• MrsEnglund

Amningshysteri-VARFÖR?

Är det någon som faktiskt VET varför alla är så hysteriska när det gäller att amma? I media, på BB, på MVC, på BVC, överallt!

Är bröstmjölken så himla mycket bättre än ersättning?

Jag tror att jag en av faktorerna varför jag misslyckades med amningen var all den press man fick på sig. Jag var så jävla olycklig!

Jag vet att det har gått lite i vågor det här med amning, typ trender...är det någon som varit med ett tag och vet mer om detta?

• Svar på tråden Amningshysteri-VARFÖR?
  • k girl
    straw2008 skrev 2010-10-02 07:25:39 följande:
    Men snälla vem ( visa källa annars skitsnack) påstår att det är farligt att amma till sömns? Du överdriver ju något fruktansvärt. Sen ser jag personligen inget beundransvärt i att amma varje halvtimme, bättre att dela påarningen så även mamma kan ha EN sekund över till syskon eller att sova/ta en dusch osv
    Hur tycker du att man ska visa källa på bvc-personal som sagt någonting? I så fall skulle man ju lika gärna kunna säga att de som kritiserar bvc för att vara "amningsfascister" skitsnackar. Eller?
  • k girl

...men bland andra Anna Wahlgren menar att man inte ska amma till sömns sedan barnet är fem veckor gammalt. På Liberos hemsida kan man läsa att nattamning efter sex månader blir en "ovana", med brasklappen "okej om du orkar". Growingpeople påpekar också att det är blir en vana att ammas till sömns efter ett halvår. Nej, ingen säger att det är "farligt", men det finns som de flesta vet mindre nogräknad BVC-personal och jag kan mycket väl tänka mig att många säger "aja baja".

• örtagård
    straw2008 skrev 2010-10-02 07:25:39 följande:
    Men snälla vem ( visa källa annars skitsnack) påstår att det är farligt att amma till sömns? Du överdriver ju något fruktansvärt. Sen ser jag personligen inget beundransvärt i att amma varje halvtimme, bättre att dela påarningen så även mamma kan ha EN sekund över till syskon eller att sova/ta en dusch osv
    Det är inget beundransvärt att amma varje halvtimme men det är tämligen normalt, särskilt kvällstid, i början.

Vi har olika förutsättningar, olika uppleveser och befinner oss i olika situatiioner, vilket naturligtvis påvekar både val och möjligheter att mata vårta barn.

I amningtrådar tror jag ofta att det handlar om att att kvinnor med amningserfarehet vill lyfta fram det NORMALA amningsmönstret när ts uttrycker att amningen inte fungerar eller tom att ts vill att det ska fungera. Det betyder ju inte att man tycker det ska ammas till varje pris. Jag har dock full förståelse för att information om amningsmönster i en jobbig situation, upplevs stressande.

Jag tycker inte alls det är svårt att följa ett barns normala amningsmönster men jag har inga fysiska svårigheter med stockning, infektioner och dylikt, jag har en man som delar lika på hem och barn, jag har ingen förlossningsdepression, jag ska inte börja arbeta efter några månader, jag ser inte täta amningar som något som kommer i vägen för mig och stora syskonen (då jag har gjort det förr och vet att allt tar tid  med en bebis och att det inte skadar syskonen att man är upptagen med en bebis och att man kan vara tillsammans också fast man har en bebis och att efter en tid så kan bebisen klara sig lite mer utan amning och man har mer tid och jag har också erfarenheten att barnen bara kommer fortsätta dela uppmärksamhet och tid och att den första bebistiden kanske ändå är det lilla i det sammanhanget när det gäller att räcka till ) och jag gillar det helt enkelt. Då ammar jag. Man behöver inte har något skäl att inte amma. Frågar man om amningen tycker jag det är relevant information att det just är NORMALT att bebisar vill amma tätt och länge och ofta osv. Sen får man ta ställning till om man klarar eller vill amma själv. Ibland är det lättare att ta ställning för något om man vet att det i alla fall är normalt och inte avvikande.

