Lillton skrev 2010-10-25 12:26:41 följande:
Hej
Jag hoppade in här för att läsa om matfobier då vi har en son här hemma som fyller 4 i januari som lever på luft i stort sett.
Han är kräsen vad det gäller all, inte bara mat utan sötsaker och fikatilltugg.
Den mat han äter är: Pannkakor med sylt (inga variationer för då blir han jättearg och går), Makaroner (helst stuvade), Strips och bröd (utan smör o pålägg). Sen äter han yoghurt och banan.
Detta problem har vi haft sen han var ca 1 år. Och det är en kamp varje dag att behöva tvinga honom att äta det vi vet att han äter. Vi provar inget nytt med honom då han får kväljningar av att bara titta på maten. Detta ger problem då vi har sammanlagt 5 barn. Varför får han annan mat, jag äter inte detta heller, kan jag få det istället... så håller det på och jag är allvarligt trött på detta.
Vi har varit hos psykolog via BVC som säger: Ge han det han vill ha, tjata inte om annat, låt han äta det han vill och lägg ingen energi på att han ska äta om han inte vill. Hon säger att barn söker all uppmärksamhet de kan få så bara när han äter ska vi prata med honom. Äter han inte får han sitta vid bordet och lyssna på alla andra. Skitjobbigt.
Vi har även fått hjälp av en person som filmar honom när han äter för att kunna utesluta att han har problem med att svälja osv. Inget fel där inte utan allt sitter i huvudet på honom att det går inte att äta något annat än det lilla han äter.
Vi har kollat allergier men inget där.
Vår lille pojk är 100 cm lång och väger knappt 15 kg och fyller 4 år om dryga 2 månader.
Han syster är 2½ år och nästan lika lång och väger mer än han gör. Hon äter däremot allt utom räkor och paprika.
Jag har inget råd att ge för jag har själv inga idéer kvar.. Jag är hjälplös och är allvarligt rädd för att det inte kommer gå så länge till... han känner ingen egen hunger utan kan gå hela dagar utan att äta och bara leva på mjölk och kan en tallrik yoghurt...
Sen måste jag tillägga att jag blir så arg när jag läser om andra föräldrar som anser att vi daltar för mycket med våra barn och ger dom det dom vill ha. Skäms på dom! Hade dom suttit i samma sits som vi gör hade dom aldrig öppnat munnen.
Hoppas ni kämpar på i alla motvind som är.
Ville bara tillägga att min son är också 100cm lång v{ger precis lika mycket som din och fyller 4 i mitten av December
Vill också delta i din irritation över folk som inte har upplevt riktigt envisa barn! Jag är heller inte särskilt restriktiv med socker. Tex får min son ha Ketchup på precis allt om han vill! Han får sylt på mackorna om han vill, han har inga problem med fullkornsbröd så lite jordgubbssylt på det gör mig inte det minsta!