• Fargoli

Lite frågor angående flaskmatning

Vi har börjat ge sonen flaska under dagen och gröt på morgon och kväll då han inte gick upp i vikt av min mjölk. Han är 4,5 månader nu. Ska man diska flaskan med diskmedel? Efter varje matning? Hur ofta ska man koka den? Hur har ni gjort, antar att alla gjort olika, men vill gärna veta. Och en fråga till: han fick en halv portion gröt imorse sen åt han cirka 50-60 ml ersättning, hur länge klarar han sig nu ungefär tror ni?

• Svar på tråden Lite frågor angående flaskmatning
  • Fimpen72

Vi behandlade flaskor som vi behandlade tallrikar, glas osv.
    Jag vill inte själv äta från samma tallrik samma dag och bara skölja av den mellan måltiderna (yäk)
    Så vi diskade dem innan nästa användning... Hade ju många flaskor så man kan ta ny vid varje måltid och sedan diska alla samtidigt på kvällen.

Första månaderna steriliserade vid dem i mickron i en spec "låda" som vi köpte.
    Men det var mest pga att de var prematura.

• fridai
    La Lola skrev 2010-09-24 09:47:27 följande:
    En rekomendation är bara en rekomendation.

Nu har mina barn iofs druckit ersättning i den åldern o inte nån mjölk.
    Ja visst är det så men samtidigt så finns väl rekommendationer av en anledning. Men vill man inte sterilisera sitt barns flaskor så låter man bli, precis som du har gjort. Det har säkert fungerat bra för dig och många med dig. Jag personligen tycker det är en enkel grej att göra för att försäkra mig om att flaska blir ren.
  • Fargoli

Fimpen72: hur mycket prematura? Sonen är också prematur (34+4)

• Fimpen72
    Fargoli skrev 2010-09-24 10:35:55 följande:
    Fimpen72: hur mycket prematura? Sonen är också prematur (34+4)
    De föddes v 35+?
  • miacia

Jag har kokat mina flaskor i princip varje dag. Men det kanske beror på att min son haft en svår infektion och legat på sjukhus i ca 11 dagar och ätit massor av antibiotika. Sedan vill jag gärna göra det, för ibland händer det att flaskan blir stående en stund efter matning. Och bröstmjölk/ersättning är ju en grogrund för bakterier. 

Men så såg jag det här på MAM hemsida att flaskorna är "självsteriliserande"  www.mambaby.com/mam/dricka-flaskor,26888.html. Så nu kör jag den varianten (nästan)  varje dag. Hade tänkt dra ner på detta efter tre månader. 

• fridai
    miacia skrev 2010-09-24 12:13:45 följande:
    Jag har kokat mina flaskor i princip varje dag. Men det kanske beror på att min son haft en svår infektion och legat på sjukhus i ca 11 dagar och ätit massor av antibiotika. Sedan vill jag gärna göra det, för ibland händer det att flaskan blir stående en stund efter matning. Och bröstmjölk/ersättning är ju en grogrund för bakterier. 

Men så såg jag det här på MAM hemsida att flaskorna är "självsteriliserande"  www.mambaby.com/mam/dricka-flaskor,26888.h tml. Så nu kör jag den varianten (nästan)  varje dag. Hade tänkt dra ner på detta efter tre månader. 

jag hittar inte det du skriver om!
  • Ragnelutta

När knattarna var -6 månader kokade jag flaskan varje dag. Därefter har jag kokat den ca 2 ggr i veckan. Emellan sköljer jag bara ur noggrant med kallt vatten och kör den i diskmaskinen någon gång emellanåt.

Min första var också prematur (29+5) så därav var jag ohyggligt noggran från start.

• kakmamman

Va bra med den där MAMlänken, så had ejga ingen aning om att man kunde göra..tack!

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • LillTussa

Vi kör flaska, sonen är 7 veckor. Jag kokar flaskorna varje dag, diskar självklart efter varje användning. 

• Ilsa

Har dr Browns flaskor. Man ska inte koka dem, så vi kör dem i diskmaskinen (40°) och sen diskar jag en av delarna lite för hand samt sköljer.

Svar på tråden Lite frågor angående flaskmatning