• Chimamanda

Jämställdhet och adoptivföräldrar?

Svenska Dagbladet har precis haft en artikelserie om hemmafruar. Det har varit många uttalanden av typen "eftersom mamman har fött barnen är det hon som bör stanna hemma".

Oavsett vad man tycker om den typen av påståenden, de gäller ju inte för adoptivföräldrar! Jag undrar därför, är adoptivföräldrar mer jämställda i förhållande till barnen än andra?

Är det någon som vet om det har gjorts studier på detta? Det skulle vara jätteintressant att ta del av. Som adoptivföräldrar har ju verkligen båda föräldrarna chansen att knyta an på samma sätt. Tar man t ex ut lika mycket av föräldraledigheten?

Vad har ni som har adopterat för kunskap om och erfarenhet av detta?

/Nyfiken förhoppningsvis blivande adoptivförälder

• Svar på tråden Jämställdhet och adoptivföräldrar?
  • Lo Ammi

Jag tror att alla par gör ett aktivt val att vara jämställda eller inte. Oavsett hur barnet blir till. Jag tycker dock att det är en bonus med adoption att vi båda kan vara delaktiga på samma vis och att min kropp inte kommer påverkas som den skulle gjort vid en graviditet. Sen kommer säkert människor förfäras över att min man kommer vara hemma först och längre period och att det är han som kommer gå ner i tid, men det bryr vi oss inte om.

• Hjärtat längtar

Jag tjänar mycket mer än min man. Jag skulle gärna vilja vara mammaledig länge! Men vi kommer nog dela på det. Vi skulle ju tjäna på att min man var hemma mer, men det tillåter jag nog inte. Jag har ju längtat så många år på att få bli mamma-ledig, och många år till blir det Flört

• mor till två kina tjejer

Jag tjänar mer än min man, trots det var det jag som var hemma all föräldrarledig tid, med undantag av de dagar som är låsta till pappan. Det var också jag som gjorde större delan av "arbetet/papperssamlandet" under adoptionsprocessen. Tror inte jag längtade mer, men har säkert uttryckt min längtan i ord och handling mer än min man.

Valet att vara hemma har varit mitt eget. Jämlikt? Lite taskigt vill jag nog påstå att det är jag som har bestämt att jag skulle vara hemma. Jag har jobbat så många år och tyckte att jag förtjänade (mer än min man att vara hemma och njuta av våra barn.

• strandsnäcka
    Ethi skrev 2010-09-13 10:45:48 följande:
    strandsnäcka, jag undrar... Inte hade väl varken amning eller återhämtning från graviditet och förlossning hindrat att ni var hemma 9 månader var, så länge som dina nio månader låg först?
    Nja, det jag menade var att första tiden lite grann försvann i en dimma på grund av den fysiska återhämtningen (jag var med om en ganska dramatisk förlossning) och processen att få igång amningen, och de månader vi verkligen kunde njuta av att vara föräldralediga och knyta an till vårt barn var i stort sett lika många.
  • strandsnäcka
    Lo Ammi skrev 2010-09-13 10:50:01 följande:

Jag tror att alla par gör ett aktivt val att vara jämställda eller inte. Oavsett hur barnet blir till. Jag tycker dock att det är en bonus med adoption att vi båda kan vara delaktiga på samma vis och att min kropp inte kommer påverkas som den skulle gjort vid en graviditet. Sen kommer säkert människor förfäras över att min man kommer vara hemma först och längre period och att det är han som kommer gå ner i tid, men det bryr vi oss inte om.

Tror ni inte att ni kommer få en del positiva reaktioner också? Hoppas det. Bra att ni gör det som känns rätt för er!
  • strandsnäcka
    Ethi skrev 2010-09-13 10:27:49 följande:

Fast det beror väl mycket på hur individerna är, vad man gör med det hela? Jag skulle säga att jag känner massvis med adoptivfamiljer och biofamiljer och jag tycker mig inte se någon skillnad mellan engagemang beroende på sättet som barnen kommer på. Det handlar väl mer om hur paret och individerna ser ut?

Visst, biopappor kan inte bära barnen i magen halva tiden MEN de kan dammsuga mer, diska mer, köra långsamt med bilen när mamman vrålar att hon snart KRÄKS och såna saker Så de KAN engagera sig lika mycket, bara inte med samma saker.

Jag och maken har delat både bioprocess och adoptionsprocess lika. Vi har delat/delar föräldradagarna lika. Vi är rätt lika som individer och definitivt jämlika. Fast det är många som tycker att vi delar olikt ändå och är rasande ojämlika 

Så sant, så sant.
  • Ethi
    strandsnäcka skrev 2010-09-13 14:12:13 följande:
    Nja, det jag menade var att första tiden lite grann försvann i en dimma på grund av den fysiska återhämtningen (jag var med om en ganska dramatisk förlossning) och processen att få igång amningen, och de månader vi verkligen kunde njuta av att vara föräldralediga och knyta an till vårt barn var i stort sett lika många.
    Aha, då förstår jag
  • Chimamanda

Jag tänker att på familjenivå så är det alltid individuella val och önskemål som kommer till uttryck. Men tittar man på de mer övergripande mönstren, t ex statistik, så ser man ju att i de allra flesta familjer är mamman hemma mycket mer.

Och det är något som t ex en del politiska partier vill ändra på. Beslut på strukturell nivå har alltid påverkan på individnivå och då uppfattas det som intrång i familjens egen valfrihet... Ja, nu ska jag inte bli politisk, men det finns ju alltid strukturnivån och individnivån.

Själv tänker jag mig att jag och mannen skulle vara hemma lika länge med (det blivande adoptiv-) barnet, men att jag sedan arbetar deltid ett antal år. Jag känner som flera av er andra - jag har ju jobbat så många år redan! Dessutom tjänar jag som flera av er andra mer än min man...

