid?
    Jag pumpar ur för att hålla igång mjölken men hur länge till ska jag hålla på med det??  
    Min dröm var ju att kunna amma detta barn men jag kanske får se mig besegrad denna gång oxså.Hon är ju rätt liten så jag har ju inga höga krav på henne,huvudsaken hon ökar i vikt. 

Leo 060220 Ebba 100809
  • Svar på tråden Ni som kunnat amma era prematurbarn...tips tack
  • Cocco

Jag inser nu att jag borde skriva ner hur man ammar en prematur. Det känns som det är allt oftare folk frågar efter det och kunskapen är så dålig.
    1, Jag la honom till bröstet vid varje matning redan från första gången jag kunde. Alltså så ammade han redan i v33+3. Första veckan så orkade han kanske amma 1-3ggr/dag. Ibland fick vi till det tidigt på dagen och då fick han till det några fler gånger den dagen. Tyvärr var jag i så dåligt skick att jag inte orkade åka upp till neo på nätterna den första veckan.
    Jag låg så mycket jag bara orkade hud mot hud. Vilket i mitt fall var minst halva dygnet oftast mer.
    Här har barnen SOND tills de orkar amma helt och man ger inte flaska eftersom det kan störa amningen.

Jag använde cottermansgrepp på min bröstvårta för att den skulle vara lätt att få tag på. Försökte handmjölka ut lite på bröstet så det smakade gott. Orkade han suga så använde jag bröstkompression för han skulle få i sig så mycket som möjlig. Hade jag väldigt mycket mjölk så kunde jag handmjölka ut lite för att det inte skulle komma för fort.
    När han var ca 34+3 så ammade han varje mål. Strax därefter så ammade han ca hälften av vad han skulle få i sig och ca 3 dagar senare så ammade han ca 75% av vad han skulle få i sig. Då slutar man normalt sätt att sonda till mer men eftersom han var så liten så fick han lite extra på sonden ändå. Jag sondade till mellan 5-15ml i ca 2 veckor och när han var ca 37 veckor så slutade vi helt att sonda till och när han då fortsatte att gå upp som han skulle så blev vi utskrivna från neo när han var ca 38 veckor.

Jag testade amningsnapp någon dag men det är lurigt med amningsnapp för de små prematurerna kanske inte orkar suga tillräckligt hårt för att få i sig tillräcklit med mjölk.

Sen plöjde jag igenom allt material som fanns på neo om amning som var förvånansvärt mycket bättre än det som sköterskorna sa.

Sen det som man verkligen ska utrusta sig med är tålamod. Amning tar tid att lära sig och att amma en prematur kan ta lite längre tid.

Du får gärna PMa om du har några konkreta frågor.
    M har enbart fått min bröstmjök sen han var bara några dagar och är nu 5 månader och 3 veckor och är fortfarande helammad.

• Cocco
    annelie julimamma skrev 2010-09-06 12:20:46 följande:
    Min son föddes i vecka 35+0. Jag hade redan innan förlosningen mjölk och ville verkligen amma. Mjölken kom igång bra och jag kunde pumpa rejält så att han även kunde få min mjölk i sonden. Dock kunde han inte suga ut min bröstvårta så jag har hela tiden fått använda amningsnapp. Fick låna med mig en elektrisk pump hem från sjukhuset som var kanon, jag hade massor med mjölk. När han sen blev av med sonden ammande jag enbart och det gick bra trodde jag.
    Jag ammade och ammade och han blev aldigt riktigt nöjd. Hela sommaren känns som att jag bara ammade och ammade.  Jag fick mjölkstockning och blev riktigt dålig och efter det kände jag att jag fick mindre mjölk. När jag var sjuk var jag tvungen att ge honom flaska och efter det har det inte funkar att helamma. Jag ville och jag försökte men han blev bara frustrerad och skakade på huvudet, "pickade" med huvudet och sen bara skrek och jag bara grät. Jag grät varje dag, jag ville ju så gärna, inte skulle mitt barn bara få flaskan. Men tillslut var jag tvungen att ta till flaskan. Min sambo peppade mig mycket. Efterom jag ammade mindre fick jag mindre mjölk och jag orkade inte kämpa med pumpen för att hålla igång. Jag ville så gärna, men vem jag än pratade med BVC sköternaksan, barnmorskan eller vänner så sa alla till mig, "lägg ner, det är inte värt det".
    När jag var på min efterkontroll sa min barnmorska till mig att det är jätte svårt med barn som är förtidigt födda. Din son älskar dig ändå så lägg ner. Du kanske får fler barn som du kan amma. (detta är mitt första barn) Efter det har jag inte ammat mer.
    Som  sagt jag ville verkligen och var så inställd på det i och med att jag hade så mycket mjölk men jag bara grät och grät och jag tycker det är jobbigare med flaskan. Imorgon är min son 11veckor och han är nöjd med flaskan för med den behöver han inte kämpa så mycket som med amingen.
    Lycka till.
    Tråkigt att du inte fick stöd i att amma om du nu egentligen ville det.

