• Hs egen

Dyrt med hockey??

Ändrar nu rubrik förhoppningsfullt...

Har en son som tjatat om att börja på ishockey säkert två år.. Men jag hör jämt att det är så dyrt. Nu när det har gått så lång tid och han fortfarande har samma dröm, börjar jag vekna och vill ta reda på fakta.
    Jag vet inte hur jag ska få reda på hur dyrt det egentligen är, mer än att fråga erfarna föräldrar. Därför kastar jag ut den frågan här:
    Vad får man räkna med per år ungefär för en pojkes ishockeyträning? Inkl. trasiga klubbor och allt..

believe
  • Svar på tråden Dyrt med hockey??
  • SVejsan
    mia1980 skrev 2010-11-29 07:08:05 följande:
    Sånt får man ju räkna med i alla sporter. Man kan ju även där välja lite hur mycket barnet ska delta.
    Jo men det är fortfarande en utgift.
    (Och mina barn har pysslat med både judo och bordtennis också och har inte behövt träla med sånt - Det som är : är ju att de i fotboll och ishockey inte gör det för "sin egen skull" utan det är för "A-lagets skull" i gengäld så får de de mest udda träningstiderna)
  • mia1980
    SVejsan skrev 2010-11-29 07:37:21 följande:
    Jo men det är fortfarande en utgift.
    (Och mina barn har pysslat med både judo och bordtennis också och har inte behövt träla med sånt - Det som är : är ju att de i fotboll och ishockey inte gör det för "sin egen skull" utan det är för "A-lagets skull" i gengäld så får de de mest udda träningstiderna)
    Här i stan har U-sektionen och A-laget olika ekonomi så det som görs går gemensamt till hela klubben. Vi kan göra saker som är enbart för lagets ekonomi också som klubben har en egen kassa till. Tror det är så i de flesta klubbarna faktiskt.
  • Halkatla

Jag hörde värsta skräckhistorien från en hockeypappa häromdagen. Hans tonårige hockeyspelarson hade fötter som växte så att det knakade. Nu var han uppe  storlek 47. "De senaste åren har vi inte kunnat köpa ett par skridskor som kostat under 3000 kr", och då köpte de ändå på rea. Finns inte många begagnade skridskor i de storlekarna. Sen gick det ett par klubbor per säsong också, och de gick på runt tusenlappen. Jag satt och bara baxnade över hur tusenlapparna fladdrade iväg för dem!

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • mia1980

Men man kan ju beställa det mesta mycket billigare på nätet från USA. Där kostar de dyraste skridskorna 3000 kr, men de måste man ju inte ha.

• SVejsan

Riksidrottsförbundet har gjort en statistiskt genomförd undersökning  när det gäller tio av de vanligaste idrotterna, som är :  ishockey, ridsport, innebandy, basket, gymnastik, friidrott, simning, golf, tennis och fotboll. 

Länk: http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_3067/ImageVaultHandler.aspx

Man kom fram till att ishockey var den dyraste, självklart så går det att komma enklare undan, men medianvärdet var 10 740 kr /år (Medianvärdet var i fokus för att undvika extremvärdena) det var några hundra dyrare än tex ridsport...  Undersökningen gällde barn 7-15 år. Kostnaden för ishockey var jämfört med de flesta av de populära sporterna dubbelt så hög.

• Argo
    Hs egen skrev 2010-09-23 11:43:14 följande:
    Ändrar nu rubrik förhoppningsfullt...

Har en son som tjatat om att börja på ishockey säkert två år.. Men jag hör jämt att det är så dyrt. Nu när det har gått så lång tid och han fortfarande har samma dröm, börjar jag vekna och vill ta reda på fakta.
    Jag vet inte hur jag ska få reda på hur dyrt det egentligen är, mer än att fråga erfarna föräldrar. Därför kastar jag ut den frågan här:
    Vad får man räkna med per år ungefär för en pojkes ishockeyträning? Inkl. trasiga klubbor och allt..
    Hockey är den dyraste "normala" svenska idrotten (segling lär ju vara värre kan jag tänka men hur många ungar seglar?).

Runt 11.000 i snitt per år mellan 7-15 års ålder enligt Riksidrotsförbundets uträkningar.
    http://www.ostran.se/sporten/ishockey_dyraste_sport_att_boerja_med_foer_barn/(comment)/view

Det är bara ridning som ligger i samma prisklass.

*och gissa vilka två sporter mina ungar har valt - doh!*

Med det sagt så har väldigt många ishockeyföreningar tagit tag i detta problem och hjälper till emd lån/begagnatförsäljning av barnutrustning och de har särskilda småbarnsgrupper som inte kräver full utrustning från början så fråga de olika hockeyklubbarna kring Jönköping hur de resonerar kring saken. För mindre barn är hockey ändå en rätt överkomlig sport. Det är när de börjar bli 12-13-14 år som det börjar dra iväg.
  • Argo
    Hs egen skrev 2010-09-23 17:25:09 följande:
    Oj, råkade klicka in inlägget innan jag var färdig.

Vi bor i jönköping så den aktuella klubben är Hv71, så kanske det är dyrare pga större klubb.

Tack för svar! Men önskar ytterligare för mer bredd.
    Inte för att HV:s ungdomshockey behöver vara dyr men det lär ju finnas fler klubbar i Jkpg att börja i som kanske kan vara billigare?

*och oroa dig inte för att han inte blir proffs om han inte börjar direkt i HV - är han bra nog kommer han dit så småningom i alla fall*
  • Mullet

Nu vet jag inte hur det står till i Hv71 men ofta om man börjar i en stor elitserieklubb så verkar föräldrarna där alltid köpa det nyaste och bästa. Många ser redan vägen till NHL utstakad. Men börjar man i en liten mindre klubb så kan det vara lättare att inte dras med i hysterin utan faktiskt köpa begagnat ganska högt upp i åldrarna..
    Och det kan bli NHL stjärnor av ungar med begagnade skridskor med :)

• Shila

Min son har spelat i 2 år nu han är målvakt. Vi betalar 950 kr/år medlemsavg och för träningsavg. Vi har hittills betalat i år c:a 4500 kr för utrustning visa begagnade.

Varje utgång är en ingång till något annat!
  • Wilowa

Kan man mäta en sport i pengar? Visst kostar det en del, men det gör de flesta sporter. Jag låter hellre min son spela hockey som han vill, än tvinga honom att hålla på med en billigare sport. Det går att komma undan billigare om man köper begagnat och kanske till och med får ärva av större lagkamrater eller ur lagen över.

Dessutom så kostar hans fritidssysselsättning slalom mer, så jag hoppas att han håller fast vid hockeyn och inte börjar träna och tävla i slalom istället.

• nhlnästa

Hockey är i sig en dyr sport. När både jag och min bror spelade la våra päron ut ca 70,000 :- för att spela hockey varje år. och detta va en summa som la i ca 10-12 år. så JA hockey är en dyr sport men årsavgiften varierar från klubb till klubb. har lagt allt från 2000:- i en klubb till ca 17,000:- i en annan

• Fiiee

Vi lägger ca 6000/månaden på ridning. Dottern har egen häst.

Mat, strö, hö, stallhyra, skoning, hästförsäkring, transportförsäkring, massage, 2 träningar/vecka för tränare, tävlingar(anmälningsavgift och bensin, mat osv)

Bensin till och från stallet.

Hejåhå! Jag har säkert glömt endel.

• Larsson11

Så farligt dyrt är det inte om det verkligen är något han vill göra. Köp bra utrustning begagnat. 

Svar på tråden Dyrt med hockey??