Hs egen skrev 2010-09-23 11:43:14 följande:
Ändrar nu rubrik förhoppningsfullt...
Har en son som tjatat om att börja på ishockey säkert två år.. Men jag hör jämt att det är så dyrt. Nu när det har gått så lång tid och han fortfarande har samma dröm, börjar jag vekna och vill ta reda på fakta.
Jag vet inte hur jag ska få reda på hur dyrt det egentligen är, mer än att fråga erfarna föräldrar. Därför kastar jag ut den frågan här:
Vad får man räkna med per år ungefär för en pojkes ishockeyträning? Inkl. trasiga klubbor och allt..
Hockey är den dyraste "normala" svenska idrotten (segling lär ju vara värre kan jag tänka men hur många ungar seglar?).
Runt 11.000 i snitt per år mellan 7-15 års ålder enligt Riksidrotsförbundets uträkningar.
http://www.ostran.se/sporten/ishockey_dyraste_sport_att_boerja_med_foer_barn/(comment)/view
Det är bara ridning som ligger i samma prisklass.
*och gissa vilka två sporter mina ungar har valt - doh!*
Med det sagt så har väldigt många ishockeyföreningar tagit tag i detta problem och hjälper till emd lån/begagnatförsäljning av barnutrustning och de har särskilda småbarnsgrupper som inte kräver full utrustning från början så fråga de olika hockeyklubbarna kring Jönköping hur de resonerar kring saken. För mindre barn är hockey ändå en rätt överkomlig sport. Det är när de börjar bli 12-13-14 år som det börjar dra iväg.