• Loreena

Hurra för tygblöjan!

Nu som inte vågat testa - prova!

Jag har minimundus vikblöjor och Imse vimses blöjbyxor med bitar av fleece som fuktstoppare. Sedan jag övergick till tygblöjor så försvann sonens blöjexem. Eftersom han är så liten än så luktar inte de våta blöjorna någonting. Tvätten är inte betungande alls eftersom att jag bara toppfyller maskinen när jag ändå tvättar lakan och handdukar. Jag tvättar varannan/var tredje dag med flytande parfymfritt.
    De enda hudvårdsprodukter som behövs nu är potatismjöl och lite babyolja.

• Svar på tråden Hurra för tygblöjan!
  • EnAnka

Instämmer! Bra för miljön och ekonomin. Tycker dessutom att de verkar skönare och tycker att det är ett stort plus att de blir torra lättare och tidigare (ännu bättre för miljön och ekonomin dessutom)! Dock tycker jag att ImseVimses tygblöjor är såå stora, och att newborn-storleken är så extremt liten, så just nu har hon engångsblöjor. Hur har ni gjort med tygblöjor när de är mellan de storlekarna om ni inte använder vikblöjor?

• vittra
    EnAnka skrev 2010-09-29 18:58:53 följande:
    Instämmer! Bra för miljön och ekonomin. Tycker dessutom att de verkar skönare och tycker att det är ett stort plus att de blir torra lättare och tidigare (ännu bättre för miljön och ekonomin dessutom)! Dock tycker jag att ImseVimses tygblöjor är såå stora, och att newborn-storleken är så extremt liten, så just nu har hon engångsblöjor. Hur har ni gjort med tygblöjor när de är mellan de storlekarna om ni inte använder vikblöjor?
    De nya modellerna hos imsevimse anger ju att new born ska passa ända upp till 8 kg, med andra ord hade äldsta dottern de blöjorna tills vi slutade med blöjor helt enkelt. Sedan har vi en äldre modell från imsevimse (utan resår i kanterna) och den upplever jag som lite mindre än den nya modellen. Köpte bara för någon vecka sen deras nyare onesize-blöja och den tyckte jag var jättestor Ska ju dock fungera från 5 kg står det.
    Man viker ju ner kanten på de stora blöjorna, bak i ryggen. Då passar de ju i de mindre blöjbyxorna också.
  • Tygtiiger

Babykind som loreena tipsade om är verkligen jättebra - vi handlade de flesta av sonens blöjor därifrån. De har tots bots som var de absolut bästa frottéblöjorna vi provade, de med nappinippa för att hålla ihop dem var fantastiska. Slitstarka, sög upp mycket kiss och lätta att använda.

Vi gillade aldrig imsevimses formsydda, de var så stora och klumpiga. Bättre då med de engelska varianterna och med vikblöjor. Jag tror fortfarande jag har kvar våra gamla tygblöjerecensioner i bloggen här på FL!!

Även om vi köpte alla sonens tygblöjor nya och provade många olika sorter, så räknade jag ut att vi tjänade i runda slängar 4000 på att vi använde så mycket tygblöjor (och då använde vi ändå en del engångs av bekvämlighetsskäl). Så man har definitivt råd att prova sig fram!!

Vittra - vi hade också problem med att imses blöjbyxor läckte mycket runt ljumskarna, det fina tyget på framsidan sög upp en del kiss. Om vi får fler barn ska jag köpa nya blöjbyxor, det blev värre när de var slitna, en del rekommenderar att tumla blöjbyxan helt kort för att lamineringen ska dra ihop sig runt sömmarna vid benen. Det kan hjälpa!

Krupke, we've got problems of our own!
  • Loreena

Barnsköterskan på BVC sa till oss idag att bara torka bebisen med rapsolja (inget vatten) under en vecka för han är lite röd i rumpan pgaatt han bajsar mer eller mindre hela tiden. Så nu använder vi rapsolja och det funkar jättebra! :)

Jag beställde nya blöjbyxor från Babykind och jag gillade Nature Babies Classic Covers och Weehugger wraps. Weehugger var lite dyrare, men de kan man lägga vikblöjan i senare om bebisen börjar sprattla när man ska byta blöja. Så det blir som ett mellanting mellan en vanlig blöjbyxa och pocketblöjbyxa. Båda fanns med både knappar och kardborre, så att man kan välja det som passar ens barn bäst. Jag använder minimundus vikblöjor till med fleece som fuktstoppare.
    Jag tyckte att de nya blöjbyxorna var bättre än Imses för de håller tätt bättre.

• sahara sahara

Vi har testat några olika sorter, och för oss passar Imse Vimses formsydda bäst. (Min fru gillar vikblöjorna, men jag tycker att de små är för små och de stora för bylsiga...) Vi hade engångsblöjor och vikblöjor tills hon växte i onesizeblöjorna från IV. De var dock ganska klumpiga, så vi har sytt om dem. Vi har också sytt några egna blöjor, men de funkar inte längre.

