• Kassie

När anser ni att barn kan flyga själva?

Hej, Jag skulle vilja höra eran syn pà när (vilken àlder) barn kan flyga ensamma. Enligt mànga flygbolag sà kan de flyga ensamma (med s.k. assistans av flygbolagets/flygplatsens personal). När skulle ni làta era barn flyga ensamma (utan syskon)?

Jag har ensam vàrdnad och mitt barns pappa bor ca 3 timmars flygresa härifràn. Han kräver nu genom advokat att vàrt barn ska flyga ensam fràn det att hon är fem àr. Jag personligen tycker det är för tidigt. Jag har sjàlv jobbat inom flygbranschen och vet att det inte alltid är sà tillförlitligt som man kan tro som förälder. Dessutom tänker jag även pà att hon i den àlder inte kan läsa eller förklara speciellt bra om nàgot händer (om hon kommer bort tex). Och tanken pà hur hon kommer att sitta pà planet sjàlv och ännu värre om hon skulle bli satt bredvid nàgon som kanske inte är sà lämplig att vara nära barn.

Ni ser jag har mànga funderingar och skulle helst vilja vänta tills hon är nàgra àr äldre dà hon vet mer vad som är rätt och fel, kan läsa och kan sjàlv söka upp hjälp om det skulle behövas.

Anledning för pappan att han tycker hon ska resa själv är kostnaden, vilket jag kan förstà men den fàr inte styra emot ens tankar om hur man vill ta hand om sitt barn. För er kännedom sà tjànar pappan ca hundratusen mer än jag i mànaden, sà det är inte direkt en fràga om att han inte har ràd...

• Svar på tråden När anser ni att barn kan flyga själva?
  • Kassie

Jag skulle inte ha råd att betala resorna eftersom de kommer att ske ganska ofta, men min dotters pappa tjänar över hundra tusen i månaden så han skulle kunna göra det, även om jag kan förstå att det blir en hel del pengar på bara resandet, men vad gör man inte för sitt barn?

• Solregnsnö
    evaoregon skrev 2010-09-27 20:43:11 följande:
    Ensamma med assistans?  Hur långa flygresor?
    Ensamma med assistans flygtid mellan 1 och 2 timmar.
  • evaoregon
    Solregnsnö skrev 2010-09-29 11:49:09 följande:
    Ensamma med assistans flygtid mellan 1 och 2 timmar.
    Inte så långa flygresor i alla fall. 
  • Alseda

Jag flög själv första gången då jag var 12. Flög då tillsammans med min lillasyster som då var 9 och flygresan drygt 4h. Eftersom jag hade fyllt 12 fick vi ingen assistans från flygbolaget utan det föll på mitt ansvar att ta hand om syrran. Allt gick bra men jag var extremt ansvarsfull som barn, samt vi hade flugit samma sträcka 4-5 ggr tidigare.

En 5 åring hade jag nog inte släppt iväg. 7 åring kanske. En 3h flight kan ju inte vara så långt ifrån Sverige så billiga biljetter måste ju gå att få tag på så pappan kan följa med.

Där jag bor finns det en svensk skola, och jag har en bekant vars son flyger till och från Sverige under loven. Hans förälder brukar då fråga om det är någon tonåring på svenska skolan som ska flyga samtidigt och som kan ta hand om sonen mot en liten betalning.

• mama ka

Min dotter har flygit själv mellan Sthlm och Malmö sedan hon fyllde 5, och det har inte varit några problem alls. Jag skickar med en pysselbok varje gång så hon håller sig sysselsatt.
    Hade det varit en resa på 3 timmar hade jag skickat med DVD spelare med filmer och kanske något spel så hade nog det gått bra också.
    Men om min dotter inte hade velat åka och blivit ledsen så hade jag dock inte skickat iväg henne, men min har än så länge bara varit positiv till att flyga själv.
    Låt din dotter bestämma om hon tycker det känns bra eller inte.

• someone01

När min son fyller 8 så skulle jag kunna tänka mej att han kanske får flyga till sveige själv, ca 2.5 timmars flygresa. (Om han vill så klart annars får någon följa med)

• tahira

Jag flög själv första gången när jag var nyss fyllda sju. Från London till Köpenhamn. Det var inga problem.

I sommar tänkte vi att vår son nog kan flyga samma sträcka själv, då är han 5,5 och är väldigt van vid flygplan. Han har flugit ofta eftersom vi bor i London och resten av släkten i Sverige och i Kenya. Han pratar både svenska och engelska, annars hade jag inte känt mig så trygg med att skicka honom den sträckan.

Om det är inrikes och barnet känner sig trygg med det så tror jag inte att det skall vara några problem.

• förvirrande

Jag har  två tjejer på 7 och 10 som flyger själva med assistans mellan köpenhamn och stockholm en gång i månaden. Det har de gjort i 2 år. Det har alltid gått jättebra.

Men det beror ju mycket på "vilket slags barn" det är. Lyssna på vad dottern vill och vad hon känner.

• Izse

Jag skulle nog tycka 10 är okej...
    är 14 år själv ska snart åka tbx t sverige från frankrike, var osäker om jag kunde komma in fast tror nog de. kan ta hand om mig själv osv.
    åker med:SAS 

• Annaïck

Jag flög ensam en timme da jag var 6 ar och det gick bra. En tre timmars resa är ju jobbigare...kanske 8 ar? Det är ju väldigt individuellt  hur barn klarar av att resa ensamma. Ett ängsligt barn kanske behöver vara 10 ar. Det beror ju ocksa pa om barnet är vant vid att flyga osv osv

• Ragnar

Som många andra tror jag det beror helt på barnet. Enstaka barn skulle nog klara det vid 5 år, men jag skulle gissa på att de flesta 5-åringar inte skulle vilja resa så långt ensamma. Har barnet ett äldre syskon som är med är det ju lite annorlunda också.
    Mina barn kommer nog att flyga till mormor och morfar i Sverige (3 timmars flyg) inom ett par år. Äldre barnet blir 9 år i sommar och är pålitlig och ansvarsfull. Jag skulle våga låt honom flyg själv redan nu men han vill inte. Så det får bli när han själv känner sig säker med det. Kanske nästa år när han är 10 år har han sagt och så vill han gärna ha lillasyster med sig. Hon är 5 år nu och jag skulle inte våga låta henner resa själv, hon då hon är som ett yrväder och väldigt impulsiv just nu. Men när hon är 6 år och har storebror med sig så kanske jag vågar. Hon är väldigt orädd och framåt och tycker att hon kan resa själv redan nu.

• Bling1975

Ganska lång flygresa att klara ensam så tidigt tycker jag. Jag flög själv mellan Stockholm och Malmö när jag var 4,5 år och tyckte då bara det var roligt och spännande. Men det är ju bara en timme.

Hur gammalt är barnet nu och hur ofta åker ni sträckan i dag? Det tycker jag också spelar in. Har man gjort en resa 50 gånger redan med sällskap så har man ju stor möjlighet att lära sig precis hur det går till, var man ska gå och hur allt fungerar.

Har du ett moget barn och barnet själv vill så skulle jag säga ja. Det skulle dock vara på försök första gången så barnet kan ändra sig. Vill inte barnet så är det tvärnej.

Svar på tråden När anser ni att barn kan flyga själva?