• karinagumman

är ditt/dina barn döpt/a?

berätta gärna vad som gjorde att ni valde att döpa eller inte döpta

Oskar ~ mammas favorit ~ född 12/1 2010
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden är ditt/dina barn döpt/a?
  • Madeleine 86

Eftersom jag är troende kommer jag inte låta döpa något av våra kommande barn. Barnen tillhör ju redan himlen och det finns ingen anledning för små spädbarn att bli renade och ta emot Jesus då det är därifrån de kommer och det är dit de hör.

• Ragnar

Våra barn är inte döpta av den enkla anledningen att vi inte är troende. Ingen av oss tillhör någon kyrka eller församling. Vi barnen låta döpa sig och konfirmeras då de är så stora att de vet vad det hela handlar om har de vårt fulla stöd att göra det då.

• chokladkaffe

VArför skulle vi döpa när vi inte är troende och med i kyrkan? Känns mycket märkligt. Däremot skulle jag kunnat haft en "välkommen x" grej med lite fika och sånt för familjen och vännerna.

• Jennie med ie
    Fenna skrev 2010-09-07 10:29:57 följande:
    Jag tycker det är konstigt att folk ser att inte döpa som att inte välja åt barnet. Att välja att inte vara med i kyrkan är ju också ett val. Jag tror att det är lättare för ett döpt barn att lämna kyrkan än för en odöpt vuxen att gå med.
    det är nog högst personligt det där, vilket som är "lättast". Likaså att senare i livet döpas för att sen konfirmeras, en del tyckte det var jobbigt och pinsamt medans en del tycker det känns bra (däribland jag).

Obestridbart är dock det faktum att man aldrig kan bli odöpt, ett dop kan inte göras ogjort, även om man väljer att gå ur församlingen.
  • sininen

Min dotter är döpt. 24 timmar och 15 minuter senare somnade hon bort i mammas famn. Vi ska absolut döpa hennes lillasyster. Jag tycker att det är en fin ceremoni där man både firar barnet och ser till att barnet har någon anna som ser över det också.

• thelifesaviour
    Agent 355 skrev 2010-09-07 00:00:18 följande:
    Nej. Dopet är ett sakrament och en religiös handling. Ett dop har ingen relevans för min familj eller det liv vi lever och jag ogillar tomma handlingar. Vill barnen sen döpa sig, konfirmera sig etc har de valet att göra det själva senare.
    Min dotter är inte döpt, av exakt samma anledning som ovan. 
  • hannis

Nej vi har valt att inte döpa vår son. Dels eftersom vi ej är religiösa och dels eftersom vi tycker att barnet skall bestämma själv om det skall döpas och i så fall i vilket samfund.

Vi har valt att ha namngivningsfest i stället.

• Caranlachiel

Nej vår son är inte döpt. Vi kände att det är ett beslut han själv måste fatta.

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • Rosa socka

Våran son är inte döpt och bebisen i magen kommer heller inte att bli det.
    Min sambo ansåg det som självklart att döpa då "alla andra" gör det men samtidigt har han tjatat om att vi ska gå ur Svenska Kyrkan då det är onödigt att betala skatt dit så jag behövde bara nämna det så förstod han hur dumt det låter, vi är inte troende så det känns fel att stå i kyrkan och döpa våra barn bara för att det är en tradition eller för att samla släkten och fika (som min sambos farmor tyckte var enledningen till ett dop).

❤ Oliver april -09 , Lillasyster BF 101227 ❤
  • strojes

ingen av mina tre tjejer är döpta. jag hade gärna sett att de döptes men maken ville inte och jag hade inget riktigt starkt argument till varför de skulle döpas. och nu känns det mer rätt att de inte döptes så de själva får välja sedan när det börjar närma sig konfirmationsålder tex.

Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
  • Safireee

Vi har inte döpt vår dotter. Vi är inte kristna, har gått ur svenska kyrkan och gifte oss borgerligt. Vår dotter hade en välkomstfest istället.

Svar på tråden är ditt/dina barn döpt/a?