• Flaskan

Luteal-fas vid PCO

Hejsan!

Jag och sambon försöker så gott vi kan i väntan på att få hjälp. Månaderna går och ingen som kastar pergo på oss än direkt :(

Jag har relativt ofta mens och ganska regelbundet om än långa cykler, närmare 40 dagar. Däremot har jag ingen aning om jag någonsin haft en ägglossning i hela mitt liv. Jag har aldrig kännt av det.

Efter tips trots att det inte rekommenderas så har jag använt äl-tester i två månader nu och de har gjort "korrekta" utslag. Svaga teststreck hela månaden för att sakta gå upp och bli starka på 1-2 dagar och sedan ner igen.

Då har vi ju såklart haft sex men min undran nu är...har vi pco-re vad som räknas som normala luteal-faser? Kan jag ha en aning om när jag har ungefärlig BIM om det nu verkligen var en äl jag hade?

Idag har det gått 14 dagar och ingen mens i sikte, inga känningar heller. Jag har inte testat mig och har inga planer på det heller för jag tror inte jag är gravid men det vore ju gött att ha en aning om när jag borde få mens i alla fall.

Tacksam för spekulationer såväl som fakta :)

• Svar på tråden Luteal-fas vid PCO
  • JWN

Jag hade ÄL på dag 18 och cykler på 34-36 dagar.....

• Flaskan

Wtin, det låter väl ganska normalt då om det är normalt upp till 16 dagar och lite plus/minus för oss pco-are. Hur har du fått reda på din ÄL?

• Fimpen72
    Puchiko skrev 2010-09-10 15:23:57 följande:
    Jag bad om pergo men då fick jag som svar att metformin var bättre.
    Metformin är egentligen insulin i tablettform som man ger till diabetiker.. men som har visat sig ha bra effekt på pco-äggstockar.
    Ja här är det spridda skurar vad man får för besked.
    MIn gynläkare säger precis tvärtom att studierna på Metformin är tveksamma och vid ev effekt skulle man vara normalviktig för att få den effekten.
    Men han kunde skriva ut om jag ville men inget han rekommendera för att bli gravid utav.
  • Puchiko
    Fimpen72 skrev 2010-09-10 21:59:06 följande:
    Ja här är det spridda skurar vad man får för besked.
    MIn gynläkare säger precis tvärtom att studierna på Metformin är tveksamma och vid ev effekt skulle man vara normalviktig för att få den effekten.
    Men han kunde skriva ut om jag ville men inget han rekommendera för att bli gravid utav.
    mm har hört lika många som sagt så som att det har bra effekt..vilket som så hjälper det mig med sötsuget
  • Flaskan

Om jag har förstått detta rätt så borde jag alltså få utslag på riktiga äl också...? Så även om jag får utslag på falska äl så kan det ändå vara en bra vägvisare. Då är det ju bara att köra vid varje LH-topp och hoppas på det bästa.

Finns det nåt samband med mer regelbunden mens och äl eller kan det vara så att jag har bra cykler men i princip aldrig äl?

• Puchiko

Inte säkert att du har äl för att du har bra cykler men chansen för att du har äl ökar ju helt klart. Gyn sa till mig sist att det såg ut som om jag haft äl utan att få mens.. för i min ena äggstock så hade jag bara 3 blåsor kvar av 12 st som jag hade där i februari.. och då ska även sägas att jag inte hade haft mens under den perioden.

• Flaskan

Jaha vad konstigt för som jag har blivit informerad så kan man aldrig ha äl utan mens men man ka mens utan äl. Varför är inte hela läkarkåren överens och säger samma saker för. Man är ju alldeles utelämnad i deras våld :(

• LiselottePCOS

Jag hörde en intevju på webradio ,. inte kvar på webben, där läkaren rekomenderade att inte stirra sig blind på ÄL-test många förlitar sig på dem och missar äL. Då ägget är befruktingsdugligt 24 timmar efter det släppt och det tar något dygn för spemier att simma till ägget. Spermier lever 3-4 dygn. Förr ,före ägglosningstest fans, sa läkarna samlag varanan till var tredje dag så skulle  chans till gravditet vara bäst. Gäller även att männen har felfria spermier. Om de inte är som de ska och kvinna får ägglossningen är det dömt till misslyckande. Bra om partner fått lämna spermaprov vilket de får om man går till IVF kunnig läkare. 

Jag hade högt prolaktin ihop med PCOS när jag vart grvid, med cykler på 42 dagar , det tog tdi men det gick utan Ägglosningstest som inte var uppfunna då före 1990-talet början.

Dkan hända kvinnan blir gravid någon dag senare, än kvinna, trott så testen kan vissa possetivt något dygn senare,

Regelbuden är mens om det inte är mer än 3-4 dagaras skillnd på ländgen mellan två cykler.

• Fimpen72
    Flaskan skrev 2010-09-11 10:16:59 följande:
    Jaha vad konstigt för som jag har blivit informerad så kan man aldrig ha äl utan mens men man ka mens utan äl. Varför är inte hela läkarkåren överens och säger samma saker för. Man är ju alldeles utelämnad i deras våld :(
    Det där har jag också fått information om.
    Om man har ÄL får man mens, punkt slut typ.
    Däremot kan man ju ha mens utan ägglossning.

Bara för att blåsor försvunnit betyder ju inte att man haft ÄL, de kan ju minska i storlek utan ÄL:
  • JWN
    Flaskan skrev 2010-09-10 19:34:30 följande:
    Wtin, det låter väl ganska normalt då om det är normalt upp till 16 dagar och lite plus/minus för oss pco-are. Hur har du fått reda på din ÄL?
    det kanske det är....nu efter graviditeten har jag i stort sett haft ÄL runt dag14 men ändå cykler på 34-36 dagar.