Vittra: Klart att du ska potta lillasyster redan nu om hon gillar att bajsa i det fria. Om hon tycker att pottan är för stor och obehaglig, och du inte vill hålla henne över handfatet eller toaletten, så kanske en dockpotta skulle funka? Det använde vi i början - antingen satte barnet på den och höll om henne, eller hade pottan i knät och så barnet ovanpå.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Ida och Grodan

Måste bara instämma! Tygisar är toppen! Bra för miljön, bra för ekonomin, blöjfria tidigare, och dessutom slipper min dotter sina hemska blöjexem som hon får av ALLA (jaa vi har verkligen prova alla olika sorter) engångsblöjor!
    Att man tycker d är äckligt med tygblöjor tyder ju bara på okunskap. Man tvättar dom i tvättmaskin med tvättmedel, dom blir rena o. bakterierna dör, hur enkelt som helst!
    Vi har smörjt med ekologisk kallpressad olivolja när min dotter blir röd, super!

• Azanya

Måste också hålla med, tygisar är toppen!!

det enda jag tänker på är tvättmedlet, vi har läst att man ska använda pulver och inte flytande till blöjorna.

• Tygtiiger
    Azanya skrev 2010-11-15 22:07:13 följande:
    Måste också hålla med, tygisar är toppen!!

det enda jag tänker på är tvättmedlet, vi har läst att man ska använda pulver och inte flytande till blöjorna.
    Flytande kan tydligen lägga sig som ett lager ovanpå blöjan precis som sköljmedel, och då blir det sämre uppsugningsförmåga.

Nu ska jag titta på weehuggers blöjbyxor (jag tillbringade lång tid med att jaga den perfekta blöjbyxan till sonen när han var liten och jakten kommer att få fortsätta nu )
  • viseversa

Jag hade gärna använt tygblöjor till mina ungar. har en hel ikeakasse i källaren med tygblöjor. MEN vi har ingen egen tvättmaskin och det är inte så lockande att låta kissblöjor och bajsblöjor ligga en hel vecka innan dom tvättas. Så för oss funkar det tyvärr inte. Annars tycker jag tygblöjor är toppen=)

• Lily of the Valley

Instämmer också! Innan man provat så inbillar man sig att det ska vara så himla krångligt, men det är det ju absolut inte! Nu använder vi till och med vikisar vilket jag aldrig trodde att jag skulle ge mig på.

• Oifes

Jag måste fråga vad ni använder för blöjbyxor till vikblöjor, som ni tycker har passat? Jag har vikblöjor och tycker det är både billigt och smidigt men jag har köpt begagnade blöjbyxor men det läcker igenom hela tiden, fastän byxorna ska vara rätt storlek. Tips tack!

• Loreena
    viseversa skrev 2010-11-16 18:44:44 följande:
    Jag hade gärna använt tygblöjor till mina ungar. har en hel ikeakasse i källaren med tygblöjor. MEN vi har ingen egen tvättmaskin och det är inte så lockande att låta kissblöjor och bajsblöjor ligga en hel vecka innan dom tvättas. Så för oss funkar det tyvärr inte. Annars tycker jag tygblöjor är toppen=)
    Du kan ju alltid använda engång i fyra dagar och tygisar de tre dagarna innan ni har tvättid? Bara ett förslag. Annars så kan man skölja ur blöjorna och hänga dem på tork i väntan på tvätt, det har funkat bra för oss nu när vi har varit bortresta över julen. Men så bajsar våran son nästan uteslutande på potta eller så håller vi honom över en toalett när han behöver bajsa. Så det är inte så betungade att skölja blöjorna.
  • Tygtiiger
    Oifes skrev 2011-01-03 22:22:24 följande:

Jag måste fråga vad ni använder för blöjbyxor till vikblöjor, som ni tycker har passat? Jag har vikblöjor och tycker det är både billigt och smidigt men jag har köpt begagnade blöjbyxor men det läcker igenom hela tiden, fastän byxorna ska vara rätt storlek. Tips tack!

Imse soft. Den passar bra, den torkar fort och den har inte bomullsutsida, så den drar inte ut vätska på yttertyget på samma sätt som de vanliga imsebyxorna gör. Och den är billig!

Jag har en rejäl kasse med tygblöjor kvar sedan förra barnet men jag ska köpa nya blöjbyxor, jag tycker de slits. Ibland hjälper det att tumla blöjbyxorna en kort stund på hög värme.
  • Oifes
    Tygtiiger skrev 2011-01-12 21:19:37 följande:
    Imse soft. Den passar bra, den torkar fort och den har inte bomullsutsida, så den drar inte ut vätska på yttertyget på samma sätt som de vanliga imsebyxorna gör. Och den är billig!

Jag har en rejäl kasse med tygblöjor kvar sedan förra barnet men jag ska köpa nya blöjbyxor, jag tycker de slits. Ibland hjälper det att tumla blöjbyxorna en kort stund på hög värme.
    Tack för svar! Det är de blöjbyxorna som jag har funderat på att köpa och nu med det du skrev så är jag nog övertygad! Jag ska prova dom så får vi se!
Svar på tråden Hurra för tygblöjan!