• mästerkatten

Erfarenheter av Nan och Babysemp...

Min dotter är 4 veckor. Har gett tillägg i form av Nan ersättning sedan hon var 2 veckor. Hon går nu upp fint i vikt. Hon blir dock mycket gasig i magen. Ger Minifom droppar innan varje måltid. Skriker och har magknip ganska ofta och funderar nu på om jag bör byta ersättning till Babysemp istället. Men har förstått att Nan skall vara mildare för magen... När är det läge att byta ersättning? Kan man byta rakt av? Vad har ni för erfarenheter av att byta från Nan till Baysemp vid magknip? Har inte provat Sempers magdroppar ännu. Skall inhandla det idag.

• Svar på tråden Erfarenheter av Nan och Babysemp...
  • enavalladom

Tycker du ska fortsätta med NAN men ge sempers magdroppar. Det funkade finfint på min son och fick det rådet av min BVC-sköterska. Ge det lite tid men funkar det inte så prata med BVC. Hoppas det blir bra!

• mästerkatten

Ok, skall inhandla det idag. Tack för ditt svar!

• Saralainen

Jag ger oxå tillägg, min dotter är 8 veckor gammal.
    Har haft mycket problem med magknip, gnäll, skrik, orolig osv.
    Bytte till allergi NAN istället, ger miniform och semperdroppar samt att jag droppar i rapsolja i maten varje måltid som smörjer tarmarna. Det har fått igång hennes mage och jag märkte skillnad redan efter första dagen.
    Prova dig fram.
    Att byta ersättning har jag hört att man ska försöka att inte göra. Testa att byta till allergi NAN istället först.

• mästerkatten

Precis, jag har också hört att man inte skall byta preparat i första hand. Min dotter har dock inte problem med hård avföring. Bajsar varje dag, ibland flera gånger/dag. Men hon har mycket gaser. Använder även Dr Brown nappfalska. Känner att vi är lite inne i en ond cirekl nu. Hon äter endast ca 70-90 ml/gång, men är hungrig nästan varannan timme. Således tycker jag att hon äter lite (somnar nästan alltid ifrån flaskan då hon har fått i sig 70 ml), men ofta. Hade varit bättre om hon åt ca 120 ml och kanske var 4:de timme istället så att tarmarna får vila lite.

• Saralainen

Jo men testa med allergi nan då...så kanske magen blir bättre. Hon kanske inte äter mer för att hon just har magknip. När min dotter hade magknip men samtidigt hungrig så fick hon inte alls i sig mkt.

• yeenie

Min dotter hade svårt för både BabySemp och Nan i början, så vi provade att ge henne Lemolac vilket fungerade utmärkt

• LiVM

Min dotter är 4 veckor och vi kör på NAN,hon hade lite magknip och dom på BVC sa att vi skulle testa minifom men det gjorde henne ännu oroligare och hon kräktes efter varje måltid,nu har vi slutat ge minifom och hon har inte nå mer magknip,mycket konstigt att hon reagerar så på minifom

Leo 060220 Ebba 100809
  • SUD

Har provat både nan, semper och lemolac på mina barn, kör med semper på båda och tat typ vart tredje paket med lemolac funkar utmärkt.
    Det är absolut inte farligt att byta märke tänk bara på att ni ska hålla på med ett märke i minst 4 veckor innan ni byter .

• mästerkatten

Jag har nu pratat med BVC efter att ha testat Nan HA i 3 dagar utan förbättring. Dotter äter fortfarande varannan timme och har mycket magknip mellan måltiderna. På BVC sa man att jag skulle prova Lemolac nu. Om ingen förbättring inom några dagar, så skall jag prova mjölkfri ersättning. 

• Modgun

Prova kan du alltid göra.
    Nan var rena rävgiftet för min dotter, där var sempers ersättning rena himmelriket för henne. Medans nan är bäst för min son.

Barn är olika, och fungerar olika på olika ersättningar.

• mästerkatten

Hur länge skall man prova Lemolac innan man kan förvänta sig att det har effekt (om det har det)? Nån som vet?

• Julia08

Min son blev förstoppad av Babysemp när han var ett par veckor gammal. Bytte då till NAN och då blev han bra! Nu när han blev 4 månader bytte jag till Babysemp igen och nu funkar det fint när han är lite äldre ...

• Modgun
    mästerkatten skrev 2010-09-13 19:15:54 följande:
    Hur länge skall man prova Lemolac innan man kan förvänta sig att det har effekt (om det har det)? Nån som vet?
    Ja man får nog ge det ett par veckor iaf, tror jag. Men prata med bvc så får du nog bättre råd, om hur du kan gå tillväga.
  • Envisflicka

Hej

Ställer en fråga här på denna tråd och hoppas på att få lite feedback.

