swjwo skrev 2010-09-26 11:31:13 följande:
1. Värdefullt som anhörig/individ att vara med vid slutskedet
2. Ohumant att vänta in döden, alla ska dö på ett värdigt och repsektfullt sätt
3. Om inga botemedel finns, inte förlänga döden, förvärrar både för den döende och anhöriga
4. Fruktansvärt att se anhöriga tyna bort
1. Bör nog formuleras om så att den som ska dö kommer i centrum även om det är anhöriga du ska utgå i från. Försök också att konkretisera det något luddiga ordet värdefullt, vad är det som är värdefullt, på vilket sätt är det värdefullt, för vem och så vidare.
2. Ett argument som helt är fokuserat på individen, om din uppgift är att utgå från anhöriga så kommer du få minuspoäng för det argumentet som det är formulerat nu. Man kan visserligen argumentera utifrån att man vill se sina anhöriga dö en värdig död men det blir ett ganska svagt och krångligt argument som kan vara svårt att försvara.
3. Hur förvärrar det för anhöriga? Om du inte kan peka på något konkret, som dessutom ska vara starkt, så bör du stryka det här argumentet.
4. Visserligen sant men detta kommer garanterat kontras med ett av två argument:
a. att det är fruktansvärt att som anhörig se på när den anhörige dör på grund av någon annan gärning.
b. att detta kan ses som ett slags tvång ur den döendes synvinkel "ni vill inte se mig tyna bort så det är väl lika bra..."
Jag skulle inte välja att föra fram det argumentet om jag går upp mot någon som är hyfsat slipad i argumentationsteknik av den enkla anledningen att argument b kommer att göra så att jag förlorar.
swjwo skrev 2010-09-26 11:41:40 följande:
5. Fridfullt för båda parter, för anhöriga när dom vet den döendes önskan blir sann
6. Omgivningen blir bättre med anhöriga runt omkring den döende
5. Med en bättre formulering som lägger mer fokus på den döende utan att helt trycka bort anhöriga så är detta ett ok argument med en betydligt mindre fara från argument 4. Återigen, konkretisera om inte ditt mål är att spela på känslorna hos publiken.
6. Det här argumentet får du nog utveckla en del.
Försök hålla dig till 2-3 argument, det gör det lättare att slipa argumenten och det hjälper dig att lättare se vilka invändningar motståndarna kan komma med.
Nedanstående är ett fult retoriskt grepp som kan fungera mycket bra men också slå helt bakut:
Det du behöver göra är att få det till är att reversera argument b i 4 ovan och få det att verka som om motståndarna vill lägga på extra lidande på den döende. Om du vill göra det så se till att du målar upp en bild av lidande för båda parter men främst den döende ("få se sina anhöriga lida till råga på allt").
Beroende på hur debatten är upplagd så kan det vara bra att känna till. Om bedömningen görs av en någorlunda stor publik som inte är skolade i retorik så kan det fungera. Om det är en luttrad retoriklärare som ska bedöma så kommer det inte att fungera särskilt bra om denne inte är anhängare av fula knep.
Det kräver ganska mycket av dig som debattör så om du känner dig osäker så strunta i det helt och om du väljer att använda det se till att linda in det när du bemöter deras argument och inte när du framför dina egna.
Det är ett fult men kraftfullt grepp som kan få dig att vinna debatten helt i vissa fall. I andra fall, kanske de flesta, leder det till det motsatta.