Treåring med matfobi, fler?
Vill skriva ett litet positivt inlägg. Min son som fyller 4 i Dec har haft samma problem. Det började när han var ungefär 2-2.5 då fler och fler maträtter som han tidigare älskat föll bort en efter en. Det var som en fix ide från en dag till nästa att han helt plötsligt inte tyckte om vissa grejer. Ett tag åt han nästan bara konservpasta!!! Dessutom är han fruktansvärt envis....
Jag körde på som de flesta här att inte pressa honom även om vi vissa dagar kunde ha riktiga bråk iom att jag blev så fruktansvärt frustrerad när han vägrade prova något som jag visste att han skulle tycka om.
Nu verkar det som att vi har kommit en bit på vägen. Han äter fortfarande itne någon frukt eller grönsaker (ibland går det med grönsakssoppa) men han har börjat så smått prova lite nya grejer. Potatismos har gått ner, min egen köttfärssås har gått ner (Men bara om jag matar honom.....) Han provade till och med Calamaris på semestern, höll på att tappa hakan.
För oss var det att han började hos en dagmamma som fick honom att äta! hon körde lite hårdare stil än jag, typ ät eller var utan! Det hade nog inte funkat om jag hade gjort det för det är ju lite annorlunda med mamma och pappa!!!
Ville bara som sagt säga att kämpa på finns det inga underliggande problem så kan det bara bli bättre!! Jag har heller inte gjort en stor grej av när han väl äter något bra! utan bara sagt att, bra, var det gott? typ
Lycka till, vet hur fruktansvärt irriterande det är