Har en son som är 11 veckor snart, han får ersättning då min bröstmjölk aldrig riktigt kom i gång. Vi började ge honom sempers ersättning funkade hur bra som helst dock blev han hård i magen så vi började med bifidus ersättningen från apoteket. Även det funkade bra tills för några veckor sen när han plötsligt på kvällarna runt 19-20 börjar gallskrika, skriker i en timme, en och en halv ibland tills han däckar av utmattning, sen sover han 8 timmar och vaknar och allt är som vanligt igen, detta kommer varannan dag ungefär. I början trodde vi det berodde på trötthet då vi var och hälsade på mycket folk som man gör när man har en ny bebis.. =) Men nu har vi varit hemma i flera dagar och det blir likadant iallafall. När detta började läste jag att NAN är skonsammare mot den lilla magen så vi bytte till den och magen funkade hur bra som helst behövde inte använda bifidus eftersom avföringen var lagom konsistens. Men det varade inte länge, han skriker ändå och magen blir stenhård. Vi har även testat minifom, sempers magdroppar, messör ja you name it. Allt i olika omgångar så klart så man se vad som funkar och inte. Till grejen hör att han bara får ont varannan dag, varannan dag är han hur nöjd som helst. Han bajsar inte varje dag utan vi får hjälpa honom varannan dag att få ut något och då kommer det ett lass, först hårt sen bakom det kommer löst. Det enda som är kvar att testa nu är den mjölkfria ersättningen, men dessa symtom som han har kan det vara symtom på mjölkallergi? Tycker det rimmar så illa. Lutar nog mer mot någon slags variant av 3 månaders kolik.

Har ringt BVC idag, hon skulle ringa upp. Får se om dom har nå tips. Jag vet inte hur jag ska bete mig med det här, när han blir så ledsen och bara skriker så finns det inget att göra. Man blir så hjälplös., Första barnet och allt så man har ju ingen erfarenhet heller.

Tack på förhand

Sanna

• Modgun
    Envisflicka skrev 2010-09-16 11:29:32 följande:

Hej

Ställer en fråga här på denna tråd och hoppas på att få lite feedback.

Har en son som är 11 veckor snart, han får ersättning då min bröstmjölk aldrig riktigt kom i gång. Vi började ge honom sempers ersättning funkade hur bra som helst dock blev han hård i magen så vi började med bifidus ersättningen från apoteket. Även det funkade bra tills för några veckor sen när han plötsligt på kvällarna runt 19-20 börjar gallskrika, skriker i en timme, en och en halv ibland tills han däckar av utmattning, sen sover han 8 timmar och vaknar och allt är som vanligt igen, detta kommer varannan dag ungefär. I början trodde vi det berodde på trötthet då vi var och hälsade på mycket folk som man gör när man har en ny bebis.. =) Men nu har vi varit hemma i flera dagar och det blir likadant iallafall. När detta började läste jag att NAN är skonsammare mot den lilla magen så vi bytte till den och magen funkade hur bra som helst behövde inte använda bifidus eftersom avföringen var lagom konsistens. Men det varade inte länge, han skriker ändå och magen blir stenhård. Vi har även testat minifom, sempers magdroppar, messör ja you name it. Allt i olika omgångar så klart så man se vad som funkar och inte. Till grejen hör att han bara får ont varannan dag, varannan dag är han hur nöjd som helst. Han bajsar inte varje dag utan vi får hjälpa honom varannan dag att få ut något och då kommer det ett lass, först hårt sen bakom det kommer löst. Det enda som är kvar att testa nu är den mjölkfria ersättningen, men dessa symtom som han har kan det vara symtom på mjölkallergi? Tycker det rimmar så illa. Lutar nog mer mot någon slags variant av 3 månaders kolik.

Har ringt BVC idag, hon skulle ringa upp. Får se om dom har nå tips. Jag vet inte hur jag ska bete mig med det här, när han blir så ledsen och bara skriker så finns det inget att göra. Man blir så hjälplös., Första barnet och allt så man har ju ingen erfarenhet heller.

Tack på förhand

Sanna

Det där med skrika kan min gosse också göra på kvällarna. och jag kör också på bifidus och nan till honom.
    Sen att det där med att nan ska vara skonsammare tar jag med en nypa salt. Allt handlar om att alla barn är olika och fungerar bra på olika saker. Nan var som rävgift för min dotter, och semper fungerade utmärkt, medans nan är bättre för min gosse.
    Om semper fungerade på eran pojke så kan ni ju köra vidare på det plus bifidusen.
    Man kan ge de små liven enbart bifidusen, blir dock ganska dyrt, men vad gör man inte för att de små ska må bra?
Svar på tråden Erfarenheter av Nan och Babysemp...