• Grodanbollan

    Polyp på livmodertap!!!

    Hejsan!
    Var på cellprov igår, och fick då höra att jag hade en polyp på livmodertappen.
    Hon sa att det var vanligt för ppilleranvändare, och sen inget mer om det.
    Kollade nätet när jag kom hem och där stod det att man absolut ska ta bort den, eller iaf hålla den under uppsikt?
    Min BM sa inget alls om nått då, mer än att "jahaa du har en polyp, vanligt för ppilleranvändare"!

    Hur ska jag göra, vad är nästa steg eller ska behöver jag inte göra något åt det?

    Tackar för snabba svar!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-14 10:11
    Gör det ont att ta bort den, någon som har erfarenhet?
    Hur görs det?

  • Svar på tråden Polyp på livmodertap!!!
  • Närvi2Blir3

    När jag skulle bli spolad så upptäckte läkaren en polyp på livmodertappen, hon sa bara du har en polyp på livmodertappen jag ska bara klippa bort den. Jag skulle ljuga om jag sa att det inte gjorde ont, men min mamma har också haft det och då har dom tagit bort dom på annat sätt som inte har gjort ont. Om det var med laser eller frysning.
    Men det verkar ju inte vara något farligt, för dom sa aldrig något mer om det sen.
    Ring till en riktig gyn och rådfråga om du är orolig. Jag är väldigt skeptisk till BM på mvc tex.

    Lycka till!

  • Grodanbollan

    Tack för svar, man blir ju orolig när dom "bara hittar nått" sådär.

    Får jag fråga om du hade en stor polyp?


    Ska prata med kvinnokliniken så får dom säga vad dom tycker jag ska göra!


     

  • Närvi2Blir3

    Jag vet faktiskt inte om den var stor men det kanske den var.. Visserligen var det ju en gynläkare som hittade min och dom skulle ju redan in och rota och ha sig där inne så då kanske hon tyckte att hon lika gärna kunde ta bort den..

    Prata med kvinnokliniken dom kan ju sin sak, och så slipper du oroa dig.

  • Grodanbollan

    Fick mail från kvinnokliniken nu och jag ska få en kallelse så jag får komma dit om 2-3mån!

  • Närvi2Blir3

    Skönt att du får komma dit men det var ju lustigt att det ska behöva ta sån tid.. Hoppas att dom snabbar på det lite.. Men samtidigt kanske man kan se det som att det inte är farligt , hade det varit det så borde du ju ha fått komma direkt.

    Lycka till nu och tala gärna om hur det går.

  • Grodanbollan

    Ja det känns lite bittersweet, för när jag väl ska till kvinnokliniken så vet jag ju inte om jag måste ta bort den samma dag eller ej liksom.


    Enligt läkaren jag pratade med igår så hade inte ens cellprovs-bm ens noterat i min journal att det fanns en polyp? Så det kan ju betyda att den är liten och obetydlig, eller så har hon helt enkelt glömt att notera.


    Hooppas det går snabbare än 2-3mån iaf, men hinner iaf få cellprovssvaret innan så det är ju iaf bra!

  • Närvi2Blir3

    Det var ju lustigt att hon inte har anteknat det, men dom är konstiga.
    Jag hade en BM en gång som blev sur för att jag var helrakad, och sa högt och tydligt för sig själv samtidigt som hon skrev in i min journal: Väldigt rakad kvinna söker hjälp för.... Hon var bara tvungen att visa vad hon tykte om det så att jag verkligen skulle förstå det..
    Du kanske ska rikta in dig på att du ska ta bort den, då kanske det känns lättare om det blir så?

  • Grodanbollan

    Haha jaa vissa BM iaf är ju bra underliga, hon jag hade nu snackade om att gynstolen inte var gjorda för kvinnor alls... jag sa med glimten i ögat att "jasså men är de gjorda för män då?".. då skrattade hon och sa "Jaaaru jag vet inte vilka dom är gjorda för egentligen"... till en viss del kan man ju hålla med ;)

    Jo jag får ställa in mig på ett härligt klipp där inne, känns jäääävligt lockande rent utsagt *skratt*

  • Närvi2Blir3

    Men förhoppningsvis klipper dom ju inte bort den på dig, utan tar bort den på annat sätt. Och även om dom klipper bort den så kanske det inte gör så farligt ont, min livmodertapp är vriden så läkaren tog en tång och "bände upp den" som hon så fint sa så det kan ju ha varit något med det med..

    Idioten som designade gynstolarna borde få bo i en sån. Dom är lika otrevliga att ligga i varenda gång.

  • Ardbeg

    Hej!
    Jag har haft en polyp på livmodertappen. Den klipptes/knipsades bort men det kändes inte alls! Är visst väldigt olika hur man upplever det. Men eftersom den började blöda vid samlag så var de snabba på att ta bort den.
    Det går nog bra! :)

  • Grodanbollan
    Närvi2Blir3 skrev 2010-09-15 20:13:29 följande:
    Men förhoppningsvis klipper dom ju inte bort den på dig, utan tar bort den på annat sätt. Och även om dom klipper bort den så kanske det inte gör så farligt ont, min livmodertapp är vriden så läkaren tog en tång och "bände upp den" som hon så fint sa så det kan ju ha varit något med det med..