Det är nog det allra viktigaste att omge sig med människor som stöder en i sitt eget beslut oavsett vad det är. Och dessutom förser en med de kunskaper som behövs för att kunna genomföra det. Jag ammade min stora med amningsnapp så det är liksom inget fel med det. Men att använda cottermans grepp är bättre om man bara får till det på ett bra sätt.
  • Dullan 79

Lite OT På NEO i italien så får dom flaska och det är inte hämmande för ammningen!! Det har oxå gjorts studier i sverige som säger detta!! Men tror detta gäller framförallt prematurer!!inte "normalt" födda!!

• Lappen

min dotter kom vecka 32 och hon tog bröstet första gången och så fick hon ju sondmatas men hon var ducktig och sög

• Cocco
    Dullan 79 skrev 2010-09-12 11:52:39 följande:

Lite OT På NEO i italien så får dom flaska och det är inte hämmande för ammningen!! Det har oxå gjorts studier i sverige som säger detta!! Men tror detta gäller framförallt prematurer!!inte "normalt" födda!!

Det kanske inte är hämmande för amningen i sig men det är hämmande på det sättet att många mammor inte vågar lite på sig själva och sin egen känsla för att barnet får i sig tillräckligt. Precis på samma sätt som att amningsvägning är en sak som skapar fruktansvärd ångest hos mamman.
    Min mamma slutade amma för hon inte orkade väga hela tiden och hon inte heller kunde se att min syster fick i sig.
    Alltså tror jag att man får ha en väldigt massa mer kunskap och stöd för att fixa amningen om man börjar med flaska. Inget fel i att ge flaska men om man vill amma så tror jag att det är helt fel väg att gå.
  • Elsis

Jag håller med om rådet att använda amningsnapp, blev mycket bättre så snart vi började med den. Min flicka är född i vecka 34+6 och sondmatades drygt två veckor, parallellt med amningsförsök. Hon använde vanlig napp också från första dygnet, de rekommenderade det på neo, sade att allt som stimulerade sugförmågan var bra. Dock var hon inte så intresserad av nappen, det kom först senare. <nu är hon ett år och älskar sin napp.

• Dullan 79
    Cocco skrev 2010-09-12 22:00:51 följande:
    Det kanske inte är hämmande för amningen i sig men det är hämmande på det sättet att många mammor inte vågar lite på sig själva och sin egen känsla för att barnet får i sig tillräckligt. Precis på samma sätt som att amningsvägning är en sak som skapar fruktansvärd ångest hos mamman.
    Min mamma slutade amma för hon inte orkade väga hela tiden och hon inte heller kunde se att min syster fick i sig.
    Alltså tror jag att man får ha en väldigt massa mer kunskap och stöd för att fixa amningen om man börjar med flaska. Inget fel i att ge flaska men om man vill amma så tror jag att det är helt fel väg att gå.
    Vi vägde bara på sjukhuset! Dom sa till oss mammor att inte hyra/köpa hem våg för bara bebisen gick upp i vikt som den skulle var allt bra!! Och kan tilläga att min son inte tar flaska nu !! Ammar fortfarande och han är 8½ mån om han ska dricka vatten så blir det från pipmuggen NUK!! Men du har rätt att vägningen skapar ångest för om han skulle äta 50 och han hade bara fått i sig 48 och sen somnade så fick man panik men då var det en snäll sköterska som frågade om jag åt lika mycket jämt?? Nä svarade jag!!
  • Cocco
    Dullan 79 skrev 2010-09-12 23:49:36 följande:
    Vi vägde bara på sjukhuset! Dom sa till oss mammor att inte hyra/köpa hem våg för bara bebisen gick upp i vikt som den skulle var allt bra!! Och kan tilläga att min son inte tar flaska nu !! Ammar fortfarande och han är 8½ mån om han ska dricka vatten så blir det från pipmuggen NUK!! Men du har rätt att vägningen skapar ångest för om han skulle äta 50 och han hade bara fått i sig 48 och sen somnade så fick man panik men då var det en snäll sköterska som frågade om jag åt lika mycket jämt?? Nä svarade jag!!
    Vad skönt att det fungerade för er. Vi vägde också bara på sjukhuset men jag vägrade att amningsväga mer än högst 1 gång/dygn.
    Det var nog mer förr som folk vägde hemma.
    Och ännu mer skönt att ni helt har sluppit flaskan sen.
  • Erkens mamma

