• StarkMamma

Varför så många oplanerade barn och aborter?

Detta är ingen tråd att jag klandrar någon! Tänk på det.
    Bara funderingar jag haft.
    Abort vid sjukt barn kan jag förstå. Men annars?
    Har ni tänk på preventivmedel?

Snart gör vi nummer 6!
  • Svar på tråden Varför så många oplanerade barn och aborter?
  • KristenTjej84
    Loriyana skrev 2010-09-23 14:19:33 följande:
    Att "planera" barn är faktiskt ett relativt NYTT fenomen. Tidigare så träffade man någon, man blev tillsammans, kanske gifte sig, hade sex...och blev ibland med barn. Det hörde liksom till tidens gång. Vissa fick många barn, andra inga alls. Men idag så ska allting vara PLANERAT i minsta detalj. Barn....ja de får bara bli till när det "passar" och annars så ska de bort. Anledningen till att vi idag har oplanerade barn är pga att vi fortfarande tycker fasligt mycket om SEX och SEX kan leda till BARN (trots p-medel) Det ligger dessutom i vår natur att vilja ha sex och försöka sig. I stundens hetta är det ofta svårt att ta kloka beslut. Anledningen till att vi har så många ABORTER beror på att samhället verkar inte acceptera oplanerade barn. Blir man oplanerat gravid...ja då börjar rena häxjakten "det är själviskt att behålla ett barn som man inte planerat" "men tänk om pappan inte vill ha barn?" "men hur ska du försörja barnet? Har du tänkt på det va?" Lever man inte i ett jättestabilt förhållande, har ett fint stort hem, ett bra välbetalt jobb, mycket pengar på banken...ja då anser många att man inte "förtjänar" att behålla sitt barn och att det är "synd" och det "stackars" barnet som "tvingas" födas till ett förälderpar som inte kommer ha råd att köpa en sprillans ny POP overall utan kollar på tradera istället.
    Jag gillade också det här inlägget! för det stämmer så bra så!
  • VirrigaVerna
    Loriyana skrev 2010-09-23 14:19:33 följande:
    Att "planera" barn är faktiskt ett relativt NYTT fenomen. Tidigare så träffade man någon, man blev tillsammans, kanske gifte sig, hade sex...och blev ibland med barn. Det hörde liksom till tidens gång. Vissa fick många barn, andra inga alls. Men idag så ska allting vara PLANERAT i minsta detalj. Barn....ja de får bara bli till när det "passar" och annars så ska de bort. Anledningen till att vi idag har oplanerade barn är pga att vi fortfarande tycker fasligt mycket om SEX och SEX kan leda till BARN (trots p-medel) Det ligger dessutom i vår natur att vilja ha sex och försöka sig. I stundens hetta är det ofta svårt att ta kloka beslut. Anledningen till att vi har så många ABORTER beror på att samhället verkar inte acceptera oplanerade barn. Blir man oplanerat gravid...ja då börjar rena häxjakten "det är själviskt att behålla ett barn som man inte planerat" "men tänk om pappan inte vill ha barn?" "men hur ska du försörja barnet? Har du tänkt på det va?" Lever man inte i ett jättestabilt förhållande, har ett fint stort hem, ett bra välbetalt jobb, mycket pengar på banken...ja då anser många att man inte "förtjänar" att behålla sitt barn och att det är "synd" och det "stackars" barnet som "tvingas" födas till ett förälderpar som inte kommer ha råd att köpa en sprillans ny POP overall utan kollar på tradera istället.
    Bra poänger men jag tror också att det är så att vi kvinnor idag har möjlighet att planera och att skaffa barn när det är optimalt för oss och det blivande barnet.
    Så var det inte förr utan då var kvinnor tvingade att gilla läget eller försöka sig på en illegal abort.
    Abort var inte tillåtet och attityden gentemot preventivmedel var långt ifrån accepterande utan tvärtom så ansåg man att det var en skyldighet att skaffa barn och inte en rättighet eller en möjlighet.

Jag tillhör den skaran som tycker att det är bra att vi tänker steget längre innan vi planerar barn!
    Det tycker jag att vi är skyldiga våra barn och att vi som föräldrar har ett ansvar att ge våra barn en optimal start på livet och ett tryggt liv både ekonomiskt och känslomässigt.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • VirrigaVerna
    Soul skrev 2010-09-23 11:35:26 följande:
    Nu kommer du säkert få en rad svar om att man använt preventivmedel, men blivit gravid ändå och att de inte är hundraprocentiga. Faktum är dock att preventivmedel är väldigt säkra och det är ytterst få som blir gravida med p-piller eller om de använt kondom.

