Alla tycker Lennart Nilssons foton är så fina, men barnen är ju döda!
Han fotograferade döda foster som låg i saltlösning. De blev aldrig bebisar. Är det då inte lite makabert att titta på dem när man väntar barn?
Han fotograferade döda foster som låg i saltlösning. De blev aldrig bebisar. Är det då inte lite makabert att titta på dem när man väntar barn?
Så här står det i boken "Lennart Nilsson - hans livs bilder":
"Idén hade han fått i samband med ett annat reportage på Sabbatsbergs sjukhus i Stockholm 1951. På en hylla stod några gamla glasburkar med foster i formalin. "Kan jag få låna hem dem?" frågade Nilsson. /.../ "Min första känsla var: "det här måste folk få se!"
Detta var alltså på 50-talet. 1963 publicerades bilder som Nilsson tagit på levande foster, som ingick i ett reportage om ett ungt par som gick igenom en graviditet och förlossning.
Såhär skriver 118 100:
Fotade lennart nilsson döda foster till sin bok ett barn blir till? Eller i vilket sammanhang gjorde han det?
Fotografen Lennart Nilsson fotade inte döda foster i boken "Ett barn blir till", utan han använde en vädligt liten kamera för att kunna ta bilderna direkt från mammans mage. Dock så fotograderade han döda foster tidigare i sin karriär.
Jag tycker det är fullständigt irrelevant om fostren var döda eller inte. Inga foster har dött pga. hans konst och bilderna blir inte mindre vackra av att motivet är dött eller mer vackra för att motivet är levande.
Fotade lennart nilsson döda foster till sin bok ett barn blir till? Eller i vilket sammanhang gjorde han det?
Fotografen Lennart Nilsson fotade inte döda foster i boken "Ett barn blir till", utan han använde en vädligt liten kamera för att kunna ta bilderna direkt från mammans mage. Dock så fotograderade han döda foster tidigare i sin karriär.
Jag tycker att hans foton är helt fantastiska och jag tittade i en av böckerna när jag väntade mitt första barn...Oc han är pigg och glad och sprudlande...Vad är det som är så farligt med att titta på bilder av döda foster när amn är gravid? fattar liksom inte nojan...Jag träffade även RIKTIGA döda människor under min graviditet på jobbet och inte heller det har skadat varken mig eller mitt barn...
Tycker bilderna är urvackra iallafall!
Gjorde ett projekt i biologi när jag var gravid, i skolan dit jag gick för att samla material fanns döda foster i burkar. De var jättefina. Det kändes märkligt att de varit döda i 50 år och hade varit i mina föräldrars ålder om livet tagit en annan vändning. Jag funderade mycket på det men det är väl aldrig fel att fundera
Är döda barn inte fina? De är det de är även om de aldrig blev mer än det, vad spelar det för roll? Det var inte han som dödade dem.
Är även de äldre fostren döda?
Svara inte, fick veta nu att ingen av fostren var döda i Lennart Nilssons "Ett barn blir till"