• TSmamma

gemensam vårdnad, måste jag berätta att jag döper vår dotter?

hej!
     jag separerade med min dotters pappa då hon bara var 2 veckor, hon är idag 3 år.
    idag har jag fått en till dotter med min nuvarande sambo som funnits med oss sen äldsta var ganska nyfödd.
    Nu vill vi döpa vår yngsta tillsammans med ''vår'' äldsta, men det jag funderar över är om jag ens måste meddela mitt ex att jag döper vår gemensamma dotter eller om jag kan bara göra det utan att han vet? ( vi har sedan förra sommaren gemensam vårdnad av någon märklig anledning..)
    till saken hör såklart att han inte träffat henne på över 9 månader och inte nånsin varit speciellt aktiv i föräldraskapet.
    någon som vet hur det funkar eller varit med om liknande?

• Svar på tråden gemensam vårdnad, måste jag berätta att jag döper vår dotter?
  • carbe

Det är väl inget som båda måste skriva under något papper på? Vet ej reglerna. Annars kan du väl informera pappan att ni tänkt döpa henne. Är han emot det av någon anledning?

• Comtesse

Jag vet inte om du "måste", men hade du uppskattat om han döpt henne utan att informera dig?

• Taryn

Kan vara shysst o halla han informerad om vad som hander i dotterns liv ovasett han ar en bra eller dalig pappa nu.

• a mor

Du får inte döpa utan pappans medgivande. Tror inte det finns en präst som skulle acceptera det, ingen församling heller mej veterligt.

• carbe

Men vet inte om det är olagligt att göra det utan båda föräldrarnas medgivande. Det är väl inget som prästen kollar upp hur barnets förhållande till pappan är. Det kan ju lika gärna vara den "nya" pappans barn- det vet ju inte prästen. Tror inte vi skrev på något papper när vi döpte barnen.... Men jag skulle i allafall informerat pappan innan, så han har en chans att ta ställning...

• Comtesse

Vem vet, pappan kanske tänker som du och har döpt dottern redan?

• a mor

Om jag inte har helt fel så förs ju namnet på både mamma och pappa in i kyrkobokföringen vid dopanmälan. Och nej, dom kanske inte tar legg då dom gör det, men jag gissar att det blir konstigt om det står två olika namn på fäderna i k-boken. Om jag satt på ett sådant jobb skulle jag bli lite lur, med eller utan legg.

• TSmamma

oj, många svar.
    anledningen till varför jag inte vill ringa honom är helt enkelt att jag inte orkar med honom i mitt liv igen just nu, vi har haft en väldigt ansträngd relation sedan separationen av olika anledningar.
    jag tror inte han skulle bry sej om själva dopet, men eventuellt börja jävlas bara för att göra mitt liv lite jobbigare..

• TSmamma
    Comtesse skrev 2010-09-08 18:32:27 följande:
    Vem vet, pappan kanske tänker som du och har döpt dottern redan?
    haha nä, han har inte haft henne tillräckligt för att ha haft tid att göra det.
    han har knappt haft henne sen vi skrev på gemensam vårdnad förra sommaren, och det gjorde jag enbart för att jag tyckte synd om honom, just då.
  • Fija m 2 pojkar

På vår dopblankett står bägge vårdnadshavare, så prästen kommer veta att det finns två vårdnadshavare.

Jag döper inte barn om inte föräldrarna är överens, oavsett om de bor ihop eller ej.

/ Skånepräst

• Familjenärlivet

Tråkigt när det ska vara ansträngt i relationen. Men om du gör detta utan att prata med honom innan kan han ju om han gillar att jäklas, ta det som en anledning att inte fråga dig i större beslut i framtiden.

• Tummelisa06

man får väl inte döpa om pappan inte godkänt eller? Så var det när min kompis dotter skulle döpas.. prästen kunde inte döpa om inte både mamma o pappan var överens..

Svar på tråden gemensam vårdnad, måste jag berätta att jag döper vår dotter?