• M C

Du SD-anhängare, vad är "svenska seder"?

Det är en fråga som varit på tapeten förut, men jag tänkte att vi kanske skulle bena i det lite.

Exakt vad är det som avses när SD säger att de  (invandrarna) ska följa våra svenska seder?
    Har ni några konkreta ex?

Även ni som inte tänker rösta på SD; har ni några ex?

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-30 09:25
    Vi tackar Towanda för den eminenta listan!
    Varsågod, här är de svenska sederna vi ska värna om:

Dricka oboy
    Ta livet av sig
    Blogga om att man dricker oboy
    Bli förvånad när arbetsgivaren frågar om det var gott med oboy
    Gå stavgång med stegräknare
    Käka antidepressiva tabletter
    Åka räkbåt
    Supa skallen av sig vid helger och storhelger
    Förfära sig över att någon dricker två glas vin en tisdag när barnen är vakna
    Äta banan
    Vidarebefodra påhittade kedjemail med snyfthistorier
    Inte engagera sig politiskt
    Sopsortera hushållssopor
    Riva ut hela köket och slänga i en container
    Flyga utomlands två gånger per år
    Inte ha råd att köpa kravmärkta eller rättvisemärkta varor
    Gå en skrytrunda i nyrenoverade/möblerade lägenheten när man bjuder hem folk
    Skämma bort barnen med en massa leksaker
    Inte ha råd att ge bort pengar till välgörande ändamål
    Äta ketchup till allt
    Titta på Kalle Anka på julafton
    Bli uppläxad av tandhygienisten en gång om året
    Klaga på den dåliga äldrevården, skolans försämring, vägarnas dåliga skick
    Klaga på för höga skatter
    Klaga på mobbning
    Titta på Idol i Tv4
  • Svar på tråden Du SD-anhängare, vad är "svenska seder"?
  • Rundabullar

hehe, själv tänkte jag överraska min kompis jag då bodde med, som fyllde år 13dec, genom att lussa. För att skoja till det lite fick jag för mig att jag skulle ringa på dörren.

Grannen ryckte till rejält när han kom ut och jag stod i ett vitt nattlinne med levande ljus i håret och utan skor i trappuppgången.Oskyldig Tog ett tag att förklara traditionen på franska..kände mig inte jätteintegrerad just då.

Jag firar genom att baka lussekatter vissa år. Och brukar bjuda på tårta på jobbet Finlands nationaldag. Och ibland Runebergstårtor på Runebergsdagen, fastlagsbullar på fastlagstisdagen osv. Jag gillar dagar som firas med bakverk, helt enkelt! Skrattande 

Men självklart firar jag karneval som man gör här också, och brukar delta i de flesta lokala festligheterna.

Vi tar av skorna hemma och har gardinerna från fönstren. Alla andra utom nordbor har gardinerna för fönstren.

Tycker själv att det är roligt att lära känna små detaljer i andras kulturer, man lär ju känna sin egen så mycket bättre på det sättet! Synd att debatterna ofta blir så hetska.

Tack för att ni delade med er av era tankar!

Några svenskar jag känner firar valborg, men finnarna är stenhårda på att fira valborg, alla tar på studentmössan och drar ut på stan och på picknick!

• TheCoopers
    Rundabullar skrev 2010-10-08 15:06:32 följande:
    Jag är inte svensk och har aldrig bott i Sverige. Följer litegrann det som skrivs här och svenska nyheter, men bor i mellaneuropa, i en stad med många svenska invandrare. I andra länder där jag bott har också bott svenskar som emigrerat.

Jag är nyfiken på vilka svenska traditioner, maträtter och delar av er egen kultur ni tror att ni skulle ta med er, om ni emigrerade och blev invandrare? Hur tror ni att svenskar som är invandrare beter sig?

Vilka är de värderingar som känns så viktiga att ni inte skulle släppa dem för att integreras helt?

Hänger de ihop med de traditioner som ni vill att invandrare ska ta till sig för att anses integrerade, eller är det nånting annat?

Jag vill inte provocera, jag är uppriktigt nyfiken.

mvh
    När jag bodde utomlands , största delen i NYC och Puerto Rico i Västindien hade jag inte med mig speciellt mycket av den svenska kulturen förrutom den jag har i mitt hjärta . Lite då och då bad jag mina föräldrar skicka över djungelvrål och knäckebröd och jag kunde läääääängta efter filmjölk . Men jag överlevde .... Jag lyssnade på svensk musik när jag var homesick men firade inga "svensk" högtider på "svenskt" sätt . Umgicks inte med svenskar för det fanns inga där jag bodde .

