är ditt/dina barn döpt/a?
berätta gärna vad som gjorde att ni valde att döpa eller inte döpta
berätta gärna vad som gjorde att ni valde att döpa eller inte döpta
Eftersom jag är troende kommer jag inte låta döpa något av våra kommande barn. Barnen tillhör ju redan himlen och det finns ingen anledning för små spädbarn att bli renade och ta emot Jesus då det är därifrån de kommer och det är dit de hör.
Våra barn är inte döpta av den enkla anledningen att vi inte är troende. Ingen av oss tillhör någon kyrka eller församling. Vi barnen låta döpa sig och konfirmeras då de är så stora att de vet vad det hela handlar om har de vårt fulla stöd att göra det då.
VArför skulle vi döpa när vi inte är troende och med i kyrkan? Känns mycket märkligt. Däremot skulle jag kunnat haft en "välkommen x" grej med lite fika och sånt för familjen och vännerna.
Min dotter är döpt. 24 timmar och 15 minuter senare somnade hon bort i mammas famn. Vi ska absolut döpa hennes lillasyster. Jag tycker att det är en fin ceremoni där man både firar barnet och ser till att barnet har någon anna som ser över det också.
Ska döpa honom den 19:e och jag ska döpas samtidigt
Nej vi har valt att inte döpa vår son. Dels eftersom vi ej är religiösa och dels eftersom vi tycker att barnet skall bestämma själv om det skall döpas och i så fall i vilket samfund.
Vi har valt att ha namngivningsfest i stället.
Nej vår son är inte döpt. Vi kände att det är ett beslut han själv måste fatta.
Våran son är inte döpt och bebisen i magen kommer heller inte att bli det.
Min sambo ansåg det som självklart att döpa då "alla andra" gör det men samtidigt har han tjatat om att vi ska gå ur Svenska Kyrkan då det är onödigt att betala skatt dit så jag behövde bara nämna det så förstod han hur dumt det låter, vi är inte troende så det känns fel att stå i kyrkan och döpa våra barn bara för att det är en tradition eller för att samla släkten och fika (som min sambos farmor tyckte var enledningen till ett dop).
ingen av mina tre tjejer är döpta. jag hade gärna sett att de döptes men maken ville inte och jag hade inget riktigt starkt argument till varför de skulle döpas. och nu känns det mer rätt att de inte döptes så de själva får välja sedan när det börjar närma sig konfirmationsålder tex.
Vi har inte döpt vår dotter. Vi är inte kristna, har gått ur svenska kyrkan och gifte oss borgerligt. Vår dotter hade en välkomstfest istället.