• Lo Ammi
    strandsnäcka skrev 2010-09-13 14:14:03 följande:
    Tror ni inte att ni kommer få en del positiva reaktioner också? Hoppas det. Bra att ni gör det som känns rätt för er!
    Jo det hoppas jag innerligt!

Tycker att det är härligt att se att många av er kvinnor tjänar mer än era män men ändå tar ut mer av ledigheten/går ner i tid. Det bevisar min poäng i alla diskussioner om mer jämställd föräldraförsäkring att det inte är ekonomin utan könet som styr. Tack!
  • Jennie med ie

Vi själva gjorde i princip likadant med f-ledigheten som vi planerat för ett ev. biobarn. Enda skillnaden är att nu efter adoptionen var vi hemma båda två i drygt 2 månader i början, det hade vi nog inte varit om vi fått barn på det andra sättet.

• Tozzis

Att vara hemmapappa passar inte alla. Min man hade fullständig panik i  de två månader som han var hemma.  Det var jobbigt för oss alla och det var så skönt när han slapp. Jag kan inte tänka mig att vi är ensamma om detta. Jag har stora fasor när man hör om att man ska kvotera föräldrardagarna, det innebär att vårt nästa barn får lämnas på dagis när det är 6 månader...inte bra. Är det någon politiker som har tänkt på detta?

• Thi 08
    Tozzis skrev 2010-09-15 20:22:35 följande:
    Att vara hemmapappa passar inte alla. Min man hade fullständig panik i  de två månader som han var hemma.  Det var jobbigt för oss alla och det var så skönt när han slapp. Jag kan inte tänka mig att vi är ensamma om detta. Jag har stora fasor när man hör om att man ska kvotera föräldrardagarna, det innebär att vårt nästa barn får lämnas på dagis när det är 6 månader...inte bra. Är det någon politiker som har tänkt på detta?
    Tror det fins sådana kvinnor också. Min syster ex började arbeta efter 4 månader, hon klarade inte av att vara hemma & kände enorm skuld över detta. Det är ju mer tabu att som kvinna inte vilja vara hemma lika länge så på det viset kan jag se en fördel med kvotering.
  • Hjärtat längtar

Intressant hur ni har gjort med föärldraledighet! Vi fick nämligen en läxa på vår föräldrautb, att vi skulle fundera på hur vi gör med anknytning, föräldraledighet, jobb osv.

Vi vill att barnet ska knyta an till oss lika mycket, men är jag mammaledig först kanske det blir automatiskt att barnet knyter an mer till mig.

Men det kanske är bra som nån skrev att vara hemma båda två i 2 månader. Om vi skulle ha möjlighet till det. Vi får fösröka spara semester!Glad

• Selma1966

Jag tycker man på alla kurser och i all literatur hörde mycket av: som adoptivföräldrar har ni chansen att vara mer jämnställda eftersom mannen kan börja med ledigheten om ni vill eftersom ni inte ammar etc.... Vet inte hur det sedan ser ut statistiskt. Men vi delar rakt av här hemma. Jag har en månad mer på pappret men min man tog semester första månaden så han var hemma då med vilket behövdes. Jag längtar redan till jobbet efter 4 månader, men det är mest för jag tråkas ut av sandlådor. Det är toppen att komma så nära sonen och se honom utvecklas. Ev kortar vi ner föräldraledigheten pga läkarnas rekommendationer (han får som rörelsehindrad mer stimulans och utmaningar bland andra barn) och då förstörs vår plan på lika mycket föräldraledighet (eftersom man måste förvarna arbetsgivaren om man kortar ner sin planerade tid). Men blir det många operationer kommande året så fortsätter vi föräldraledigheten så länge vi bara kan.

• Chimamanda

Misseri - Intressant att läsa hur ni gör och tänker!

• chloe08

Misseri: Vi har nyligen fått veta att vår son har ett funktionshinder. Vården sa att de inte hjälper oss med vård för vår son om vi inte har förskoleplats. Vi kände i magkänslan att det kändes fel eftersom vi bara varit hemma 1,7 år, och hade som plan att vara 2,5år, lika länge som h¤n varit på barnhem, för att jobba med anknytningen som är så viktig och jobba med att reparera de tuffa åren som h¤n haft på barnhemmet.  Motvilligt la vi in h¤n på förskolan, vi märkte tydligt varje dag att det var alldeles för mkt och att det tog all energi. Vi ifrågasatte kravet och förklarade att det syns tydligt att det är för tidigt, och att vi inte kan följa deras mall/behandlingsplan som är gjord för biobarn.
    Efter mycket diskusioner fick vi rätt till vård utan förskoleplats, och kan idag efter en månad på förskola fortsätta vara hemma med sonen, och pararellt åka iväg och få vård.
    Det jag vill säga är att läkarna/vården har INGEN erfarenhet av vikten med att jobba med anknytning!!! Vi har fått kämpa mot alla, för att klargöra hur viktigt det är, man har EN chans att lägga grunden för anknytningen och det formar hela våra barns liv. Och det är sorgligt att man som förälder inte får förståelse för det!!! Vårt barn är just nu främst adopterad med sin tuffa start och anknytningsbiten som vi jobbar med, i andra hand funktionshindrad. Utan en fungerande anknytning blir inte vården tillräcklig för att vårt barn ska bli en hel och fungerande människa.
    Så ett tips, ändra inte på era planer, gå på er magkänsla istället, jobba med anknyntingen och få ihop ett sätt att barnet blir "friskare" från sitt funktionshinder under mammaledigheten.

Svar på tråden Jämställdhet och adoptivföräldrar?