• LiVM

Ni som kunnat amma era prematurbarn...tips tack

Min flicka är född i V34+0 
    Jag har försökt att amma henne nu i 1månad men jag får ge flaska då hon inte orkar suga i sig nog från bröstet,hur länge fick ni hålla på innan eran bebis orkade suga sig mätt enbart på bröstet?Tills barnet var fullgången tid?
    Jag pumpar ur för att hålla igång mjölken men hur länge till ska jag hålla på med det??  
    Min dröm var ju att kunna amma detta barn men jag kanske får se mig besegrad denna gång oxså.Hon är ju rätt liten så jag har ju inga höga krav på henne,huvudsaken hon ökar i vikt. 

Leo 060220 Ebba 100809
  • Svar på tråden Ni som kunnat amma era prematurbarn...tips tack
  • mina12

Vi började amningsträna lite i v.32-33, men det var nog först v.36 hon började få i sig något och vi kunde minska på det hon fick i sonden. Det var först ca 2 veckor efter beräknad födelse, som vi kunde ta bort sonden och hon helammade. Vi fortsatte amningsväga läääänge, för ibland verkade hon helnöjd fast hon knappt ätit något och då fick jag truga så åt hon lite till. Jag fortsatte pumpa även efter att sonden tagits bort eftersom min mjölk minskade väldigt snabb om, dottern hade några dagar då hon åt lite och hon orkade inte rikigt "jobba upp" mängden igen. Pumpade i ca 8mån...

Amningen var ganska krånglig för oss fram till hon var ca 9mån/5mån korr, därefter fungerade det bra och jag tyckte det var värt allt slit Delammade tills hon var 1år korrigerat.

Så om du vill amma, så kommer du säkert kunna göra det, men det kommer nog kräva lite envishet och tålamod. Tänk dock på att inte gå ner dig helt i det här med amning. Blir det för jobbigt, så är mitt råd att sluta, för du ska orka ta hand om ditt barn också. 

Lycka till!

• Sillkungen

Min son föddes v 33+1 och han sondmatades till v37+0. Sista veckan sondmatades han bara nattetid och ammades på dagarna. Från v37+0 har han helammats och det har funkat bra även om han inte orkade några längre stunder i början. Amningen kunde lätt ta 1-1,5h då han vilade mycket och somnade under tiden. Kunde äta väldigt tätt också då han antagligen inte orkade få i sig så mycket varje gång. Men det tog ett par veckor sen blev det klart bättre. Nu är han BF+1 och amningen funkar jättebra, han bökar fortfarande runt lite innan han tar tag men det känns helt ok. Vi har inte alls använt flaska utan sondade tills amningen funkade hyfsat bra.  När vi fasade ut sondningen så sa de åt oss att dra ut lite på tiden mellan matningarna så han skulle hinna bli lite ordentligt hungrig innan jag gav honom bröstet. På så sätt skulle han vara mer taggad att suga ordentligt.

Lycka till och hoppas det kommer funka för er.

