• mariajohansson09

inte ännu ett smörgåstårtedop - tipsutbyte!

Ska ha dop den 30e oktober.  Står nu i planeringsgroparna och har bara dop som jag själv varit på att referera till. Har bara varit på dop med smörgåstårta och tårta...vilket har varit trevligt men jag vill ha ett dop som inte blir bara ett i mängden av alla smörgåstårtedop... Tips och idéer välkomnas!

• Svar på tråden inte ännu ett smörgåstårtedop - tipsutbyte!
  • lunaria
    Miss Cee skrev 2010-09-09 00:32:55 följande:
    Vi hade också afternoon tea.

Scones, lemon curd, grädde och marmelader, ost, skinka och gurka etc. Flera sorters te att välja på.
    Småkakor och liknande. Och vanlig doptårta givetvis.

Det var i januari, tycker det passade bra under vinterhalvåret.
    tänkte fråga..vad hade ni för te? i lösvikt eller påste??
  • VirrAnna
    Mammatilltvåprinsar skrev 2010-09-08 17:53:27 följande:
    Hur många blir ni? Vi har dop samma dag och har bjudit 75 personer. Känns så ohanterligt, vet inte vad vi ska bjuda på. Klockan 12 är det så lunch är ett måste...
    Grytor passar ju väldigt bra på hösten och är lätt att göra till många. Grytor gå ju att variera i massor också. Samma med soppa och hembakat bröd som andra tipsat om.

Att alga mat till 75 personer är ju dock väldigt många...Funderat på att köpa nåt färdigt fat av något slag? Vet inte vart i landet du bor men om du bor i Göteborgsområdet har jag några tips.
  • Miss Cee
    lunaria skrev 2010-09-09 12:27:26 följande:
    tänkte fråga..vad hade ni för te? i lösvikt eller påste??
    Hade gärna kört p lösvikt (finns ju en hel del roligare sorter osv) men eftersom våra gäster var allt annat än vana te-drickare så hade de bara stirrat konstigt om jag lagt fram en tesil, så det blev pås-te.
    Vi hade kanske 6-7 olika sorter.

Köpte en sån paket där det redan är flera stycken att välja mellan, med olika fruktteer och någon earl grey osv. Och så något grönt te.
  • mariajohansson09

Nu har jag nog bestämt mig! Det blir två sorters soppa, hembakat bröd och kaffe & tårta! Tack för alla tips! Kanske har någon av er tips på fina psalmer att ha på dopet. Jag vill att de ska vara lättsamma och barnvänliga!

• Florimell

Vi hade matig soppa, olika hembakta bröd och italienska delikatesser, och tårta så klart lyckat blev det!

• Caamillaa87

Hej!
    Vi ska ha dom 17:e oktober. Då blir det en smörgås buffè. Vi ska ha två sorters hembakt bröd, ett mörkt och ett ljust jag tänkte göra typ frallor jag tror att det är lättare än att skiva upp en limpa. Sen tänkte vi ha ost, skinka, salami och grönsaker till.
    Klassisk doptårta blir det också.

När vår äldsta döptes så hade vi bra fika bröd och jag bakade i all oändlihet. Men den här gången täänkte vi ha det lite enklare och mer överblickbart. Vi har ca 50 gäster.

• KatjaKaj

Vi hade dop i början på december och bjöd på en riktigt matig soppa med nybakade bullar och massa goda ostar. Väldigt uppskattat.

• Smulu

När Frida döptes 2008 så gjorde jag ett par pajer blandade två stora skålar med sallad och serverade även bröd, smör och ost. 

• angeni

Vi ska ha dop den 2/10 och vi kommer bjuda på gulaschsoppa. Vi blir ganska många, ca 40 personer så det kommer lagas innan och frysas in och spädas på dopdagen.

Vi kommer även bjuda på baguett till så det blir lite matigare, sedan blir det bullar och tårta.

• Nalle Puh73

På Williams dop bjöd vi på Kycklingpaj, sallad och bröd och tårta och kaffe efter det. När Elias döptes gjorde vi ett kallt vitlökskött och potatisgratäng + bröd och sallad och sen tårta och kaffe efteråt

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Dunderbara Vilja

Vi ska ha dop den 20/11 och står med i planerings stadiet.

Soppa som vissa har skrivet här låter ju toppen.  Gott i höstrusket:).
    Har ni några tips på recept?? Vi blir ca 30 pers...

• angeni

Hej igen.

Jag tänkte bara inflika de som tänker på soppa. Vi hade ju som sagt gulaschsoppa och jag fick höra hur gott det var osv. men det bästa var att jag fick höra att det var kul att det var lite annorlunda och inte ett vanligt smörgåstårtedop!

Så fler som känner som jag att det är tråkigt med smörgåstårta, satsa på något annat, det är uppskattat med!

• Anna Paulita

Vi ska också ha dop den 30e och precis som du bojkottar vi smörgåstårta som är vansinnigt tråkigt och mäktigt. Vi ska ha buffe´ och den ser ut så här;

* Avokadopate´med smak av parmesan

* Filorulle med fetaost och kronärtskockshjärta

* Lax, ruccola och färskostrulle

* Marinerade champinjoner

* Mozzarella och tomat

* Auberginerullar (fyllda med parmesanost, basilika och soltorkade tomater)

* Parmaskinka med melon

* Pastasallad

* Spett med köttbullar och prinskorv (för petiga ungar så som min dotter)

* Bröd och ost

Till detta serveras rose´, mineralvatten, påsdricka för ungarna och någon läsk av ngt slag.

Till efterrätt ska vi ha ngn mindre bit chokladkaka eller typ panacotta eller så. Det är inte helt bestämt.

• Bonnie Tyler

Vi hade en supergod trattkantarellsoppa med lyxigt bröd.

Det var sååå uppskattat och nästan det bästa vi någonsin bjudit på, om man ska tro gästerna...

Sen hade vi proffsbakade cupcakes till kaffet. Även det superlyckat! 

• Tittij

Paj var ju en bra idé. Vi hade tänkt ha nån gryta till vårt november-dop.. Nu fick jag beslutsångest!!

Ang psalmer så är ju Tryggare kan ingen vara ett "måste" på dop. Sen hade vi "Du vet väl om att du är värdefull" på förra dopet och kör nog på samma den här gången. Om inte nån här inne har tips på nån lite höstigare psalm??

Nån kanske oxå har tips på bra ingångsmusik? Vi hade Astrid-tema förra gången, efter tips från prästen. Gick in till Emil och ut til ldas sommarvisa. Men det känns ju inte så aktuellt i november. Tips på bra musik om barn??

Snor TS tråd lite, men antar att det är ok?

• mariajohansson09
    Snor TS tråd lite, men antar att det är ok?
    Glad
  • mariajohansson09

hmmm...hade dop igår och vi hade tänkt bjuda på soppa, men pga utebliven uppvärmningsmöjlighet fick vi hoppa det...så vi bjöd ist på....SMÖRGÅSTÅRTA!Tungan ute HIHI! Den va iof hemmagjord...Skrattande

Svar på tråden inte ännu ett smörgåstårtedop - tipsutbyte!