De allra flesta gångerna handlar det troligtvis om att man helt enkelt varit oansvarig och gjort ett misstag. I stundens hetta har man inte skyddat sig. Dumt? Ja, väldigt, men fullt mänskligt och ibland gör alla misstag. Förhoppningsvis lär man sig av det och ser till att det inte händer igen.
    De flesta preventivmedel är rätt säkra. Det stämmer men trots det så innebär det om vi bemödar oss att studera PearlIndex att inget preventivmedel är idiotsäkert.
    http://www.vgregion.se/upload/Smittskyddsenheten/STI/Gemensam%20STI%20p%C3%A4rm/Flik%2013-%20Preventivmedel.pdf

PearIndex anger hur många kvinnor av 100 som blir gravida under ett tidspann om ett år.
    Har du då ett PI på 1 så innebär det att 1 kvinna av 100 som använder preventivmedlet under ett års tid faktiskt blir gravid.
    Betänker man det så inser man snart att det inte är några enstaka kvinnor som blir gravida trots att de använder preventivmedel.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Apocalypso

Bortsett från p-medel så är inte ens en sterilisering 100%-ig! Ett par jag känner valde abort efter att hon blivit gravid igen trots att han genomgått sterilisering för flera år sedan, sädesledarna hade vuxit ihop igen! Numera har de bytt teknik när de knipsar så det ska vara säkrare, men med den gamla metoden så kunde det faktiskt gå så illa så fertiliteten kom tillbaka. Förvånad

• Esther M

Jag har gjort abort pga slarv med preventivmedel. Jag är glad att det finns ett skyddsnät om sådant händer.

• hervor

TS, varför är det OK att göra abort om barnet är "sjukt", men inte annars? Hur sjukt? Osv

Jag gillar inte heller att det "slarvas" med preventivmedel. MEN jag tycker att det är bra att aborträtten finns! Dessutom tycker jag att det är konstigt att personer som antyder att abort skulle vara fel, så ofta kommer med brasklappar, typ: "Men inte om barnet är sjukt" Eller: "inte om man blir våldtagen" Eller dyl

Är sjuka barn mindre värda än friska? Är våldtäktsbarn mindre värda? Antingen så är abort OK, eller så är det inte OK. Sedan kan man ha moraliska betänkligheter mot att "slarva", men kom ihåg att det är väldigt få kvinnor som gör många aborter och de som gör det, har oftast problem av något slag.

• Dr Mupp

jag har två oplanerade barn. Det ena kom till efter kondomslarv, den adra kom till trots spiral

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • StarkMamma
    hervor skrev 2010-09-29 20:53:41 följande:
    TS, varför är det OK att göra abort om barnet är "sjukt", men inte annars? Hur sjukt? Osv

Jag gillar inte heller att det "slarvas" med preventivmedel. MEN jag tycker att det är bra att aborträtten finns!
    Sjukt så att dom inte kan ha en bra levnads standard. Vem vill leva som en grönsak utan att förstå något?
    DS barn har det för det mesta bra men ändå väljer många att abortera dom.
    Visst är det bra abort finns men det finns många som struntar i preventiv medel och använder det istället.
    Gör allt för mina små!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    StarkMamma skrev 2010-10-02 10:32:35 följande:
    Visst är det bra abort finns men det finns många som struntar i preventiv medel och använder det istället.
    Nej, det gör det inte. Det finns några få som gör det, inte många.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Dr Mupp
    StarkMamma skrev 2010-10-02 10:32:35 följande:
    Sjukt så att dom inte kan ha en bra levnads standard. Vem vill leva som en grönsak utan att förstå något?
    DS barn har det för det mesta bra men ändå väljer många att abortera dom.
    Nej det är extremt få som anv'änder abort istället för prevetivmedel och de spm gör det är oftast psykiskt sjuka och har andra problem än bara att det gör många aborter. Majoriteten av dem som gör aborter gör 1-3 stycken under hela sitt liv.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • piamedpojkar

Fast jag upplever att barn oftast inte är oplanerade. Ibland kommer livet emellan och det passar inte med barn-trots att man planerat det. Många tror jag skyller på preventivmedel som inte fungerar. Möjlighet till abort finns och folk utnyttjar det- mer eller mindre. Vissa blir förvånade att de faktist kan bli gravida.

Svar på tråden Varför så många oplanerade barn och aborter?