• M  och  M

Ersättning eller välling?

Vår dotter dricker Baby Semp 2 Lemolac och det täcker ju näringsbehovet till 12 månader. Behöver vi byta till välling innan dess då eller kan vi fortsätta ge ersättning istället? Varför börjar man ge välling istället för ersättning?  Vad är näringsmässigt bättre, ersättning eller välling? Vad är fördel och nackdel med de båda?

• Svar på tråden Ersättning eller välling?
  • sahara sahara

Ersättning och välling är ju inte samma sak. Ersättning täcker hela näringsbehovet, det gör inte välling. Välling är typ flytande gröt.

Vi fasade ut ersättningen i takt med att vi introducerade riktig mat, och hon fick sista flaskan vid sex månader, ungefär. Den sista flaskan som var kvar var sista kvällsmålet, och den bytte vi ut till välling. Vi testade helt enkelt välling eftersom hon älskar gröt, och tydligen var det mycket godare än ersättning, så därför bytte vi.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • M  och  M

Men egentligen är det näringsmääsit bättre att hålla kvar ersättningen istället för välling då så länge hon tycker om det och är nöjd utav ersättning?

• La Lola
    M och M skrev 2010-09-07 15:27:14 följande:
    Men egentligen är det näringsmääsit bättre att hålla kvar ersättningen istället för välling då så länge hon tycker om det och är nöjd utav ersättning?
    Ja.

Hedda är 17 mån o äter ingen välling (men ersättning moron o kväll).
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • M  och  M
    La Lola skrev 2010-09-07 15:28:02 följande:
    Ja.

Aha, vad har ni för ersättning då?
  • La Lola
    M och M skrev 2010-09-07 15:33:22 följande:
    Aha, vad har ni för ersättning då?
    Nan2 kör vi med.
  • sahara sahara

Ja, jag ser egentligen ingen anledning att byta ut ersättning mot välling om barnet blir mätt och är nöjt. Det skulle möjligtvis vara priset, då, om man har en tajt budget.

• M  och  M
    sahara sahara skrev 2010-09-07 15:35:54 följande:
    Ja, jag ser egentligen ingen anledning att byta ut ersättning mot välling om barnet blir mätt och är nöjt. Det skulle möjligtvis vara priset, då, om man har en tajt budget.
    Jaha ersättning kanske är dyrare än välling?
  • M  och  M
    La Lola skrev 2010-09-07 15:35:15 följande:
    Nan2 kör vi med.
    Täcker den näringsbehovet till så stora "bebisar"? Baby Semp 2 täcker ju bara till 12 mån...
  • M  och  M
    La Lola skrev 2010-09-07 15:28:02 följande:
    Ja.

Nyfiken, varför har ni valt att fortsätta med ersättningen så länge?
  • Kazeer

Min yngste är 8 månader.

Han får gröt på morgonen.
    Ersättning på förmiddagen.
    Vanlig mat till lunch.
    Ersättning på eftermiddagen.
    Vanlig mat till middag.
    Välling eller ersättning inför natten.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • La Lola
    M och M skrev 2010-09-07 16:08:35 följande:
    Täcker den näringsbehovet till så stora "bebisar"? Baby Semp 2 täcker ju bara till 12 mån...
    Hedda äter ju vanlig mat o gröt oxå så, ja.
    välling är ju inget måste.
  • La Lola
    M och M skrev 2010-09-07 16:08:58 följande:
    Nyfiken, varför har ni valt att fortsätta med ersättningen så länge?
    För att under den veckan när hon var 9 mån o fick prova välling så åt hon mindre vanlig mat o så vill inte jag ha det.
    O jag gillar att ge nån fom av flaskkäk när det är sovdags (eller när hon nyss har vaknat).
  • M  och  M
    Kazeer skrev 2010-09-07 16:11:59 följande:
    Min yngste är 8 månader.

Han får gröt på morgonen.
    Ersättning på förmiddagen.
    Vanlig mat till lunch.
    Ersättning på eftermiddagen.
    Vanlig mat till middag.
    Välling eller ersättning inför natten.
    Aha bra att få se ett matupplägg Jag tänkte min dotter äter ju ersättning 4 ggr per dag nu, kommer det bli att hon äter oftare nu sen då det blir måltider och så? Jag ser ju som ditt barn äter ju 6 ggr per dag
  • M  och  M
    La Lola skrev 2010-09-07 16:15:36 följande:
    För att under den veckan när hon var 9 mån o fick prova välling så åt hon mindre vanlig mat o så vill inte jag ha det.
    O jag gillar att ge nån fom av flaskkäk när det är sovdags (eller när hon nyss har vaknat).
    Nä precis, man vill ju inte att välling ska ersätta mat direkt
  • La Lola
    M och M skrev 2010-09-07 16:36:27 följande:
    Nä precis, man vill ju inte att välling ska ersätta mat direkt
    Precis!
  • Viggo och pyrets mamma

Hos Viggo ersatte vi ersättningen med välling redan när han var ca 5 mnd helt enkelt för att han uppenbart visade att han inte mådde bra av/tyckte om ersättningen. Han snuttade på en flaska uppemot 6-7 ggr per natt, ca 10-15 ml per gång. Men när vi testade med välling istället så sjönk antalet tillfällen markant och han åt upp en hel flaska och sov sen gott. På dagtid ratade han ersättningen helt och hållet, när han fick smaka på gröt, så det blev till att byta till vanlig mat fortare än kvickt för att han skulle få i sig tillräckligt. Så hos oss föll det sig naturligt, att sluta med ersättningen, men så länge ditt barn dricker sin ersättning (och äter vanlig mat såklart) så finns det ingen anledning att byta ut den mot välling.

-Mammas älskling 080425-
  • sahara sahara

Min niomånaders äter välling eller gröt till frukost, vanlig mat till lunch, frukt till mellanmål, vanlig mat till middag och (oftast) välling på kvällen. Precis innan hon började med riktig mat fick hon 5-6 flaskor ersättning om dagen, lika mycket varje gång. Så hon äter inte oftare, men med större variation på portionsstorlekarna.

• Smulanpus

Min dam åt ersättning tills hon va 18 månader...innan hon fick tänder åt hon det mesta men när dom började komma så åt hon enbart flaska, inte välling, bara ersättning. Lite frustrerande enligt mig men hon har alltid legat över sin kurva så har inte bråkat om det. Värsta var att hon ju vaknade en eller två gånger på natten och a hungrig så klart eftersom hon inte stod sig. När vi va på 18 månaders kontrollen efter det så slutade hon helt, hade precis fått henne till att ta välling då. Tvär vägrar, nu äter hon i princip bara fiskpinnar...:S
    Inte alla som tycker om välling så går det bra med ersättning kör på det lika gärna

Längtar.......
  • Kazeer
    M och M skrev 2010-09-07 16:35:41 följande:
    Aha bra att få se ett matupplägg Jag tänkte min dotter äter ju ersättning 4 ggr per dag nu, kommer det bli att hon äter oftare nu sen då det blir måltider och så? Jag ser ju som ditt barn äter ju 6 ggr per dag
    Det matupplägget är för en lång dag, d v s när O vaknar och äter sin gröt vid 6-6.30. Då brukar vi hinna med ersättningsmåltiden på förmiddagen. Men äter han gröten senare, då utgår ersättningen på förmiddagen och han får lunchen tidigare.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Ersättning eller välling?