• Jencie

Hur fungerar det med de 10 pappa dagarna?

Sambon och jag satt och pratade om detta igår.
    Hur fungerar det egentligen? Alltså min sambo jobbar 5 skift vilket mer eller mindre betyder att han jobbar 7dagar i stöten för att sedan vara ledig i 5.

Har han rätt till att vara ledig 10 arbetsdagar eller är det 10 dagar på raken som räknas?

Övrig info är av intresse.

• Svar på tråden Hur fungerar det med de 10 pappa dagarna?
  • Some

Han har rätt att vara ledig tio arbetsdagar, inte nödvändigtvis i följd.

Det viktigaste att tänka på är att man ska anmäla att man kommer vilja ta ut pappadagar senast den dagen man vill börja ta dom. Men jag tror man kan anmäla det innan på fk:s hemsida.

• Kazeer

Han har 60 dagar på sig från det att bebisen har kommit hem från sjukhuset att ta ut sina tio pappadagar. Han kan ta dem i följd eller utspritt så som det passar er bäst.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Du som är pappa eller andra förälder till barnet har rätt att
    vara ledig i tio dagar med tillfällig föräldrapenning i samband
    med ditt barns födelse. De dagarna ska ge dig möjlighet
    att vara med vid förlossningen, lära känna det nya barnet
    och ta hand om andra barn i familjen.
    Även andra personer kan få ersättningen. Det gäller till
    exempel när det inte finns någon pappa som har rätt till
    tillfällig föräldrapenning.
    Du kan ta ut ersättningen samtidigt som mamman eller den
    andra föräldern tar ut föräldrapenning. Du får ersättning
    under högst 10 dagar per barn. Det betyder att vid tvillingfödsel
    kan du få 20 dagar, vid trillingfödsel 30 och så vidare.
    Du får ta ut dagarna ända till och med den 60:e dagen efter
    det att barnet kommit hem från förlossningen. Du kan ta ut
    ersättning för hel, tre fjärdedels, halv, en fjärdedels eller en
    åttondels dag. Det betyder att du kan välja att till exempel
    vara hemma i 20 halva dagar.

Källa: www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/broschyrer/Basbroschyrer/tilll_alla_som_vantar_eller_just_fatt_barn.pdf
    (sidan 11)
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • älskarlivet81
    Jencie skrev 2010-09-14 09:53:52 följande:
    Vad ligger ersättningen på vid dessa dagar?
    Det beror på ens inkomst.
  • Kazeer

Här kommer fortsättningen på informationen från FK:s hemsida ... och fortsättning på det som finns i inlägg #3:

Tillfällig föräldrapenning ger dig något mindre än 80
    procent av din sjukpenninggrundande inkomst. För att
    få tillfällig föräldrapenning måste du göra en anmälan
    samma dag som du vill ha ersättning för. Om du har en
    e-legitimation kan du anmäla och begära ersättning direkt
    www.forsakringskassan.se

Källa: www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/broschyrer/Basbroschyrer/tilll_alla_som_vantar_eller_just_fatt_barn.pdf

Det är alltså tillfällig föräldrapenning som gäller dessa dagar och hur stor ersättningen blir beror på hur stor sjukpenninggrundande inkomst personen det gäller har.

• Hannaz

Alltså, om jag fattat det rätt då så behöver inte pappan göra någon anmälan innan barnet kommer om att han såsmåningom kommer ta ut tillfällig föräldrapenning eller föräldrapenning????
    Det räcker med första dagen?? Eller?
    Gud, vi har ju gjort detta en gång innan men jag kommer inte ihåg....

• CeeJay
    Hannaz skrev 2010-09-19 11:07:16 följande:
    Alltså, om jag fattat det rätt då så behöver inte pappan göra någon anmälan innan barnet kommer om att han såsmåningom kommer ta ut tillfällig föräldrapenning eller föräldrapenning????
    Det räcker med första dagen?? Eller?
    Gud, vi har ju gjort detta en gång innan men jag kommer inte ihåg....
    En anmälan KAN göras i förtid men det normala är att man anmäler direkt när barnet föds. Nu kan man lätt göra det via sms så uppmana pappan att ta med sig informationen hur han kan göra till BB. Anmälan görs alltid först innan man kan ta ut ersättning, gäller både 10 pappadagar och föräldrapenning. Är lite osäker på hur du menar i dina frågor så jag hoppas du fått svaret du var ute efter
  • Cyberfru

Ni som verkar ha koll, behöver man skicka in något i förväg för att fastställa pappans SGI? Jag fick ett papper som jag skulle låta min arbetsgivare fylla i lön och sådant på som jag skulle skicka in, men jag är långtidssjukskriven och det är pappan som kommer ta ut föräldraledighet efter de 10 pappadagarna. Fick något luddigt svar från FK om att man skulle ringa och beställa ett likadant papper som jag fick (då mitt var förifyllt med personnummer osv).

