• Jillton

Jag bojkottar affärer som inte lånar ut toalett till en 3-åring som behöver det.

Jag har vid två tillfällen blivit riktig arg över det bemötande jag och min son fått  i affärer. Så arg att jag känner att jag inte vill gå in dit igen. Min son är tre år och har för några månader sedan slutat med blöjor. Han har fortfarande svårt att hinna med ibland när han, eller någon runt omkring, glömt att han ska gå på toaletten i tid.

I somras var vi inne på en bokandel, en liten butik med långt till offentlig toalett. Vi var där inne, stod i kassan och skulle betala, då min son blev akut kissnödig. "Mamma, jag måste kissa!", skrek han, som nybliven blöjfri kille. Jag frågade om vi kunde få låna en toalett och fick till svar att "Vi lånar inte ut toaletten till kunder, vi i personalen kan bli sjuka då".

Nästa tillfälle var i en leksaksaffär. En jättegullig butik med fina, och dyra, saker. Det är en liten affär som ligger precis i kvarteret där vi bor, och jag har vid ett flertal tillfällen varit där och handlat, både tillsammans med mina barn och för att köpa presenter till andra barn. För ett par veckor sedan var vi åter där och skulle köpa en present till en liten kille. Min son gick där och tittade och valde, då han blev akut bajsnödig. Han skrek efter mig att han var tvungen att bajsa, och det gick inte att ta miste på att det var bråttom. Jag frågade snabbt om vi kunde få låna en toalett. Till svar fick jag att sonen i så fall skulle få gå på toaletten med butiksinnehavaren. Jag förklarade snabbt att han inte skulle våga det och frågade om jag kunde få följa med honom. "Nej tyvärr", blev svaret. Ingen offentlig toalett fanns i närheten, och då han inte lyckades bajsa på trottoaren var han tvungen att gå och bajsa på sig när vi skyndade hem.

Jag har full förståelse för att affärer inte har någon lust att låna ut sina toaletter hur som helst när kunderna har alternativet att använda en offentlig toalett, men att neka en 3-åring, som med panik i rösten skriker att han/hon behöver gå på toaletten, när föräldern dessutom är en handlande kund, tycker jag är riktigt dåligt.

Vad tycker ni? Överreagerar jag som inte går dit igen och som tycker att det är riktigt dåligt att de inte lånar ut sin toalett?

• Svar på tråden Jag bojkottar affärer som inte lånar ut toalett till en 3-åring som behöver det.
  • augustisten
    Nadjis skrev 2010-09-10 09:33:51 följande:
    Min lilla dotter på två år blev akut bajsnödig när vi var och handlade, frågade personalen som lotsade oss igenom lager och allt för det var självklart att vi skulle få låna deras toalett. Hon som visade oss vägen var själv mamma och förstod nog. Tyvärr hann vi inte, men då fick jag låna en plastpåse till trosorna och de var allmänt gulliga och hjälpsamma. All heder till konsum Töreboda! :) Nu hade de väl personal nog till att följa med och hjälpa oss eftersom det var lugnt i butiken i övrigt.
     Men fram för fler offentliga (och fräscha sådana) toaletter!
    Jo - jag har arbetat på konsumbutik med toa i källaren. Man fick gå genom hela lagret och nedför en trappa och en säkerhetsdörr... så man kunde ju inte precis släppa in folk själva. Hade vi det lungt lånade vi ut toaletten till barn, men ibland var vi ju ensamma i butiken och då var det en omöjlighet.

Ett tips för "nytorra" barn är att man har med en blöja i handväskan. Blir barnet kissnödigt tar man inte på blöjan utan håller upp den så att barnet kan kissa ner i den - som "potta" med uppsugningsförmåga. Vi har gjort så då vi tex var på museum och inte hittade en toalett. Bara att hitta ett avskillt hörn... och det fungerar hjälpligt för bajs också om man har med något att torka med. Sedan snurrar man ihop blöjan och stoppar den i en medhavd påse tills man hittar en soptunna 
  • HonSomVet

Jag förstår både dig som förälder och butiksinnehavarna. Jag har själv jobbat i butik och för att komma till vår toalett var man tvungen att gå genom ett litet lager. Det är inget ställe där jag vill ha mina kunder oövervakade. Visst, en förälder med ett barn kan ju te sig oskyldigt, men vem vet vem som snor något? Sedan så kändes det inte så fräsch för mig som jobbade i butiken att låna ut toaletten. Det finns många aspekter av saken.