• annelie julimamma

Min son föddes i vecka 35+0. Jag hade redan innan förlosningen mjölk och ville verkligen amma. Mjölken kom igång bra och jag kunde pumpa rejält så att han även kunde få min mjölk i sonden. Dock kunde han inte suga ut min bröstvårta så jag har hela tiden fått använda amningsnapp. Fick låna med mig en elektrisk pump hem från sjukhuset som var kanon, jag hade massor med mjölk. När han sen blev av med sonden ammande jag enbart och det gick bra trodde jag.
    Jag ammade och ammade och han blev aldigt riktigt nöjd. Hela sommaren känns som att jag bara ammade och ammade.  Jag fick mjölkstockning och blev riktigt dålig och efter det kände jag att jag fick mindre mjölk. När jag var sjuk var jag tvungen att ge honom flaska och efter det har det inte funkar att helamma. Jag ville och jag försökte men han blev bara frustrerad och skakade på huvudet, "pickade" med huvudet och sen bara skrek och jag bara grät. Jag grät varje dag, jag ville ju så gärna, inte skulle mitt barn bara få flaskan. Men tillslut var jag tvungen att ta till flaskan. Min sambo peppade mig mycket. Efterom jag ammade mindre fick jag mindre mjölk och jag orkade inte kämpa med pumpen för att hålla igång. Jag ville så gärna, men vem jag än pratade med BVC sköternaksan, barnmorskan eller vänner så sa alla till mig, "lägg ner, det är inte värt det".
    När jag var på min efterkontroll sa min barnmorska till mig att det är jätte svårt med barn som är förtidigt födda. Din son älskar dig ändå så lägg ner. Du kanske får fler barn som du kan amma. (detta är mitt första barn) Efter det har jag inte ammat mer.
    Som  sagt jag ville verkligen och var så inställd på det i och med att jag hade så mycket mjölk men jag bara grät och grät och jag tycker det är jobbigare med flaskan. Imorgon är min son 11veckor och han är nöjd med flaskan för med den behöver han inte kämpa så mycket som med amingen.
    Lycka till.

• knäppisen

dottern föddes i v 33+5. Började amningsträna efter nån vecka och efter två veckor åt hon ett-två mål mat genom att dia och resten sond. Sonden försvann efter ca 4 veckor.

• Tjorvet

födde i v.33+2 och började amningsträna två veckor efter det och det var jobbigt från början. Jag hade mycket hjälp av amningsnapp och tillslut så höll sonen sig vaken och allt vände. Men i efterhand så tycker jag att det är viktigt som mamma att må bra under den tiden och inte kämpa sig utmattad.

• Kazeer

Mitt första barn föddes i vecka 36+3 och han var lite tillväxthämmad. Han hade sond i sex dygn. Därefter orkade han äta sig mätt själv.

Mitt andra barn föddes i vecka 35+3 och var ganska mycket tillväxthämmad. Han hade sond i ganska precis en månad. Sedan var tanken att han skulle ammas men amningstekniken funkade inte (han fick inte i sig något från ena bröstet) så när sonden togs bort och han var utskriven från neonatal, lade jag ner amningen och gav honom ersättning i stället.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • yodi

min yngsta föddes i v 32+6
    först ammades hon och sondmatades, sen ammades hon + fick flaska.

när hon var två månader (eller egentligen skulle komma) så klarade hon sig på enbart helammning.

• NinnaBus

Min yngsta föddes v 33+4.

Han sondmatades till en början men vi försökte amma från första dagen. När vi åkte hem från Neo efter 13 dgr så helammades han. Men det var tack vare att vi fick använda amningsnapp... Fram till att en sköterska erbjöd oss det fick han nästan inte ut nåt... Sen gick det på ett par dagar innan vi var igång och helammade...

Lycka till

• Längtar efter barn

Håller med NinnaBus...

Använd ammningsnapp!
    Jag ammar min tös som nu är i vecka 32+3 (är fortfarande på Neo) och det går jätte bra! 
    Innan hittade hon inte bröstvårtan eftersom den var så mjuk och hon så liten. Men med den har vi kunnat dra ner på sondmatningen och ändå går hon upp mellan 40-50gram per dag.

Hon föddes i vecka 28+6 och vägde då 1083 gram och nu väger hon 1708gram.

Så jag rekomenderar verkligen amningsnapp om du inte redan har provat det.

• Dullan 79

Min son kom i v. 33+6 ! Han sondmatades i över 1 vecka för syreslangens skull sen fick han flaska och sond! Men efter ca 8 dagar så började jag amningsträna ! han blev fort trött! Så när amningen kommit igång så blev det varannan gång flaska varannan bröstet! Sista gången jag gav honom flaska var han 17 dagar sen helammade jag tills ca 6 mån korr4½ mån! Sen han börjat äta så ammar jag han ca 3 gånger /dag! Han är nu 8½ mån!!

Svar på tråden Ni som kunnat amma era prematurbarn...tips tack