Gäller det även för pappadagar? Vad behöver man skicka in innan? Gah jag blir tokig på det här, fattar nada och bebisen är beräknad till om 5 veckor så det börjar bli bråttom dessutom :P

Sorry att jag stjäl tråden lite, hoppas det är ok!

• CeeJay
    Cyberfru skrev 2010-09-19 15:59:04 följande:
    Ni som verkar ha koll, behöver man skicka in något i förväg för att fastställa pappans SGI? Jag fick ett papper som jag skulle låta min arbetsgivare fylla i lön och sådant på som jag skulle skicka in, men jag är långtidssjukskriven och det är pappan som kommer ta ut föräldraledighet efter de 10 pappadagarna. Fick något luddigt svar från FK om att man skulle ringa och beställa ett likadant papper som jag fick (då mitt var förifyllt med personnummer osv).

Gäller det även för pappadagar? Vad behöver man skicka in innan? Gah jag blir tokig på det här, fattar nada och bebisen är beräknad till om 5 veckor så det börjar bli bråttom dessutom :P

Sorry att jag stjäl tråden lite, hoppas det är ok!
    Om pappan ska ta Föräldrapenning före dig tycker jag han kan ringa FK och be om underlag för SGI-utredning som han kan ta med sig till sin arbetsgivare. Säg åt honom att be FK att "lägga upp ett ärende" i förberedande syfte eftersom han ska begära både 10 pappadagar och vanlig föräldrapenning.
  • Cyberfru

CeeJay - Ah, det var väl ungefär det de sa åt oss att göra :) Men bra tips om att be dem lägga upp ett ärende innan, så kanske det går _lite_ snabbare iaf :) Förstår inte varför vi varit så sega och väntat in i det sista, jag brukar alltid ha så bra ordning på saker och ting :)

• Alexi
    CeeJay skrev 2010-09-19 20:13:38 följande:
    Om pappan ska ta Föräldrapenning före dig tycker jag han kan ringa FK och be om underlag för SGI-utredning som han kan ta med sig till sin arbetsgivare. Säg åt honom att be FK att "lägga upp ett ärende" i förberedande syfte eftersom han ska begära både 10 pappadagar och vanlig föräldrapenning.
    Fast de vill inte alltid göra det. Jag försökte det med min man men de ville inte, de vill utreda SGI först när ärendet är helt aktuellt.
  • CeeJay
    Alexi skrev 2010-09-19 21:36:13 följande:
    Fast de vill inte alltid göra det. Jag försökte det med min man men de ville inte, de vill utreda SGI först när ärendet är helt aktuellt.
    Men då bör man hävda sin "rätt" att få börja sitt ärende som pappa, precis som de gör med mamman. Om man informerar klart och tydligt att pappan är den som ska ta FP först = 240 dagarsutredning görs precis på samma sätt som för mamman. Synd att ni inte fått "igenom" det tycker jag! Det är någonting ni bör påtala, det finns en funktion på hemsidan där man kan lämna "ris och ros".
  • Alexi
    CeeJay skrev 2010-09-19 23:12:30 följande:
    Men då bör man hävda sin "rätt" att få börja sitt ärende som pappa, precis som de gör med mamman. Om man informerar klart och tydligt att pappan är den som ska ta FP först = 240 dagarsutredning görs precis på samma sätt som för mamman. Synd att ni inte fått "igenom" det tycker jag! Det är någonting ni bör påtala, det finns en funktion på hemsidan där man kan lämna "ris och ros".
    Fast i vårt fall var det bara pappadagarna maken skulle ta ut så någon 240-dagarsutredning var ju inte aktuell då.
  • Gabbisen

Nu måste jag också få lov att knycka tråden lite och fråga ni som kan...
    Blev inte klok på FK:s svar...
    Min sambo jobbar heltid som lastbilschaufför.
    Han delar bil på åkeriet tillsammans med en annan kille och de har valt att arbeta varannan dag (långa pass) och vara lediga varannan dag, istället för 9 timmar varje dag.
    Innebär detta då att han kommer att kunna vara hemma i 20 dagar, genom att ta ut sina 10 pappadagar?
    Det kanske inte ni vet men då innebär det att hans chef ska betala sambon för de dagar han normalt sett inte skulle jobba ju...
    Hänger ni med? Jag menar han jobbar 40 timmar fördelat på 2-3 dagar i veckan istället för 5 dagar.
    Kluddigt jag vet =)  

• CeeJay
    Alexi skrev 2010-09-20 09:59:54 följande:
    Fast i vårt fall var det bara pappadagarna maken skulle ta ut så någon 240-dagarsutredning var ju inte aktuell då.
    Då förstår jag, jag fick känslan av att det var föräldrapenning han skulle ta ut. I normala fall så utreds inte SGIn innan man begär ersättning.
Svar på tråden Hur fungerar det med de 10 pappa dagarna?