• ALLIEVERDO

När försvann er hårda mage efter snitt?När fick ni "träna" den "banta" den?

Hej, jag fick mitt första barn för 3.5 veckor sedan och funderar på vikten som återstår. Jag gick igenom snitt och får ju därför inte anstränga magen på samma sätt som efter en vanlig förlossning. Inte för att jag har tänkt att gå och träna så, men  vill ju göra nåt för att få ner magen.

När började ni träna den?
    Hur gjorde ni?
    Fick ni hårdare mage efter 3veckor? innan har den varit så sladdrig, senaste har den blivit hårdare.
    Hur lång tid tog det för er att få ner magen till iaf bara mer vikt än ni ville ha, inte en mage som ser ut som du är gravid i 5e månaden som jag ser ut nu :/

Jag vet att de flesta säger det är normalt och inte konstigt. Men det är ju faktiskt många som inte har det också och jag undrar hur de gör för få ner den. Visst jag va S förut och det räknar jag inte med igen eller iaf inte nu närmsta. Men under graviditeten gick jag upp 36kg och har nu kvar ca 20. Kommer inte i några byxor alls mer än ett par gosebyxor och  har ingen jacka att få på mig heller. Ålte och testade kläder idag, men mådde så dåligt efter det för riktigt hård graviditetsmage ser det ut som å så måste jag som sagt va försiktig med snittet..vad ska jag göra??

• Svar på tråden När försvann er hårda mage efter snitt?När fick ni "träna" den "banta" den?
  • pecosita

Hej jag vet inte om mitt svar kan vara till någon hjälp men jag gick upp 39 kilo med mina tvillingar som snart är 4 månader... De första två månaderna fick jag frågan om jag "väntade smått"..För några veckor sedan när mina barn var typ 3 månader började jag känna igen min mage någorlunda!! Jag har fortfarande 11 kilos övervikt och jag tror en del av dem sitter på magen och är mycket hoppfull om att min mage ska vara platt om ytterligare några månader. Har börjat köra lite "planka" och sneda sittups för att hjälpa till! Ärdock rädd att få en sån där ful skinnpåse på magen som en del får efter att ha stretchat ut huden enormt............

Jag känner igen ditt klädproblem... Jag har kört mjuka leggings och snygga tunikor som hänger löst över magen för att förvilla!

Lycka till

• ALLIEVERDO

Hej, tack för svar. Känns lite mer hoppfullt då iaf. Du har alltså 11kg kvar efter 4månader.
    Ja, jag är också rädd få en sådan där mage efter utdraget skinn. Jag gjorde även vändningsförsök sista veckorna som verkligen "förstörde" magen. fick massa bristningar av det, som jag inte hade innan. Har du massa sådana också? har du lyckats ha turen med att det minskat.

Hur är det att köra "planka"?

• thelifesaviour

Jag började träna två månader efter snittet, när jag varit på efterkontroll. Statiska magövningar framför allt! Min dotter föddes i september 09 och hudvecket över snittet verkar jag inte bli av med och då hade jag ändå ingen stor mage.. 

• pecosita

Hej igen! Jo jag har en massa bristningar men de är ganska bleka nu.. Syns inte på håll... Jag smörjer numera in magen med niveas skin firming lotion som innehåller q10 som ska påskynda hudens cellförnyelse eller nåt???? Hehe ja jag är kanske patetisk men jag tycker mig se skillnad =) Plankan är ju svåååår jag brukar köra 20 sekunder gånger 3 för det läste jag någonstans att man kunde börja med men jag känner träningsvärk i armarna av det så det bevisar väl bara att jag är otränad där med Min mage hänger inte direkt över snittet men den står mer ut ovanför snittet.. Kan ju hända att när jag blir av med överskottsfettet så blir det häng i alla fall vem vet.... På vänstra sidan verkar det vara mer pösigt än på högra och där har de snittat upp mer i själva magen än på höger sida där snittet ligger mer under själva magen.. Om du kan eller pallar så försök köra gördel för att "hängsla upp magen" medan den fortfarande är så stor...då töjer man iallafall inte ut huden mer än nödvändigt där i den kritiska "hängzonen". Jag köpte en bellybandit för 700 spänn i ren desperation ca tre veckor efter förlossningen men det var bara skit...den kunde jag varken andas eller röra mig i. Sedan hittade jag en mjuuuuk trä-på gördel på Lidl för 59 spänn som är sååååååå bra den höll in hänget. Jag har den fortfarande ibland fast numera i mindre storlek Lycka tilllllllllll

• ALLIEVERDO

Gördel. Är det inte obehagligt för snittet då? JAg har ju visserligen kvar en sådan där sak jag fick på sjukgymnastiken för att hjälpa ryggen då magen var så stor i slutet på graviditeten. undra om den skulle gå..hmm
    Vad är plankan eg? :) hur gör man då?

• Shirley

Jag började med långa barnvagnspromenader samma vecka jag kom hem (kom hem på dag 3) Levde precis som vanligt. Gick ned mina 20 kg på 1,5 mån. Jag är en rätt liten person kroppsligt och har alltid (6 barn) blivit smal ganska snabbt.
    Långa snabba promenader (varje dag) är mitt tips. :)

• FruKjellin
    ALLIEVERDO skrev 2010-10-14 10:55:00 följande:

Gördel. Är det inte obehagligt för snittet då? JAg har ju visserligen kvar en sådan där sak jag fick på sjukgymnastiken för att hjälpa ryggen då magen var så stor i slutet på graviditeten. undra om den skulle gå..hmm
    Vad är plankan eg? :) hur gör man då?

http://www.giviktkoll.se/default.aspx?id=3830

Dessa övningar använder jag mig av...funkar ganska bra.
  • ALLIEVERDO

Tack för den sidan. :) Nu har jag nåt att gå efter. Alltid lite lättare då än bara göra nåt.

Svar på tråden När försvann er hårda mage efter snitt?När fick ni "träna" den "banta" den?