• Anonym

2½ åring som inte träffar så många barn

Jag är hemma med två små barn, en 2½-åring och en 11 månader gammal bebis. Jag har valt att ha min stora hemma trots att alla jag hör talas om lämnar in sina äldre barn på förskola oavsett hur små de är.

Tyvärr känner vi inga i närheten  som har barn. Ibland träffar vi på lite barn i någon park, men oftast är de tomma (då alla barn över 1 verkar gå på förskola). 2-3 gånger i månaden lyckas vi komma iväg på öppna förskolan och där trivs min stora. Men det blir inte så ofta då tiderna inte alltid passar med vår vardag. det är svårt att få allt att klaffa med två små hemma. Dessutom har min lilla varit sjuk ganska mycket

Nu undrar jag om ni tror att min stora kommer att bli förstörd av att inte ha en massa social kontakter med andra barn varje dag? Hon leker massor redan med sitt lillasyskon.

• Svar på tråden 2½ åring som inte träffar så många barn
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Som tur är måste man inte alltid göra som alla andra. Det låter som om du tagit dina egna beslut när det gäller barnpassning och är nöjd med det. Och det är ju inte alltid underlättande med en dagisplats, då det innebär mycket hämtande och lämnande, och kläder på och kläder av.
    Eftersom din 2 1/2-åring verkar må bra och utvecklas i kontakt med sin lillasyster och sin mamma tror jag inte du behöver vara orolig för hennes sociala utveckling.
    Men eftersom hon verkar uppskatta öppna förskolan så mycket så skulle jag om jag var du försöka öka på antalet gånger hon kommer dit per månad. Det blir en bra förberedelse för att hon så småningom ska börja på dagis, men motsvarar mer dina nuvarande förutsättningar.
    MVH
    Margit

Svar på tråden 2½ åring som inte träffar så många barn