Min son är född i vecka 29. Jag pumpade och han sondades de första 5 veckorna. Efter det la jag honom till bröstet ett par gånger per dag jag var där och han låg mest och smakade lite på det som jag tryckte fram. Han var ca 36 veckor när han började suga mer aktivt. Sonden togs två dagar innan vi åkte hem på permission. Då var han 38 veckor. 
    Han gick upp lite dåligt i början men tog fart efter tre veckor hemma och idogt ammande från min sida. 
    Jag la honom till bröstet var tredje timme minst. Väckte honom om han sov.. Ibland åt han oftare men hade inte riktigt rätt hungerskänslor i början. För mig kommer det väldigt mycket mjölk men det tar en liten stund innan utdrivningsreflexen sätter fart, sedan fullkomligt sprutar det mjölk så när han blev stark nog att dra igång reflexen så gjorde det andra sig självt. I början hjälpte jag honom genom att pumpa igång utdrivningen.

Jag helammade honom tills han var 7 månader korr. Då började vi med lite smakisar. Delammade tills han var korr 1 år.  

• Written Fiction

Har aldrig provat amningsnapp men vad jag förstår så hjälper det när man har för mjuka bröstvårtor och barnet svårt att få grepp.

Min egen amning kom igång efter en mycket seg tid med pumpning och mycket lungsjuk son. Han är född i vecka 27 och pga lungorna kunde han inte ens försöka förren mycket sent in i vecka 36 37. Under tiden fick jag pumpa, lägga droppar på nappen och göra allt för att uppmuntra hans sugbehov. Han har enbart fått bankmjölk och sedan min pumpade.
    Han anföll bröstet en dag i syrgasgrimma när vi hade kängurustund och sedan provade vi oss långsamt fram. Då han var så beroende av CPAPvård tog det mycket längre tid att bli av med sonden. Han orkade inte andas och äta samtidigt. Nappflaska provade vi aldrig.
    Vid hemgång (runt vecka 44 till 46) helammade vi dock efter att ha provat känguruamning och långsamt slussat ur CPAPvården.

Vi var alltså sondfria vid hemgång till hemsjukvård. Jag ammar än, han är 20 månader okorr och äter välling en gång per dygn. Jag började jobba när han var korrigerat 1 år och då accepterade han välling på nappflaska. Amningen idag är morgon och kväll, plus någon nattslurk om han vaknar. Han är hemma med sin pappa än.

Jag personligen tycker att känguruamning var den absolut bästa metoden att använda för att "amningsträna" men alla är olika så det är svårt att ge tips som passar. Det är så individuellt på barn och föräldrar. Dessutom att amma prematurbarn är en kamp i sig.
    Lycka till och tro på dig själv!

• Ida04Emma06Thea09

Jag vill dela med mej lite av hur det varit för mej med  mina tre prematurbarn.

Första dotter föddes i v29+4, då pumpade jag i 2 månader innan det sinade (pga att det var mitt första barn som var prematur och allt var kaos då), hon var aldrig intresserad av bröstet så hon fick flaska.

Mitt andra barn föddes i vecka 32+5 och då pumpade jag totalt 3veckor (under den tiden så la jag henne vid bröstet så ofta jag kunde så hon fick sug träna) då vi åkte hem när hon var 36veckor så ammade hon fullt så henne ammade jag tills hon var 8 månder (med amningsnapp det funkade inte utan!)