I Puerto Rico var det vanligt att gå till kyrkan på söndagarna - men det hoppade jag över . Jag gick inte heller på tuppfäktning eller boxning och i USA sket jag helt i om det var SUPERBOWL .
    Jag behöver inte att en människa ska ge upp något i deras identitet för att jag ska anse dem svenska eller integrerade . Jag bryr mig inte om ifall man kom hit för ett år sen och pratar svenska lite knaggligt .
    Jag känner inte att jag kan bestämma vem som är svensk eller inte , för mig är alla som bor i Sverige svenskar - om de känner sig så i hjärtat .
    Har inget behov av att kategorisera folk .. blir så jobbigt då
    I'm the me I choose to be ...
  • M C

Valborg är för mig en privat grej, vi firar att vi träffades då gubben och jag. Elva gånger sillunch och skumpa nu! Har firat fler valborg med honom och skumpa än jag någonsin firat med andra. Men om vi firar så är det studenttrad. som gäller.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Lavish

Jag kan på rak arm säga att jag hade haft väldigt svårt att assimileras, kanske till och med svårt att integreras i ett samhälle som skilde sig mycket från det svenska, som Saudiarabien eller Gambia.

För mig är det svenska klimtatet och den svenska kulturen hemma. Inte för att jag objektivt tycker att det är överlag bättre men på ett subjektivt sätt är det hemma och en stor del av min identitet. Jag skulle aldrig flytta från Sverige någon längre period frivilligt. Utan det skulle krävas krig eller förföljelse (som för många invandrare) innan jag skulle ta mitt pick och pack och flytta någon helt annanstans.

Däremot är ju mitt Sverige, mitt hem, ett land med invandrare med allt vad de innebär. SDs drömland hade inte längre varit mitt hemland.

• M C
    Lavish skrev 2010-10-08 19:57:20 följande:
    Jag kan på rak arm säga att jag hade haft väldigt svårt att assimileras, kanske till och med svårt att integreras i ett samhälle som skilde sig mycket från det svenska, som Saudiarabien eller Gambia.

För mig är det svenska klimtatet och den svenska kulturen hemma. Inte för att jag objektivt tycker att det är överlag bättre men på ett subjektivt sätt är det hemma och en stor del av min identitet. Jag skulle aldrig flytta från Sverige någon längre period frivilligt. Utan det skulle krävas krig eller förföljelse (som för många invandrare) innan jag skulle ta mitt pick och pack och flytta någon helt annanstans.

Däremot är ju mitt Sverige, mitt hem, ett land med invandrare med allt vad de innebär. SDs drömland hade inte längre varit mitt hemland.
    Nej himlars - tänk dig ett land utan pizzerior överallt!

• Lavish
    M C skrev 2010-10-08 19:59:08 följande:
    Nej himlars - tänk dig ett land utan pizzerior överallt!

Ja skulle nog vara jobbigaste för SD väljarna. Tycker det verkar som de har alla sina möten på pizzerior. När de har intervjuat någon lokal patriot sitter han alltid på traktens pizzeria..
  • StinaFia
    Lavish skrev 2010-10-08 18:51:42 följande:
    Men det är ju helt annorlunda. Jag är ju SVENSK. Svensk kultur är fin och bra. (Till skillnad från all annan kultur)
    app,app!

"den kulturella mångfalden är lika viktig som den biologiska mångfalden"!!! all kultur i världen ska konserveras i små burkar i respektive land, förstår du!
  • Helle333
    M C skrev 2010-10-08 17:37:31 följande:
    Jag skulle kunna tänka mig att resa runt men jag vill inte lämna tryggheten här. Ett lika tryggt land som tex Island eller Norge är enda alternativen - sekulariserat är självklart.
    Mat? Jag äter det som bjuds, här är tex fajitas vardagsmat. Jag äter det som är gott just nu, typisk svensk mat äter vi nästan aldrig. Köttbullar möjligtvis. Men IKEA finns överallt!
    Fira jul på svenska skulle jag alltid göra, resten är förmodligen roligare någon annanstans på något annat vis. Midsommar går inte att fira i exil, det blir för hejjigt.
    Man får anpassa sig till omgivningen så de inte får hybris och kastar stenar på fönstret typ. Men så är det typiskt svenskt att inte ställa till med besvär.

Min kusin bodde i ett katolsk land förut, på vintern brukade hon ställa ut marshaller och ljus när det var fest - då flockades kvinnorna i grannskapet för de trodde någon dött där. Hysteriskt kul!
    Fast köttbullar är ju inte heller svenska.
    Julen är inte heller svensk. Titta på andra länder som firar jul.
    Just saying =)
  • Dorian Ertymexx
    Helle333 skrev 2010-10-09 11:55:30 följande:
    Just saying =)
    Meh, är du sådär svenskfientlig nu igen?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Gung Ho
    Dorian Ertymexx skrev 2010-10-08 14:35:35 följande:
    Det finns inga svar. Det är ju hela poängen - svensk kultur (eller NÅGON kultur) är inget man kan definiera eller rationalisera ner till enkla punkter. Dels efteresom det inte finns en enhetlig svensk kultur, och dels för att lokala variationer kan vara så enorma. I vissa delar av landet finns det vanor som är mer lika hederskultur än jämställdhet, medan det är tvärtom i andra delar av landet. I vissa kretsar dricker man i tid och otid, i andra är folk nästan (eller helt) absolutister. Delar av Sverige är tokkristet, andra delar är lika toksekulära. Det går helt enkelt inte att tala om kultur som något kvantifierbart. Frågan faller alltså på sin egen orimlighet.
    Bara för att något inte är statiskt och lätt definierbart gör inte att det inte kan definieras för att studeras/debatteras.

