• oSARAo

Hur mycket mat till 4 dagars skrutt

Har en 4 dagars skrutt som inte verkar nöjd på mängden mat han får.

Enligt bb så skulle man börja på 10 ml/ var 3:e timme & öka med 10ml varje dag tills han var 10 dagar & där stanna upp ett tag. 

Han vill ofta äta innan det gått dom där tre timmarna & "hugger" efter nappen & blir arg när det inte kommer mat ur den. 

Har kikat runt lite här på forumet & får uppfattningen om att många tycker att bebisen själv ska få bestämma mängd.

Vad händer om han får i sig för mycket?? Hård i magen eller?
    Nån med erfarenhet??
    Tips??
    Vågar jag låta han bestämma själv ett mål & se (hur mycket ska jag isf våga ge)??

• Svar på tråden Hur mycket mat till 4 dagars skrutt
  • IsaCMoJs

jag gav fri mängd tills bebisen var mätt... Det enda som kan hända är att de kräks upp överflödet och det är så när man ammar också. Ge du bebisen det den vill ha!

Mamma till Moa 081216
  • honeydew

Ja ge så mycket han vill ha, låt han bestämma mängden. Dom kräks upp resten

• oSARAo
    IsaCMoJs skrev 2010-09-21 20:11:22 följande:
    jag gav fri mängd tills bebisen var mätt... Det enda som kan hända är att de kräks upp överflödet och det är så när man ammar också. Ge du bebisen det den vill ha!

Tusen tack för ditt snabba svar Glad

Hade fått för mig att man skulle vara försiktig med ersättningen för att den är mycket starkare för magen än bröstmjölken..
    Men att han bara kräks upp "överflödet" kan jag lungt ta, bara han få äta tills han blir nöjd!
    Intressant att se hur mycket han egentligen vill ha om han får bestämma själv!
    Kanske man ska våga låta han äta det han vill nästa mål nu då, han vaknar väl snart för det!!

• oSARAo
    honeydew skrev 2010-09-21 20:23:39 följande:
    Ja ge så mycket han vill ha, låt han bestämma mängden. Dom kräks upp resten
    Tack Tack...

Känner mig säkrare & säkrare för varje svar jag får!!
    Det är ju UNDERBART att detta forum finns, svar när man vill på vad man vill!!  TOPPEN Glad
  • honeydew

När vår tjej var så liten ville hon t.o.m ha mat en gång i  timmen ibland, gick aldrig mer än två timmar mellan gångerna.. Nu när hon är fyra mån kan det gå tre-fyra h mellan måltiderna.

• oSARAo
    honeydew skrev 2010-09-21 20:26:44 följande:
    När vår tjej var så liten ville hon t.o.m ha mat en gång i  timmen ibland, gick aldrig mer än två timmar mellan gångerna.. Nu när hon är fyra mån kan det gå tre-fyra h mellan måltiderna.
    Ska prova nästa mål att ge vad han vill ha så får vi se hur mycket han äter...

Har du en 4 månaders tjej som du matat fritt så känns det som att du vet vad du pratar om!! 
    Återigen Tack!!

• SUD

har en tjej på 3 år och en grabb på 4 månader de har alltid fått fritt med ersättning de enda som hänt är att överfyllnadsskyddet slår in- de spyr=)
    lycka till

• oSARAo

Han har bara ätit 40 som mest & nyss åt han upp 60 utan problem.
    Inget kräk alls så nästa mål ska han få lite till!!

Va härligt det känns att kunne ge mat så han blir nöjd Glad

• Miss Cee

Vi gav ersättning från dag tre och har hela tiden rättat oss efter hur mycket och hur ofta HAN ville ha. Hade öht inte hört om det där med "10ml och öka varje dag" förrän för någon månad sedan...

Alla bebisar äter inte likadant. Blanda lite mer än vad som går åt och fortsätt att ge. Om han vill äta varannan timme så låt honom äta varannan timme. Allt annat är tokigt.

Det sägs att flaskbarn kan få problem med tex hård mage. Men det är inte alltid så. Vår son hade inte problem med magen en enda dag förrän vi introducerade "vanlig mat". Tvärtom har hans mage funkar pefekt.

• Miss Cee
    Miss Cee skrev 2010-09-21 22:08:14 följande:
    Vi gav ersättning från dag tre och har hela tiden rättat oss efter hur mycket och hur ofta HAN ville ha. Hade öht inte hört om det där med "10ml och öka varje dag" förrän för någon månad sedan...

Alla bebisar äter inte likadant. Blanda lite mer än vad som går åt och fortsätt att ge. Om han vill äta varannan timme så låt honom äta varannan timme. Allt annat är tokigt.

Det sägs att flaskbarn kan få problem med tex hård mage. Men det är inte alltid så. Vår son hade inte problem med magen en enda dag förrän vi introducerade "vanlig mat". Tvärtom har hans mage funkar pefekt.
    (Sonen är 11 mån nu för övrigt.)
  • oSARAo
    Miss Cee skrev 2010-09-21 22:08:14 följande:

Känns bara bättre & bättre efter alla er svar jag läser!!
    Nu ska grabben få den mat han vill... Blir nog en liten biff det här Skrattande
  • Miss Cee

Kan ju tillägga att sonen åt varannan timme i flera månader, men inte så stora portioner. I början så kom han snabbt upp i 60-90ml till varje mål, men sen tog det flera månader innan han åt mer. Så både portionsstorleken och tid mellan målen hade ju varit helt galet för oss om vi hade följt det där...

Det bästa är att alltid blanda lite större portion än man tror går åt. Om det är en liten slurk kvar i botten så VET man att bebisen fått äta sig mätt. Och om det skulle ha blivit för mycket någon gång så kommer det ju som sagt upp (även om det finns kräkbebisar som ALLTID kräks lite oavsett, så det måste ju absolut inte bero på att det blev för mycket).

Så länge man blandar vatten/pulver enligt skalan och inte försöker sig på att blanda med mer eller mindre vatten som står så kan de inte bli dåliga i magen av just ersättningen. Finns ju de som inte tål laktos och reagerar för det, och isf så finns det speciell ersättning på apoteket (Nutramigen) som alla bebisar ska tåla. Om de sväljer mycket luft också så kan det ju bli lite ont i magen, men det finns flaskor som motverkar det (tex MAM).

Det är en liten djungel det här i början, och det är inte så lätt att få vettig info. :)

Svar på tråden Hur mycket mat till 4 dagars skrutt