• Maadddox

3 år och försöker bli av med blöjan!

Vår son fyllde 3 år nu i början av september. Han har fortfarande blöja. Men vi har visat honom pottan flera gånger..och nu den senaste veckan har vi visat lite mer..
    Och i förrgår och igår började det gå bättre och bättre..Igår kissade han flera gånger på pottan..Men då fick jag sätta mig på toa med honom..
    Hur ofta ska man gå på toa med dom? För vi gick rätt ofta..typ hela tiden kändes det som..
    Men frågar man honom om han vill kissa så säger han "NEJ" men ändå kan han kissa..

Min man renbäddade sängen igårkväll..vi åt kvällsmat...satte sonen på pottan och där satt han en liten stund...gick in på sitt rum...och kissade i sängen...suck!

Någon som har ett tips som är bra?

Andra säger att " Ja han är inte redo,det kommer" men ändå så känner jag en liten press på mig själv...

Men det kanske går bättre om jag början om när han kommer hem från dagis sen idag...

• Svar på tråden 3 år och försöker bli av med blöjan!
  • ChaKaR

ja just det, om han inte gör som ni säger, eller om han INTE VILL göra som ni säger. så kan du "hota" med att, 'går du inte och kissar nu, så får du INTE leka, se på tv, lyssna på saga' osv..
    det kan funka med.

• anyXX

Vi tog bort dotterns blöja för en vecka sedan. Har hållt på läääänge med klistermärken som belöning etc och vi VET att hon kan gå på pottan men hon ville inte. Så vi tog helt enkelt bort blöjan och sa att blöja får hon när hon sover, inte annars. De första dagarna var det många olyckor. Men de senaste dagarna har det bara varit en olycka och det var när hon var så arg att hon inte kände att hon var kissnödig förrän det var för sent. Nu säger hon till när hon behöver och kissade tom på toaletten när vi var i en affär :) Om barnet har de fysiska förutsättningarna tror jag inte det behöver vara svårare än så. Men man fårr nog ställa in sig på att det blir en del olyckor och bemöta dem med ett "ojsan nu får vi städa upp, dumma kisset" typ. Lycka till!

Iris 080308 & Nils 100319
  • anyXX
    Maadddox skrev 2010-09-13 20:07:21 följande:
    Det hade inte gått alls. Dom hade bara frågat honom om han ville kissa och såklart så sa han NEJ och då hade dom inte brytt sig mer heller.. Känns som att dom är lite "mesiga" när det gäller det dära..
    För när vi frågat honom så har han sagt NEJ och ändå kissat..Hmm!

Jag vet inte hur det känns..känns som att jag inte orkar stri på honom för att det känns som att det inte går alls då.
    Få se hur det går imorgon bitti..Jag har varit på dåligt humör idag så jag har inte brytt mig i det så mycket heller :(
    oj jag håller inte med alls! jag tycker det är bättre att inte tjata för mycket eller tvinga för då har det iallafall för min dotter blivit en trotsgrej att hon ska minsann inte kissa. bättre att hon fick kissa på sig ett par gånger och komma på att det var inte så kul :p men jag tror det är bäst att vara konsekvent - antingen blöja eller inte, om du har blöja på honom ibland och ibland inte så blir det ju jätteförvirrande för honom!
    Iris 080308 & Nils 100319
  • Maadddox

Jag har räknat med att det kommer att bli olyckor. Men han har varit hur duktig som helst och sen bara..går det inte alls.
    Men nu ikväll frågade jag honom fast han hade blöja om vi skulle gå o kissa och så svarade han JA! Så vi gick o kissade..funkade bra!
    Så nu får vi väl se då..

• sommarblomma1
    Maadddox skrev 2010-09-13 22:00:33 följande:

Jag har räknat med att det kommer att bli olyckor. Men han har varit hur duktig som helst och sen bara..går det inte alls.
    Men nu ikväll frågade jag honom fast han hade blöja om vi skulle gå o kissa och så svarade han JA! Så vi gick o kissade..funkade bra!
    Så nu får vi väl se då..

Bakslag får man alltid räkna med oavsett vad barnen ska lära sig. Det är bara att ta nya tag. Du vet ju nu att det går!

Har inte börjat potträna min dotter på allvar ännu men som sagt oavsett vad de ska lära sig får man räkna med bakslag. Exempelvis när vi skulle lära dotterinte fungeraden att somna själv. Det tog tid och sen gick det och helt plötsligt var vi tillbaka på ruta ett. Men då handlade det bara om någon eller några dagar som inte fungerade sedan fungerade det igen.

Så kämpa på!
    ~*~♥~*~ Algot 100821 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Maadddox

Idag har det faktiskt gått bra!

Jag brydde mig inte alls om att fråga honom om toa eller pottan. Jag hade blöja på honom.
    Så han kom till mig på middagen o sa att han ville kissa. Inte för att han gjorde något då..men sen kom han igen..så jag kissade samtidigt som honom..han satt länge o väl..kissade...sen ville han bajsa...och jag pratade med honom..sa tex att man får ont i magen om man inte bajsar,att han kunde bajsa där..osv...
    Så det gick fint! Sen ville han ha sina coola kallingar istället..
    Så nu till natten blev det blöja...Då se om det fortsätter lika bra imorgon bitti!

• purre
    Maadddox skrev 2010-09-14 21:48:49 följande:
    Idag har det faktiskt gått bra!

Jag brydde mig inte alls om att fråga honom om toa eller pottan. Jag hade blöja på honom.
    Så han kom till mig på middagen o sa att han ville kissa. Inte för att han gjorde något då..men sen kom han igen..så jag kissade samtidigt som honom..han satt länge o väl..kissade...sen ville han bajsa...och jag pratade med honom..sa tex att man får ont i magen om man inte bajsar,att han kunde bajsa där..osv...
    Så det gick fint! Sen ville han ha sina coola kallingar istället..
    Så nu till natten blev det blöja...Då se om det fortsätter lika bra imorgon bitti!
    Va bra! Hoppas det fixar sej! Glad
  • Maadddox

Idag skickade jag honom till dagis UTAN blöja. Och han kom hem med samma byxor Skrattande Ingen olycka hade hänt. Men han hade inte kissat något heller. Jag vet inte om han kanske inte vågade,han kissade iaf sen när han kom hem. Nu sover han middag utan blöja till o med.
    Få se om han kanske bara behöver blöja till natten. Eller hur ska jag göra? Testa utan då också?

• ChaKaR

jag har börjat vara utan blöja med sonen nu i ca 4 dagar, visserligen vöcker jag han innan jag lägger mig, så han får gå kissa DÅ. han är ju trött som en zombi så det går bra att somna om igen. ni kan ju testa. :)

• Enensammamma

Det låter inte som han är redo än. Min dotter va sån och då tog vi på blöjan ett par veckor och sen blev hon torr på exakt 2 dagar när det väl hände och inte en enda olycka. Peppap peppar

• Maadddox

Lägesrapport !

Gick hur bra som helst hela dagen igår! Han sov middag utan en olycka. Sa till varje gång han skulle kissa.
    Hade blöja inatt sen ville han ta bort den. Så nu är han utan blöja.
    Verkar gå hur bra som helst. Känns bra faktiskt,men jag räknar med olyckor!
    Hoppas det fortsätter såhär.

• ChaKaR

helt underbart.. :D
    glöm nu inte, olyckor händer, speciellt så här i början... så ta det bara lugnt när det händer.. :)

Svar på tråden 3 år och försöker bli av med blöjan!