• smulan777

Bra eller dåligt med fritidsaktiviteter/sportaktiviteter?

Hej,

Vi kollar upp sportaktiviteter till barnen. En del påstår att det inte är bra med mer än ett aktivitetstillfälle i veckan. Att barnen kan bli stressade och inte hinna med skolarbetet. Vad säger ni? Tips, erfarenheter? Hur mycket tid tycker ni barnen kan lägga på fritidsaktiviteter?

• Svar på tråden Bra eller dåligt med fritidsaktiviteter/sportaktiviteter?
  • mso

Vi har satt 2 aktiviteter som max på våra barn 5 och 8 år.
    Simning är ett krav tills att de kan simma 25 meter, äldsta har nu slutat simma och kör dans och Taekwondo. Totalt så blir det dock ganska många timmar ändå då det är flera gånger i veckan på båda aktiviteterna, ca 8-9 timmar/vecka totalt. Hon har aldrig några läxor då hon hinner med det under lektionstid. Vi var trots det tveksamma till att hon skulle få dansa så mycket (5-6h/v) men min pappa övertalade oss med motiveringen att det väger upp att hon tycker att skolan är för lätt och tråkig. Fick hon välja själv så skulle hon även spela piano, tvärflöjt, gå på scouterna osv. Men vi har satt stopp där.
    Lilla har simning och dans. Hon har denna terminen gått från dans 30min/v till att dansa 2h/v, men kommer till våren att gå ner till 1h/v igen då hon bara vill köra en av dansstilarna.

• mso

Vi har satt 2 aktiviteter som max på våra barn 5 och 8 år.
    Simning är ett krav tills att de kan simma 25 meter, äldsta har nu slutat simma och kör dans och Taekwondo. Totalt så blir det dock ganska många timmar ändå då det är flera gånger i veckan på båda aktiviteterna, ca 8-9 timmar/vecka totalt. Hon har aldrig några läxor då hon hinner med det under lektionstid. Vi var trots det tveksamma till att hon skulle få dansa så mycket (5-6h/v) men min pappa övertalade oss med motiveringen att det väger upp att hon tycker att skolan är för lätt och tråkig. Fick hon välja själv så skulle hon även spela piano, tvärflöjt, gå på scouterna osv. Men vi har satt stopp där.
    Lilla har simning och dans. Hon har denna terminen gått från dans 30min/v till att dansa 2h/v, men kommer till våren att gå ner till 1h/v igen då hon bara vill köra en av dansstilarna.

• Fritidsmamman

Jag tycker att det är bra med föreningsliv!

Min knatte har både simning och skridskoundervisning i skolan, så vi slipper ta av vår dyrbara fritid till det.

Skolan slutar vid klockan ett varje dag och mitt barn går inte på fritids (barnet är 8,5 år och klarar sig några timmar själv, jag slutar vid 14:30 varje dag, hemma vid 15).
    Istället för fritids går barnet dock till biblioteket måndagar och fredagar för olika kulturella verksamheter (mellan 13:45-15:15). Hemma igen vid 15:45, lagom till att kompisarna slutar på fritids. Då finns det någon timma över för frilek på gården.

Tisdagar, onsdagar och torsdagar har vi en fysisk aktivitet tillsammans (mellan 18:00-19:30). Då finns det tid att leka med kompisar på gården, innan vi ska iväg på kvällen.

Samtliga vardagar är alltså helt uppbokade med organiserade aktiviteter. Trots det finns ändå plats för fri lek/läxor/vila varje dag.
    Helgerna är helt lediga.

• elin1989

Min son är 5 och han går på basket, simning och dans. Jag tycker det funkar bra men det skulle ju bli mycket svårare om jag hade fler barn. Jag tror inte att han blir stressad av det.

• Pudan

Vår 10-åriga dotter tränar taekwondo tre dagar i veckan. Hon har nu valt att utöver det gå på tävlingsförberedande träning 1,5 t på lördagar så nu är det taekwonod på mån, ons, fred & lör. Utöver detta spelar hon oboe på tisdagar. Funkar fint för henne men hon har väldigt mycket ork och energi över huvud taget. Kan tillägga att hon inte går på fritids så hon kommer hem senast 1500 och gör sina läxor och käkar mellis innan hon går till träningen kl 1750. Kommer hem runt 1930 och sen är det middag och slappande  

• Glinda från Oz

Nu är den här tråden åtta år, men jag skriver i alla fall.