• augustisten
    HonSomVet skrev 2010-09-10 09:50:57 följande:
    Jag förstår både dig som förälder och butiksinnehavarna. Jag har själv jobbat i butik och för att komma till vår toalett var man tvungen att gå genom ett litet lager. Det är inget ställe där jag vill ha mina kunder oövervakade. Visst, en förälder med ett barn kan ju te sig oskyldigt, men vem vet vem som snor något? Sedan så kändes det inte så fräsch för mig som jobbade i butiken att låna ut toaletten. Det finns många aspekter av saken.
    ...ja, hos oss var det inte så fräscht vid själva toaletten heller... rent och så men en rätt sunkig källare. Inget man ville visa upp direkt. Ett ställe som säkert kunde leda till Konsumfobi för småungar :)
  • k girl

Det finns en seriestrip av Rocky där Rocky, tarmsjuk i Morbus Crohn, försäkrar sin läkare om att han är så bra i magen så. Läkaren frågar Rocky om han har några bra förslag på tillgängliga toaletter i Stockholms centrum. Rocky börjar rabbla upp dem allihopa: Åhléns city, NK, Centralen...

Jag har själv samma sjukdom och jag garvade högt när jag läste den. Jag fick lära mig att inte bege mig så långt bort att jag inte kunde ta mig till en toalett tämligen omedelbart. De finns där, jag lovar. Restauranger och caféer har till exempel nästan uteslutande en toalett. Ibland köpte jag en kopp kaffe som alibi för att gå på toan, men det hör liksom till.

Min poäng med att berätta det här är att jag inte tycker att man kan kräva att få låna en toalett, och att jag tycker det är lite märkligt att bli så förbannad över att inte få låna en toalett i en butik. Lite planering och framförhållning (jo, faktiskt) gör att det faktiskt är fullständigt möjligt att ta sig snabbt till en toalett om krisen skulle infinna sig. Jag har aldrig bajsat på mig trots att jag kan få sådana magkramper att jag behöver tömma tarmen inom ett par minuters tid, och har alltid kunnat gå på toa.

Det är trevligt och en god service att tillhandahålla en kundtoalett, men det är verkligen inget att bli förbannad över att nekas.

• Leniz1

Jättedålig stil av dessa butiker. Min treåring har också precis slutat med blöja och vi har införskaffat en liten resepotta från babyland som knappt tar någon plats alls för att undvika detta. Tar med oss den vart  vi än går. Skyller de på hygien när vi vill låna toan så visar jag bara upp vår potta och berättar att vi tänker använda den men gärna göra det inne på toaletten och då brukar det vara ok.

• HonSomVet
    Leniz1 skrev 2010-09-10 12:02:44 följande:
    Jättedålig stil av dessa butiker. Min treåring har också precis slutat med blöja och vi har införskaffat en liten resepotta från babyland som knappt tar någon plats alls för att undvika detta. Tar med oss den vart  vi än går. Skyller de på hygien när vi vill låna toan så visar jag bara upp vår potta och berättar att vi tänker använda den men gärna göra det inne på toaletten och då brukar det vara ok.
    Fast du respekterar ju inte dem då? Då får ni väl sätta er ute med pottan. Helt enkelt. Eller ha med en extra blöja. Man kan inte KRÄVA att butiker ska låna ut sin toalett. Och att komma viftande med en potta och hota att ungen utför sina behov mitt i butiken är väl ganska dåligt, kan jag tycka.
  • augustisten
    Leniz1 skrev 2010-09-10 12:02:44 följande:
    Ofta handlar det ju om att man som anställd inte får släppa in obehöriga ensamma i utrymmen där det kan finnas värdesaker mm. Det är något som man kan bli avskedad för och är man ensam i butiken kan man ju inte gärna följa med. De flesta hjälper nog en nödig treåring om de har möjlighet.
  • Kärstin80

Har bara läst TS inlägg...
    Jag tycker helt klart att du överdriver! Jag jobbar själv i leksaksbutik o får frågan om toaletten nästan dagligen. Vi lånar aldrig ut den, utan hänvisar till den allmäna av några enkla anledninar:

1. Vi har inte tid att springa o låsa opp o låsa dörren som skiljer butiksdel o lagerdel åt (toan ligger i lager delen).
    2. Vi har som sagt vårt lager därute, likaså har några andra butiker. Vi har inte tid att stå o vänta på att kunden ska bli klar på toa. Att lämna någon ensam där är inte aktuellt då stöldrisken är stor.
    3. Rena sanitetsskäl. Det är trots allt vår personaltoa o den vill man ha fräsch o inte nerkissad av massa barn
    4. Smittorisken. I influensatider vill man dela toa med så få folk som möjligt..

