Usch jag bara gråter när jag läser era historier.
Jag fick en son med katastrofsnitt nu i augusti. Jag var öppen 10 cm hade en barnmorska som hängde och hoppade på min mage samtidigt som läkaren drog FYRA gånger med sugklockan utan resultat. Hjärtljuden hade legat på 50-60 en längre tid och när ingenting fungerade och barnet satt fast i mig beslöts det till slut om katastrofsnitt.
Läkaren och barnmorskan slet ut alla sladdar, slangar och sprang iväg med mig, liggandes vidöppen blodig och bresandes ner längs korridoren. Min sambo fick inte följa utan lämnades i ett blodigt rum med sugklockan liggandes på golvet i en pöl med blod. Jag grät och skrek i panik, rädda mitt barn.
Det sista jag kommer ihåg är att min säng slår in i alla väggar under den panikfyllda färden till operation, jag ber dom strunta i mig och enbart lägga all sin energi på barnet. Jag kommer in i ett rum där operationspersonalen står redo med handskar och munskydd. Jag får en mask och sen är det svart. Tre timmar senare vaknar jag på uppvaket, känner att magen är tom och börjar gråta.
En sköterska kommer fram till mig och berättar att jag fått en son.
Det var ju inte så det skulle gå till!! Jag var ju helt öppen, jag skulle föda vaginalt, få upp det lilla barnet på min mage och hjälpa den hitta till bröstet. Min sambo skulle klippa navelsträngen och sen skulle vi få några lugna minuter tillsammans, bara vi. Istället vaknar jag ensam, får träffa min son först 4 timmar efter hans födsel. Min första bild av han ligger han i en kuvös och andas i en cpap då han drabbats av lungkollaps.
Jag har fått en underbar son, men i mitt hjärta finns det ett hål. Jag fick inte vara med om hans första tid i livet, jag fick inte ge han den första måltiden och jag fick inte hör hans första skrik och se själv vad det var för kön.
Jag känner mig lurad, som att någon stulit min sons första tid från mig. Nu rinner tårarna igen... Skulle få norea-samtal men har ännu inte hört något. Sorgen kommer nog alltid finnas där, den sköljer över mig som en våg vissa dagar.
Jag är arg på sjukvården, arg för att dom inte beslöt om snitt tidigare -hjärtljuden hade ju varit låga så länge. Samtidigt är jag så oerhört tacksam för att larmkedjan fungerade och alla läkare fanns på plats när jag kom till operation. 6minuter tog det, från att förlossningsläkaren tröck på larmet till min son var född.
Nästa barn kommer jag kräva ett planerat snitt för, har på känn att jag kommer få bråka för att få det. Jag har också svårt att prata om det, det enda jag får till svar är att "jaja, men nu gick det ju bra." Ja, det gjorde det. Men jag har fortfarande ett sår i mitt hjärta, för vad som kunnat hända och för sorgen över den tid jag missat.