I Sverige går barnen knappt i skolan förrän i högstadiet, det är larvigt få timmar och jättelätta läxor så jag tycker det är bra med stimulerande fritidsaktiviteter, inte varje dag men 3-4 dagar i veckan.

• LFF
    Fritidsmamman skrev 2018-10-02 20:23:45 följande:
    Vore kul att få en uppdatering om några veckor; hur blev det? Varje lör och sön eller en av dagarna? Varför/varför inte? Hur gör de andra barnen - en eller båda dagarna? Är helgdagar bra, eller skulle en helgdag + en vardag vara bättre? Osv... :)
    Så där ja, då har vi kört en månad då med hockeyn. Varje lördag och söndag. En del barn går båda dagarna men det är fler som bara går lördagar.

Det enda som är jobbigt är att träningen ligger 1100-1150 vilket "förstör" hela dagen. Men killarna älskar det och åker redan för egen maskin utan hjälpmedel (de hade inte stått på skridskor när de började och hade då hjälp av en tunna). Efter varje helg frågar vi om vi ska köra lördag eller söndag och får till svar "lördag OCH söndag!" i kör.

Sååååå... hockeymorsa it it!
  • Fritidsmamman
    LFF skrev 2018-11-05 15:46:23 följande:
    Så där ja, då har vi kört en månad då med hockeyn. Varje lördag och söndag. En del barn går båda dagarna men det är fler som bara går lördagar.

Det enda som är jobbigt är att träningen ligger 1100-1150 vilket "förstör" hela dagen. Men killarna älskar det och åker redan för egen maskin utan hjälpmedel (de hade inte stått på skridskor när de började och hade då hjälp av en tunna). Efter varje helg frågar vi om vi ska köra lördag eller söndag och får till svar "lördag OCH söndag!" i kör.

Sååååå... hockeymorsa it it!
    Wow, tack! Kul med svar! Och kul att ni hittat något som passar er.
  • Fritidsmamman
    Glinda från Oz skrev 2018-11-05 15:00:03 följande:

Nu är den här tråden åtta år, men jag skriver i alla fall.

I Sverige går barnen knappt i skolan förrän i högstadiet, det är larvigt få timmar och jättelätta läxor så jag tycker det är bra med stimulerande fritidsaktiviteter, inte varje dag men 3-4 dagar i veckan.

Håller med här. Mitt barn har en läxa i veckan och kommer att ha det genom hela låg- och mellanstadiet.

Men för att högstadiet inte ska komma som en chock, så har jag själv lagt in läxläsning 30 minuter varje dag (går i årskurs 1 nu). Jag gör egna läxor (läsning, skrivning och matematik).
    Mellan åk. 4-6 tänker jag att jag lägger in 60 min om dagen. Det är ju vad man kommer att få på högstadiet iaf, så det är lika bra att vänja sig när det ännu inte är ett måste.
  • Fritidsmamman
    Fritidsmamman skrev 2018-11-06 12:56:27 följande:
    Håller med här. Mitt barn har en läxa i veckan och kommer att ha det genom hela låg- och mellanstadiet.

Men för att högstadiet inte ska komma som en chock, så har jag själv lagt in läxläsning 30 minuter varje dag (går i årskurs 1 nu). Jag gör egna läxor (läsning, skrivning och matematik).
    Mellan åk. 4-6 tänker jag att jag lägger in 60 min om dagen. Det är ju vad man kommer att få på högstadiet iaf, så det är lika bra att vänja sig när det ännu inte är ett måste.
    Haha, nej, årskurs två.
  • LFF
    Fritidsmamman skrev 2018-11-06 12:53:41 följande:
    Wow, tack! Kul med svar! Och kul att ni hittat något som passar er.
    Haha, passar mamma och pappa? Nä, egentligen inte. Men eftersom grabbarna älskar det så får de hålla på
  • Fritidsmamman
    LFF skrev 2018-11-06 13:03:21 följande:
    Haha, passar mamma och pappa? Nä, egentligen inte. Men eftersom grabbarna älskar det så får de hålla på
Svar på tråden Bra eller dåligt med fritidsaktiviteter/sportaktiviteter?