Var förberedd när du går ut ist.
    Se till att ni har gått på toa innan ni lämnar huset.
    Ha alltid med papper o extra ombyte ifall olycka är framme.
    Försök hålla koll på var närmsta allmäna toa finna var du än är.

• Åsa

Det  är så konsumtionen fungerar. Säljaren väljer på vilka villkor de vill sälja och du väljer på vilka villkor du vill köpa.
    Själv har jag inte haft de problemen med just toalettlån men det finns annat som får mig att välja bort affärer - till exempel går jag inte tillbaka till det fik där jag efter att ha betalat åttio spänn för en kaffe och macka inte fick låna uttaget fem minuter för att ladda nog att ta en bild av min kompis-på-besök-i-stan nya bebis under vår halvtimmeslånga fika. De vill inte ha kunder som laddar och jag vill inte bidra med pengar till ogina paragrafryttare, alla förhoppningsvis nöjda i framtiden om än inte vid tillfället.

• Tigrino

Jag förstår att du tycker det är dåligt att inte få låna toaletten, men jag som jobbar i butik kan verkligen förstå varför. Är jag ensam i butiken måste jag välja på att bevaka föräldern och barnet inne i våra personalutrymmen eller vara kvar ute i butiken och ta hand om kunderna. 
    Nu har vi iofs så litet att jag kan stå mellan kassan och toaletten och kika åt båda håll, men kommer en kund till kassan måste jag ta det - och då kan jag inte titta efter de som lånar toaletten. Vi lånar bara ut till de vi känner/känner igen. Annars hänvisar vi till närmsta offentliga toalett, det finns tre inom rimligt avstånd som tur är - så vi har inte fått så mycket sura kommentarer om det. 

• Finesse

Ni som tycker det är dåligt av butikerna har ju uppenbarligen aldrig jobbat i butik.

Vi har EN kundtoalett ändå blir folk sur för att vi inte lånar ut vår personaltoalett när det blir kö på kundtoaletten. Förstår inte varför man isf är så oplanerad? Min dotter har fortfarande blöja men jag skulle aldrig kräva att kunna använda personaltoaletten ifall hon blir akutkissnödig. Det är väl bättre isf att gå på sånna affärer där man vet att det finns toaletter, en massa.. eller ha en blöja med sig.

Det är ju pga säkerhetsrisken som kunder inte släpps bakom stängda å låsta dörrar. Vi har skrivit på papper att vi inte få släppa in NÅGON som inte har jobb att göra där bak. Gör vi det kan vi få sparken eftersom vi brytit mot kontraktet vi skrivit på. Ingen får heller gå in på lagret eller i garaget eller någonstanns. Kunder får tillgång till butiken men inte nåt av bakställerna eftersom man har ju ingen aning om vad dom kan planera..

Ebba 071228
  • logg81

Jag har jobbat i butik och ja... jag känner att jag står med foten i båda läger...

Är det en liten butik där det jobbar en anställd så förstår jag helt och fullt att toan inte lånas ut. Man kan inte lämna kassa och allt i butiken oövervakat. Jag förstår oxå att man inte vill låna ut toan till "vem som helst". Speciellt inte i smittspridningstider.
    Samtidigt tycker jag att det är lite omänskligt att inte låta en 3-åring få uträtta sina behov. Men kan man inte lämna butiken så kan man inte...

Kissa innan ni går ut, skaffa en resepotta, håll koll på almmänna toaletter.... osv... Ta inte förgivet att andra ska hjälpa till med potträningen...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • amalie79

Jag har för mig att när jag jobbade i butik så pratades det om att man inte fick låna ut den av försäkringsskäl, vet inte om det stämmer eller om det var något de bara sa till oss. Man menade att om vi visade någon genom lagret och de fick en låda i skallen så skulle vi få problem.

