safm skrev 2010-09-15 21:50:56 följande:
Jag har hört att det där med nattkissning är mycket av en mognadsfråga och inte så mycket man kan träna. Något hormon (som jag inte minns namnet på) styr så att det bildas mindre urin på natten och den hormoninställningen utvecklas olika hos olika barn. Någon mer kunnig på området får gärna rätta mig
Min 27-mån har precis slutat med blöja på natten. Vi försökte redan i somras, men även om hon sällan kissade på sig så blev det ett problem då hon inte vaknade när hon gjorde det. Hon låg där i blöt säng och gnällde i sömnen bara. Så vi körde med blöja ett par månader till. Nu har hon börjat vakna på natten och säga till när hon är nödig. Så med henne gick det väldigt smidigt (peppar peppar.......).
Annars har jag kört med att alltid erbjuda pottan när barnen vaknar på natten. De verkar för trötta för att själva inse att de vaknat för att de är nödiga ibland. Sen har jag en idé om att det kanske är bättre med tygblöjor för då hinner barnet förhoppningsvis känna att det blir vått och vakna av att det kissar, jämfört med engångsblöjor som suger så snabbt att det knappt hinner kännas. Men jag vet inte om barn med tygblöjor blir torra på natten snabbare, det är bara en fundering jag har.
Låter vettigt! Men jag har ju som sagt inte provat utan blöjan någon natt ens.Men har tänkt lite som du. fast kanske inte just tygblöjor utan har tänkt på såna blöjor som heter just potty-training. antar att barnet känner mer att dom blir blöta då. Anövnder inte potta utan dottern går på toan men tänkte ändå att man kanske skulle ha en potta på hennes rum så hon ite behöver gå så långt om hon vill kissa.