    Idioten som designade gynstolarna borde få bo i en sån. Dom är lika otrevliga att ligga i varenda gång.
    Ohh huvva.... det lät inte skoj att "bända upp nått" direkt, men jag har väl 2-3mån att vänja mig på??... ;)
    Haha jaa gynstolar.. inte så skoj alls, sen säger dom "SLAPPNA AV...".. jo tjena, som man kan göra det i en gynstol så bra?
  • Grodanbollan
    Ardbeg skrev 2010-09-15 20:26:56 följande:
    Hej!
    Jag har haft en polyp på livmodertappen. Den klipptes/knipsades bort men det kändes inte alls! Är visst väldigt olika hur man upplever det. Men eftersom den började blöda vid samlag så var de snabba på att ta bort den.
    Det går nog bra! :)
    Okej, jag har ju inte ens vetat av den.. blöder inte vid sex någonting, ska vara såpass lite så man inte ens märker det isf.
    Låter bra att det inte kändes =)
  • Zygo

    Jag har också en polyp på livmodertappen som upptäcktes i samband med att jag blev gravid efter en ivf. Läkaren sa att den skulle tas bort i samband med förlossningen (bf 7 månader senare) så att sådär värst bråttom verkar det inte vara.
    Men sen vill man väl inte provocera tappen när man är gravid, få blödningar av det eller så.

  • Grodanbollan
    Zygo skrev 2010-09-16 07:40:35 följande:
    Jag har också en polyp på livmodertappen som upptäcktes i samband med att jag blev gravid efter en ivf. Läkaren sa att den skulle tas bort i samband med förlossningen (bf 7 månader senare) så att sådär värst bråttom verkar det inte vara.
    Men sen vill man väl inte provocera tappen när man är gravid, få blödningar av det eller så.
    Ja det verkar inte vara brådis direkt, men jag är inte gravid så jag vill helst bara få det ur världen och ta bort den nu typ =)
  • Närvi2Blir3
    Grodanbollan skrev 2010-09-16 07:27:52 följande:
    Ohh huvva.... det lät inte skoj att "bända upp nått" direkt, men jag har väl 2-3mån att vänja mig på??... ;)
    Haha jaa gynstolar.. inte så skoj alls, sen säger dom "SLAPPNA AV...".. jo tjena, som man kan göra det i en gynstol så bra?
    Nej det är inge roligt.. Men det behöver ju säkert inte du göra, tror inte att det r så vanligt att livmodertappen är vriden.
    Haha ja slappna av ja, jag hoppar högt så fort dom sätter ett finger på benet.
  • Fiamedbarn

    Jag har tydligen en stor polyp på livmodertappen och basen är bred, så eftersom jag är gravid vill de vänta att ta bort den till efter förlossningen eftersom den kan orsaka blödningar. Men jag är orolig eftersom ca 1 % av polyperna utvecklas till cancer! Nu ska de i alla fall göra en provtagning på polypen.

    När hon försökte ta bort den med tång tog hon bara en liten bit, men det kändes verkligen ingenting! kan säga att jag vill ha bort den så fort som möjligt för att minska risken för cancer, men samtidigt kan det ju orsaka en blödning vilket tydligen kan vara negativt för graviditeten. Så jag får väl vackert vänta

    Det som oroar mig är att den betecknas som stor och har en bred bas. Då är det eventuellt kirurgi under narkos som behövs för att avlägsna den, har jag läst på nätet.

    Är det fler som har erfarenheter av polyper? Och speciellt stora polyper under graviditet?


    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Elplyd
    Fiamedbarn skrev 2014-05-19 16:17:15 följande:

    Jag har tydligen en stor polyp på livmodertappen och basen är bred, så eftersom jag är gravid vill de vänta att ta bort den till efter förlossningen eftersom den kan orsaka blödningar. Men jag är orolig eftersom ca 1 % av polyperna utvecklas till cancer! Nu ska de i alla fall göra en provtagning på polypen.

    När hon försökte ta bort den med tång tog hon bara en liten bit, men det kändes verkligen ingenting! kan säga att jag vill ha bort den så fort som möjligt för att minska risken för cancer, men samtidigt kan det ju orsaka en blödning vilket tydligen kan vara negativt för graviditeten. Så jag får väl vackert vänta

    Det som oroar mig är att den betecknas som stor och har en bred bas. Då är det eventuellt kirurgi under narkos som behövs för att avlägsna den, har jag läst på nätet.

    Är det fler som har erfarenheter av polyper? Och speciellt stora polyper under graviditet?


    Jag undrar hur det gick för dig eftersom jag sitter i samma sits nu. Jag är gravid (v16) och efter att jag fick blödningar upptäckte läkaren att de kommer från en lättblöndad stor polyp som sitter i livmodertappen. Jag har frågat olika läkare men de vågar inte ta bort det. Jag fick Cyklokapron istället för att kunna stoppa blödningen. Men jag är jätteorolig hur det här ska gå till. 
  • Lodjursungen

    Jag hade en polyp oxå o jag fick komma in på operation. Med lokalbedövning o lugnande. De sa att den inte behövdes tas bort med en gång om jag inte absolut ville de

Svar på tråden Polyp på livmodertap!!!