Och minstingen föddes i vecka 27+6 la till henne vid bröstet första gånge efter ca 2veckor (då hon mådde bättre) och sen efter det så pumpade jag och la till henne så hon ammade 5-10ml i några veckor sen lossnade det bara och hon ammade mer och mer så vi gick hem på permis med delad sondmatning/amning, åkte in och vägde på sjukhuset 2gr i veckan och efter ca 2veckor så togs sonden bort och hon ammade fullt (då var hon 37veckor)  och vi skrevs ut och jag ammade henne tills hon var 6månader (oxå med amningsnapp det funkade inte utan denna gången heller!)

• ISSEN

har två pojkar som båda är prematurer födda i v 30+6 och 26+2, har helammat båda, kommer inte riktigt ihåg på rak arm vilken v de var men storebror ammade helt när vi vart utskrivna och då måste han ha vart runt v 34 Lillebror som är född betydligt tidigare ammade inte fullt lika mkt men vi hade hamsjukvård i 2 veckor efter utskrivning,låg inne 8v så han måste ha vart runt v 37 när han började helamma.  det jag tror gjorde att det gick så bra var min avslappnande inställning, tänkte att "funkar det så funkar det" men jag la båda barnen väldigt tidigt till bröstet medans de sondades, lät de försöka vid varje mål vare sig de var pigga eller inte, lät de ligga vid bröstet annars.

En ska sköterskorna på neo tyckte var en bra grej va att ta några droppar bröstmjölk och lägga på barnets läppar så de sen känner igen smaken!

Hoppas det går bra för er och ammningen men kom ihåg att du är en precis lika bra mamma även om det inte funkar!

Lycka till!

• Bliglin

Jag tror att det är en fördel att bara sonda och amningsträna och inte blanda in flaskan - alls. För risken är stor att de orkar suga mer med falskan och därmed att man ger flaskan istf sonden, och bröstet orkar de inte med liksom. Jag vet inte hur gammal din lilla är nu, men min son orkade amma fullt ut från v 39+2. Han föddes v 27+3 och sondades således länge. Vi amningstränade från att han var omkring v 34 men sondade alltid upp när han inte orkade längre och gav aldrig flaska. Lycka till!

• Bliglin

Just ja, jag pumpade ganska precis 3 månader, dvs tills han orkade ta alla mål från bröstet. Pumpade var tredje-fjärde timme dygnet runt.

• Pemberly

Min son är ju inte så prematur (35+5) men han hade dessutom låg födelsevikt för sin vecka så svaret kanske är relevant även för de som är födda i vecka 33-34. För vår del gick det bra att få igång amningen. Han är en vecka nu och sedan ett par dagar ammar han enbart. Redan från början inledde vi varje matning med att försöka amma och sedan fick han ersättning från kopp efter amningen. Första dagarna orkade han bara suga en kort stund och vissa gånger inte alls, men succesivt sög han mer och mer och vi kunde trappa ner på ersättningen. Jag pumpade även några gånger dag 3-5 för att öka på mjölkproduktionen (den mjölken gav vi sedan med kopp i stället för ersättning). Jag inledde amningsförsöken med att handmjölka ur ett par droppar så att bröstvårtan smakade mjölk redan från början. Det gör jag fortfarande ibland de gånger han är lite tveksam till att börja suga. Kan tillägga att vi alltid gav ersättning eller pumpad mjölk från kopp eller tesked (utom första dagen då han fick genom sond) och inte flaska.

• Frogster

Min grabb föddes v.32+2. Sondades helt första dygnet men började sedan träna på amning.
    Testade amningsnapp då han pga för lång "tungsträng" inte får fram tungan tillräckligt för att få något tag.
    Sondade och ammade parallelt tills i fredags då han på eget bevåg drog sonden. Tog tillfället i akt och provade att bara amma. Funkade bra men då han behövde sola och matintaget blev extra viktigt så sattes ny sond för säkerhetskull.
    Även den sonden fick han loss efter bara några timmar och provade därför att bara amma fritt. Tappade lite vikt första dygnet men tog igen det dygnet därpå.
    Sedan i lördags 33+3 så helammas han och det funkar kalas! =)

Svar på tråden Ni som kunnat amma era prematurbarn...tips tack