• GullpuckotMe

får inte ge barnen nyponsoppa eller blåbärssoppa?

prata förut med vårat bvc. hon vart jättechockad när jag sa att barnen tyckte om o dricka nypon eller blåbärssoppa till frukosten. det fick vi absolut inte ge!? för det förstör tydligen tänderna?` barnen är 15 månader

är det så illa??

• Svar på tråden får inte ge barnen nyponsoppa eller blåbärssoppa?
  • La Lola
    GullpuckotMe skrev 2010-09-13 09:56:15 följande:
    nej inte riktigt. ibland får dom det.
    Ok.

Här dricker vi aldrig sånt....eller möjligen blåbärsdryck vid magsjuka men det tror jag har hänt 2 ggr kanske.....
    Nyponsoppa dricks det aldrig....

Tillägger att vi inte är rädda för socker här (Alma får ju dricka varm oboj ibland tex) men det måste ju inte tankas sånt varje dag....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • GullpuckotMe
    Pickeli skrev 2010-09-13 09:56:54 följande:
    Ge inte dem det varje dag, det är mitt råd. Undvik det och ge dem något hälsosammare istället! Bortsett från vitaminerna så är det ungefär som att ge dem ett glas saft till frukost och det skulled u inte göra va?
    nej det skulle jag absolut inte. o det är ju inte så att dom alltid fått det här. dom har varit sjuka o förkylda ett par veckor o dricker dåligt därför börja vi ge det.
  • Pickeli
    LyckligJag skrev 2010-09-13 09:58:24 följande:
    jag ger oxå min 17 månaders  nybon/blåbär och saft soppa.. kan ju knappast vara farligt. dock är det osötad.(lika "farlig den) efter som den innehåller tillsatt socker.. borstar men tänderna och ger ddem en normal kost kan jag inte förstå varför all blir såååå upprörda...

Du gör det DU tycker är bäst!
    Nu hängde jag inte med, innehåller den osötade soppan tillsat socker? Eller skriv du fel?

Upprörda blir väl ingen, alla ger ju sina barn vad de vill. Men man ska ju utgå ifrån att ge sitt barn de bäst förutsättningarna tycker jag och för mig är inte det söta safter och soppor på daglig basis, men det är det kanske för andra! Alla är föräldrar på sitt sätt :)
    Google it!
  • Pickeli
    GullpuckotMe skrev 2010-09-13 09:59:42 följande:
    nej det skulle jag absolut inte. o det är ju inte så att dom alltid fått det här. dom har varit sjuka o förkylda ett par veckor o dricker dåligt därför börja vi ge det.
    Ja då är det väl kanon att de dricker över huvud taget! :) Gör du på ditt sätt som du känner är bäst! Tänk på sockret och jämför det med andra produkter så får du ett hum om hur ofta du tycker att barn "bör" äta dessa!

När min son är sjuk så kan han vara svår att få i både mat och vatten, jag har ett hemskt knep då. Jag ger han en chokladbit så han blir törstig och dricker massor med vatten! haha
    Google it!
  • Rosa30

Nyponsoppa är en bra källa till både järn och C-vitamin, så sett ur det perspektivet är det bra. Men å andra sidan så är det rätt mycket socker, och det är inte så bra för tänderna. Men mycket hellre nypon/blåbärssoppa än saft eller läsk som inte innehåller något nyttigt, bara socker! Mjölk innehåller förövrigt en hel del socker (mjölksocker, laktos) det också. Och juice och frukt innehåller också en massa socker+att det är surt, vilket är ännu värre för tänderna, fast det är nyttigt i övrigt. Så länge man är noga med att borsta tänderna, och tänker på att även äta något fiberrikt till så att blodsockernivån blir någorlunda jämn så tycker jag det är helt ok. Barn gör ju av med så mycket mer energi än vuxna, så man ska inte vara livrädd för socker (eller fett)-så länge de är vana vid att allt inte måste smaka sött.

• BabyJia

Varje dag är inte att rekommendera, men nån gång i bland går ju bra. Som dem andra ska skriver så är det mycket socker i det.

• Hervor 1

2 dl nyponsoppa = 8 sockerbitar. Jämför gärna det med Coca cola som, per 3,3 dl "endast" innehåller 6 sockerbitar.. Där har du förklaringen till din bestörta BvcSsk

• ponnyplutten

Nu är ju den här tråden gammal, men undrar hur man kan säga att mjölk är så himla utmärkt som dryck (jo min femåring får det varje dag och själv tycker jag det är jättegott) MEN det innehåller också SOCKER som verkar vara "ämnet" i denna tråden (; 

• aleydis

Blåbärssoppa innehåller ju socker precis som juice och sötad yoghurt :). Om det inte är så stora mängder är det väl ingen fara, beroende på vad de äter annars till frukost, många dricker ju juice till frukost och det är ju oxå sött men blåbärssoppa är ju mer mättande.

Jag har druckit mkt blåbärssoppa under graviditeten, ibland är det det enda jag fått i mig, och tex vid sjukdom och magsjuka är det toppen.

Men det absolut viktigaste tror jag är att inte ge söta drycker i nappflaska. Barn som ständigt går runt med nappflaskor med saft, nyponsoppa eller dricker välling hela nätterna har risk för dåliga tänder. Att dricka vid måltid är mycket bättre och då ser jag inte alls att det är lika "farligt" som att gå runt med nappflaska hela dagen, även om det är välling som anses "nyttigare"

• jeoeoeo

Man kan lätt göra egen blåbärssoppa! Bara koka upp blåbär ihop med vatten, sen mixa det o så sila,klart! :)

Svar på tråden får inte ge barnen nyponsoppa eller blåbärssoppa?