• Snova

Hur många efternamn har ditt barn?

På dotterns dagis är det i princip bara hon som har dubbelnamn. Jag tycker det är konstigt och vill kolla hur fördelningen verkar vara, här brukar man kunna få ganska många svar.

http://snovas.blogspot.com/2010/09/individualistisk-familj.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-27 13:25
    Jag VET att man bara kan ha ett efternamn, uttryckte mig slarvigt. Nu kan alla petiga typer sluta anmärka på det!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många efternamn har ditt barn?
  • JAG är BÄST
    JAG är BÄST skrev 2010-09-28 20:34:42 följande:
    Har fått reda på att det finns ett undantag i namnlagen för adoptivbarn. Trollet har 2st efternamn.
    Annars så ljuger vederbörande för mig. Ska kolla upp detta imorron.
  • Lussekatten87
    JAG är BÄST skrev 2010-09-28 09:37:26 följande:
    Det var märkligt
    Trollet har 2st efternamn. Å tro mig det står hans ursprungs EFTERNAMN + hans nya=vårt efternamn på alla dokument, papper han får från myndigheter så står hans ursprungs efternamn+ hans nya under raderna "EFTERNAMN"

Hur kommer det sig då?
    Så står det på myndighetspapper som är adresserade till mig också.
     Mitt gamla efternamn+ mitt nuvarande efternamn. Alltså: mellannamn+efternamn.
  • mirlow

Ett efternamn, jag är väl lite gammalmodig och tog min mans efternamn när vi gifte oss.
    Tycker det hör till Flört

• cloudberry79
    JAG är BÄST skrev 2010-09-28 20:36:23 följande:
    Annars så ljuger vederbörande för mig. Ska kolla upp detta imorron.
    Enligt MIA;

Om MIA godkänner en adoption från ett annat land

behåller barnet sitt utländska efternamn.
    Om barnet ska ha samma efternamn
    som någon av föräldrarna
    måste föräldrarna ansöka hos Skatteverket.
    Om barnet ska behålla sitt efternamn
    som ett mellannamn
    och få ett nytt efternamn
    ansöker föräldrarna också till Skatteverket.

Alltså, även adoptivbarn kan bara ha ett efternamn, men kan få behålla sitt ursprungliga efternamn som mellannamn.

If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79
    mirlow skrev 2010-09-28 20:48:08 följande:
    Ett efternamn, jag är väl lite gammalmodig och tog min mans efternamn när vi gifte oss.
    Tycker det hör till Flört
    Även om han hade hetat typ Venusberg i efternamn? Jag och min man tog mitt efternamn, för det anser vi båda är finare. Varför heta ett fult -sonnamn när man kan ha ett efternamn med historia, som dessutom är vackert?
    If you love me - please don't feed me!
  • wannabemom

Tre förnamnt och två efternamn även om ett av dem är bokfört som mellannamn. 

Noelle 2010-02-28
  • Boosse

Fick hem papprena från försäkringkassan idag, angående mitt barn. Där stod det att barnet bara kan ha ETT efternamn. Men vi vill att vårt barn har båda våra namn. Läste igenom här och man kan alltså ha båda efternamnen om man väljer ett som mellanmamn? Men hur blir det om barnet i framtiden skall skriva under något, använder hon bara det "riktigta" efternamnet eller även det andra, som blivit ett mellanmamn?

• Snäckan6

Ett, vårt gemensamma efternamn (Haväng)

Svar på tråden Hur många efternamn har ditt barn?