När jag fick diagonsen visade det sig att jag med största sonnolikhet inte alls ägglossande, dels fick jag lämna blodprov och sedan var mina blödningar så korta, små och smärtfria att det enligt läkaren på mig tillsammans med provresultaten kunde dra slutsatsen att jag inte alls ÄL mer än 1-2 gånger per år. Eftersom jag då kunde säga att jag haft mensvärk.

Sedan fick jag pergo och dels fick jagutslag på ÄL-stickor, blodproven visade ÄL samt att jag fick ÄL-värk och grym mensvärk. Efter mitt första barn och mensen kom igång så har jag haft ÄL-värk. Jag kollar även efter ÄL-sekretet. Men eftersom jag inte hållt reda på det innan jag fick diagonsen vet jag inte om jag inte hade det innan när jag inte ÄL.

Men det bästa är ju om en läkare är villig att varje månad ta blodprov efter antagen ÄL för att se om man verkligen haft ÄL.
  • JWN
    Flaskan skrev 2010-09-11 10:01:34 följande:
    Finns det nåt samband med mer regelbunden mens och äl eller kan det vara så att jag har bra cykler men i princip aldrig äl?
    Jag hade innan mitt första barn oroligt regelbunden mens men konstaterad nu i efterhand sällan ÄL.
  • Flaskan

Ojdå, det låter ju precis som jag har det. Kort mens, ca tre dagar med väldigt lite blödning (klarar mig med trosskydd oftast) och det är smärtfritt. Uscha nu blir jag nervös att jag inte har ÄL alls :( Man kan ju aldrig jämföra men eftersom vi inte lyckats hittills så är det ju lätt att ta till skepsismen.
    Hoppas vi får samma fina hjälp som ni verkar fått!

Jag vill ha pergo!

• Puchiko
    LiselottePCOS skrev 2010-09-11 11:16:21 följande:
      Jag hörde en intevju på webradio ,. inte kvar på webben, där läkaren rekomenderade att inte stirra sig blind på ÄL-test många förlitar sig på dem och missar äL. Då ägget är befruktingsdugligt 24 timmar efter det släppt och det tar något dygn för spemier att simma till ägget. Spermier lever 3-4 dygn. Förr ,före ägglosningstest fans, sa läkarna samlag varanan till var tredje dag så skulle  chans till gravditet vara bäst. Gäller även att männen har felfria spermier. Om de inte är som de ska och kvinna får ägglossningen är det dömt till misslyckande. Bra om partner fått lämna spermaprov vilket de får om man går till IVF kunnig läkare. 

Jag hade högt prolaktin ihop med PCOS när jag vart grvid, med cykler på 42 dagar , det tog tdi men det gick utan Ägglosningstest som inte var uppfunna då före 1990-talet början.

Dkan hända kvinnan blir gravid någon dag senare, än kvinna, trott så testen kan vissa possetivt något dygn senare,

Regelbuden är mens om det inte är mer än 3-4 dagaras skillnd på ländgen mellan två cykler.
    Jag har slutat använda äl-test sen jag fick veta att jag har PCOS och att det är i princip lönlöst för oss att förlita sig på det.
  • JWN
    Flaskan skrev 2010-09-11 14:58:15 följande:
    Ojdå, det låter ju precis som jag har det. Kort mens, ca tre dagar med väldigt lite blödning (klarar mig med trosskydd oftast) och det är smärtfritt. Uscha nu blir jag nervös att jag inte har ÄL alls :( Man kan ju aldrig jämföra men eftersom vi inte lyckats hittills så är det ju lätt att ta till skepsismen.
    Hoppas vi får samma fina hjälp som ni verkar fått!

Jag vill ha pergo!
    Pergon gav mig ÄL men jag blev inte gravid, åt 5 omgångar, spolande äggledarna, de var fria. Fick remiss till IVF, belv nekad på grund av högt BMI. Gick ner 10 kilo på 8 veckor med hjälp av LCHF och hård fettförbränningsträning. Detta var sommaren 2008. I augusti 2008 gick jag till en kinesiolog och gjorde en kroppsbalansering och gav mig massage, under slutet av massagen kände hon blockeringar i ryggen som hon masserade bort (jag var dag på dag 16), hon kollade sedan upp och det var ÄL-blockeringar.
    Jag gick hem och fick värk, vi vågade inte missa chansen för jag misstänkte ÄL och vi blev gravida.
    Vad som var vad vet jag inte, men viktminskningen, kosten, kinesiologibehandlingen och kanske en efterdynning av pergobehandlingen månaden innan tillsammans gjorde att vi blev gravida.

Nu är jag gravid med tvåan och vi har inte haft läkarhjälp, utan jag gick över till lchf kost, gick ner en massa kilo  och gick regelbundet hos min kinesiolog och så var jag spontan gravid igen.

Jaghåller en tumme att ni får den hjälp som ni behöver, men jag vill också rekommendera en kinesiologbehandling. Och även om det inte ger direkt ÄL så ger den kroppen möjighet till att komma i balans, vilket på sikt kan hjälpa ÄL....
  • Flaskan

Vad intressant att få läsa om andras resor! Jag ska absolut läsa på om kinesiologbehandling.

Jag har precis börjat med GI så det kanske hjälper mig också.

Svar på tråden Luteal-fas vid PCO