Vi fick kundtoa sedan, men det visade sig vara mindre bra, för den fick VI sköta...

• Fraggelgirl

Du överreagerar inte alls! Tycker för övrigt att alla butiker borde ha en toalett att låna ut till kunder. Eller ta en liten avgift, men att det ska finnas en toalett tillgängligt.

• granada74

Hej där!

Förstår de inlägg från butiks anställda och fd sådana. Men som anställd kan och ska man alltid bemöta ens kunder korrekt och ej otrevligt. Man kan ju tex förklara att toaletten ligger så till att biträdet ej kan lämna sin post. Och därför är hävisad att neka kunden. Själv är jag färdtjänschaufför och där ligger det oxå i mitt intresse att ha nöjda kunder. I den mån jag kan hjälpa mina kunder, gör jag även så; i annat fall förklarar jag varför det ej går. Blir oxå då bemött med förståelse.

Som förälder har jag dock aldrig råkat ut för att vi blivit nekade ett toalett besök. Inte ens då det var bakom låsta dörrar i ICA butiken, där vi bor.

Önskar dig lycka till i fortsättningen med era toabesök =) 

• amalie79
    granada74 skrev 2010-09-11 17:44:37 följande:
    Hej där!

Förstår de inlägg från butiks anställda och fd sådana. Men som anställd kan och ska man alltid bemöta ens kunder korrekt och ej otrevligt. Man kan ju tex förklara att toaletten ligger så till att biträdet ej kan lämna sin post. Och därför är hävisad att neka kunden. Själv är jag färdtjänschaufför och där ligger det oxå i mitt intresse att ha nöjda kunder. I den mån jag kan hjälpa mina kunder, gör jag även så; i annat fall förklarar jag varför det ej går. Blir oxå då bemött med förståelse.

Som förälder har jag dock aldrig råkat ut för att vi blivit nekade ett toalett besök. Inte ens då det var bakom låsta dörrar i ICA butiken, där vi bor.

Önskar dig lycka till i fortsättningen med era toabesök =) 
    Självklart ska man alltid vara trevlig!
  • Åsa

För mig var det förresten en intressant upplevelse när min dotter vid hastigt påkommet behov (blöjfri sedan mycket länge) utan knot fick låna en obevakad personaltoan i källaren i vår lokala konsumbutik (om vi verkade pålitliga eller det stöldbegärliga godset var begränsat vet jag inte) Den var inte i så gott skick om man säger så, inte direkt smutsig men såg inte ut att ha mött färg eller spackel de senaste decennierna och dörren gick inte att låsa.
    Något liknande slog mig förresten när jag och en kissnödig gravid kompis vid långa toaköer efter ett evenemang på Elite Plaza av en schysst städerska visades till personaltoaletten. LÅNGT från standarden på gästtoaletterna.

Ytterligare en skäl förutom de praktiska och försäkringsmässiga kanske, man vågar inte visa upp toan?

• emma enhörning

Jag har bara läst ts och kan bara hålla med!!! Jag agerar likadant när jag är ute med mina barn...

Däremot skäms jag när jag tvingas säga likadant till mina egna kunder. Senast idag var det en liten flicka som behövde kissa men då vår personaltoalett ligger förbi den kodade lagerdörren, genom lagret, ut genom en låst dörr, in genom en kodad dörr, en trappa upp och sedan in i vårt låsta personalrum måste jag säga nej, tyvärr!
    Butiken jag jobbar i ligger dessutom i en galleria utan kundtoaletter. Jättedåligt!!!

• nevermind
    SilverEmma skrev 2010-09-09 22:40:32 följande:

Jag är kluven. Jag tycker det är hemskt att din pojke var tvungen att bajsa på sig men jag förstår samtidigt affärerna. Jag har själv jobbat i en affär där föräldrar (och även andra) bett om att få låna vår toalett men vi varit tvugna att neka. Toaletten låg då på vårt kontor, förbi lagret. Vi fick inte lov att släppa in kunder dit pga bland annat säkerhetsskäl. Det var många som blev förbannade men vi kunde tyvärr inte hjälpa dem.

Jag tycker synd om pojken din, men affärer har ingen skyldighet att låna ut toaletten.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
    Om ni förklarar varför och folk ändå surar så är de dumma i huvudet.
Svar på tråden Jag bojkottar affärer som inte lånar ut toalett till en 3-åring som behöver det.