'Svensk Kultur' finns, liksom det finns 'Nigeriansk Kultur'. Det betyder inte att begreppen är statiska och att gränserna är knivskarpa. Begreppen definieras i deras relation till varandra.

Det finns svar, men de är inte enkla. Det är ofta 'vänsterpopulisters' metod att förneka att det finns, och då används ofta, ad nauseum, sk "humor" för att förlöjliga de som har åsikter i frågan som skiljer sig från deras.
  • VirrigaVerna
    Add3 skrev 2010-10-09 14:47:20 följande:
    Bara för att något inte är statiskt och lätt definierbart gör inte att det inte kan definieras för att studeras/debatteras.

'Svensk Kultur' finns, liksom det finns 'Nigeriansk Kultur'. Det betyder inte att begreppen är statiska och att gränserna är knivskarpa. Begreppen definieras i deras relation till varandra.

Det finns svar, men de är inte enkla. Det är ofta 'vänsterpopulisters' metod att förneka att det finns, och då används ofta, ad nauseum, sk "humor" för att förlöjliga de som har åsikter i frågan som skiljer sig från deras.
    Det här tycker jag är intressant. Hur definierar du då typisk svensk kultur och är det något som har ändrat sig över åren?
    Jag t.ex ser ju att vår kultur ändrar sig hela tiden. Den utvecklas och vissa saker läggs till och annat faller i glömska men likväl är det svensk kultur det handlar om i och med att den uppstår i mötet mellan människor och inom vårt lands gränser.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • M C
    Helle333 skrev 2010-10-09 11:55:30 följande:
    Just saying =)
    Mäh, det var det värsta! Köttbullar som är så svenskt! Skärp dig. *pjfft*

Julen har nytt namn men vi firar den sen årtusenden, räknas inte det?
  • Gung Ho
    VirrigaVerna skrev 2010-10-09 16:05:11 följande:
    Det här tycker jag är intressant. Hur definierar du då typisk svensk kultur och är det något som har ändrat sig över åren?
    Jag t.ex ser ju att vår kultur ändrar sig hela tiden. Den utvecklas och vissa saker läggs till och annat faller i glömska men likväl är det svensk kultur det handlar om i och med att den uppstår i mötet mellan människor och inom vårt lands gränser.
    Exakt.
  • Dorian Ertymexx
    Add3 skrev 2010-10-09 14:47:20 följande:

Ingen förnekar att det finns kultur. Inte ens vänsterpopulister. Att Mona är lika begåvad som en skogstomte betyder det inte att alla håller med henne.

Nej, det finns inga givna svar. Man kan kontrastera kulturer, men även då kan man i bästa fall jämföra sina fördomar mot andras fördomar, eftersom det inte finns en övergripande svensk kultur som en majoritet (eller ofta ens en minoritet) följer. Jag menar, om du ska jämföra kulturer, vad jämför du med? Östermalmarens seder och bruk och etik? Eller Rosengårdarens? Killens som är med i Hells Angels? De homosexuelle bartenderns i Luleå? Och vilken nigeriansk kultur väljer man? Storstadens? Bergsbybornas? De som bor vid floden? De har inte alla samma kultur heller. Det blir i bästa fall som att, återigen, ta två ögonblicksbilder av en flod och försöka jämföra, medans floderna fortsätter forsa och förändras medan bilderna är statiska.
  • Gung Ho

Det var därför jag nämnde saker som kluster och gemensamma nämnare, om någon de facto läser vad som skrivs innan man svarar.

• maja 81
    Dorian Ertymexx skrev 2010-10-12 11:42:37 följande:
    www.infonegocio.com/xeron/bruno/italy.html

Hahaha, apropå vad SD tycker om en gemensam europeisk kultursfär, och vad en italienare tycker om det. ;)
    LOL den dissar ju bara italienare å inget annat
  • Dorian Ertymexx
    maja 81 skrev 2010-10-13 22:42:13 följande:
    LOL den dissar ju bara italienare å inget annat
    Det är en italienares syn på skillnaden mellan Italien och resten av EU. Det är förstås gravt förenklat, eftersom resten av EU knappast är likadant. Men det visar ändå på en poäng som SD gärna blundar för när de vill göra skillnad på "europeisk" kultur och "utomeuropeisk" dito.
Svar på tråden Du SD-anhängare, vad är "svenska seder"?