• Piratpartist

Varför vågar ni inte ta upp frågan om Datalagringsdirektivet i debatten?

Det finns många som jag som är oroliga över den här övervaknings hysterin som på gått under en längre tid. Som jag ser det så är inte ni trovärdiga i dessa frågor då ni inte kan förklara hur den personliga itregiteten skall skyddas. För med dessa lagar som är genomförda och dom som är på väg, så kan man kartläga alla mänskors liv. Medlarskyddet urholkas. Brev hemligheten sätts ur spel (För brev skickas nu mera för det mästa via Mail).

Så varför vågar ni inte ta upp dessa frågor i Debatten?

• Svar på tråden Varför vågar ni inte ta upp frågan om Datalagringsdirektivet i debatten?
  • Socialdemokraterna

Hej och tack för din fråga!

Jag håller helt med dig om att den personliga integriteten måste värnas. Det är viktigt ur rättssäkerhetsperspektiv reglera möjligheten att lagra trafikdata. Någon sådan reglering finns inte idag.

För att skydda den personliga integriteten vill vi bland annat:

- Riv upp, gör om och gör rätt FRA. Regeringen har gett Försvarets radioanstalt (FRA) mycket långtgående befogenheter vad gäller signalspaning i kabel utan tillräckliga krav för rättssäkerhet och skyddet för den enskildes integritet. Det går inte att lappa och laga som regeringen gjort.

- Systemet med offentliga ombud vid användning av hemliga tvångsmedel fungerar dåligt. Det finns kritik mot deras ytterst begränsade möjlighet att hjälpa dem de företräder att tillvarata sina medborgerliga fri- och rättigheter. Vi vill utreda hur den kan bli bättre.

- Utdrag om kriminalregistret ska begränsas. Arbetsgivare får inte begära utdrag ur kriminalregistret utan lagstöd. Det behövs en lagstiftning som tydligt reglerar anställdas och arbetssökandes rätt till integritet i arbetslivet

- Inför en Integritetsombudsman. Det behövs någon som granskar, vakar och kan slå larm när en situation uppstått som kräver ytterligare skydd för den enskildes privatliv. Det behövs en myndighet som på ett samlat sätt tillvaratar integritetsskyddsintresset och håller uppsikt så att dess gränser inte överträds.

- Bättre rättssäkerhet i upphovsrätten. Det finns en berättigad oro för att tillämpningen av IPRED-lagen kan kränka den enskildes integritet och göra intrång i privatlivet. Den som använder Internet utan att begå brott ska inte behöva känna sig övervakad. Rättssäkerheten för enskilda behöver därför stärkas.

• Piratpartist

Tack för svaret. Och det låter ju bra.

Men fick inte svar på frågan om dessa frågor är viktiga varför har ni inte tagit upp dessa i valdebatterna. och samma sak varför inte krävt omröstningen av DLD innan valet?

Så att det kunde bli ett stopp på dumheterna.

Jag tror jag vet, men hade varit bra om man blev motbevisad.

• Socialdemokraterna

Hej!

Vad som kommer upp valdebatten styrs förstås av många saker. Även om det inte syns i media diskuteras även de frågor du tar upp, vid dörrknackning, arbetsplatsbesök och så vidare. Ansvaret för att ta fram en proposition, så att det finns något att rösta om i riksdagen, ligger på regeringen.

Svar på tråden Varför vågar ni inte ta upp frågan om Datalagringsdirektivet i debatten?