Kassie skrev 2010-09-26 10:02:36 följande:
Tack för era tankar!
Jag har själv jobbat på flygplats och tagit hand om ensamresande barn, och det är som ni säger mer tryggt än att åka tåg. Men av egen jobberfarenhet vet jag att det inte är så säkert som de flesta föräldrar tror. Jag har fortfarande kollegor som jobbar kvar inom flygbranchen och de säger att idag är det svårare med säkerheten på flygplanet då folk checkar in själva. De har order om att sätta barnen långt fram och inte brevid vissa personer men då folk checkar in själva så är det svårare att det blir som det bör. SAS låter barnen flyga själv med assistans från 5 års ålder.
Det jag är rädd för är då barnet lämnas ensam som det många gånger gör vid gaten innan påstigningen, det är ingen som kollar hela tiden att mitt barn finns där och inte råkar ut för någon otäck person. Likaså på flyget är jag rädd att hon blir satt brevid "fel" person och om något händer under färden så som oväder eller störtning så vill jag inte att mitt barn ska vara med okända personer.
Varför funderar han ens på att skicka sitt barn ensam när han tjänar så mycket? Kan han inte vänta några år? Undrar vad de anser i rätten...
Min son (9 år) har en klasskompis som går i skolan i Danmark vartannat år och i USA (där vi bor) vartannat år. Pappan är dansk och mamman amerikanska och de är skilda. En av föräldrarna följer alltid med när barnet hämtas och lämnas. Mamman har t om gått med på att betala en viss del av fd makens biljett för att det ska bli så (då han flyger med barnet). Jag tror det funkar bäst om man försöker stå på god fot med varandra. Det här paret har haft en väldigt jobbig skilsmässa, men i alla fall mamman försöker att göra det bästa av situationen.