Att det är just FARLIGT att amma till sömns kanske få säger, men att man binder ris åt sin egen rygg får någon många hör från alla möjliga människor.
  • straw2008

De jag känner dom annat till sömns eller vartannat efter typ 6 mån har fått ett helvete att vänja barnet av med detta de har nästan alltid slutat med att mamman varit tvungen att resa bort för att få slut på amningen. Fortfarande vad spelar det för roll? Låt de göra så om DEN mamman vill liksom.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Miang

Jag har inte stött på någon amningshysteri åt ena eller andra hållet vare sig på BB, BVC eller i övriga "riktiga" livet. På BB fick jag hjälp med amningen eftersom jag ville det men när det inte kom igång fick sonen ersättning av dem och jag fick inga som helst kommentarer eller pekpinnar. När jag pratade med mina amningsproblem när sonen var drygt 2 månader och sa att jag övervägde att gå över till ersättning för att brösten gjorde så ont att jag inte kunde sova sa BVC-sköterskan bara att det var mitt beslut och att jag kunde få information om ersättning om jag ville det. Sen ordnade det upp sig och jag ammade sonen tills han var 14 månader. Inga kommentarer från vare sig BVC, föräldrar eller vänner om jag nämnde att jag ammade honom till sömns.

HÄR på fl däremot kryllar det ju av folk som bara ser saker i svart eller vitt. Jag tycker det är bra med forum där man kan diskutera och ställa frågor men jag skulle inte ta illa upp om någon jag inte känner idiotförklarar mig när jag gör något som funkar bra för mig och min familj, vare sig det är att stödmata med ersättning eller amma en ettåring till sömns.

• Dr Mupp
    straw2008 skrev 2010-10-02 08:08:27 följande:
    De jag känner dom annat till sömns eller vartannat efter typ 6 mån har fått ett helvete att vänja barnet av med detta de har nästan alltid slutat med att mamman varit tvungen att resa bort för att få slut på amningen. Fortfarande vad spelar det för roll? Låt de göra så om DEN mamman vill liksom.
    `jag har nattammat och ammata till sömns och de har hitills slutat med det självmant. Visserligen långt senare än vad BVC ansett vara ok men faktist så sover de tre stora själv i sina sängar och ingen av dem äter på natten. detta trots alla varningar om att de aldrig kommer sluta amma på natten och aldrig komer sova i egna sängar. och eftersom det fungerat för tre barn så förutsätter jag att även fyra kommer sluta självmant tids nog.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • straw2008

Ok men vi pratar om olika saker, du pratar om då pass stora barn att de klarar sig själva, min son var 1.5 när syskonet kom på den stunden jag ammade hann han: Hänga i gardinerna så en stång åkte ner denna fick han i huvudet Klättra upp på matbordet kasta ut all frukt på golvet hoppa på matbordet men sen klättra ner o trampa i all frukt Ta av sig blöjan o bajsa på golvet, torka sig med händerna Äta upp torefodret i kattmatskålen Bända upp o ha sönder 3 luckspärrar Sätta på alla vattenkranar han når, extra kul i badkaret där 8 maskiner låg tvättade i skulle hängas Det här är vardag för mig VARJE DAG inte faan har jag ro att amma var 30e minut???! Välta tvn Krypa in under sängen för att inte kunna ta sig ut o gråter hysteriskt för hans hår har fastnat UNDER sängen i någon stålgrej Sätta på På

• Uliise
    Björkpollen skrev 2010-09-26 21:52:34 följande:

Vad jag har läst och förstått så finns det mycket forskning på amning och allt det skydd som barnet får i och med amningen, att det är ett skydd som räcker långt i livet på en massa områden.

Det kan ju vara en anledning så god som någon. 

Jag tycker alla ska göra som de vill, men jag tycker det är märkligt med dem som ska dra jämlikhetsfrågan så snävt på denna punkt att pappan ska kunna ta lika mycket ansvar som mamman och att man av den anledningen inte ska amma. 

Jag tror också på att amningen fyller många funktioner och därför har jag valt att amma även fast det har varit tufft ibland. Jag ville ta den kampen. Det finns kanske andra fighter i livet jag inte tar, men amningen ville jag klara eftersom det känns som det mest naturliga i världen att barnen diar sin mor.

Majken 100421
  • hannis

Jag har inte heller stött på någon amningshysteri i verkligheten. Däremot väldigt mycket okunskap kring amning och stor osäkerhet som alldeles säkert späs på av klantiga sköterskor på BVC. Håller med örtagård ovan till 100%.

Själv har jag valt att amma för att det faktiskt har många fördelar jämfört med ersättning. Hur andra väljer att göra med sina barn är helt upp till dem.

• Dr Mupp
    straw2008 skrev 2010-10-02 10:07:17 följande:
    Ok men vi pratar om olika saker, du pratar om då pass stora barn att de klarar sig själva, min son var 1.5 när syskonet kom på den stunden jag ammade hann han: Hänga i gardinerna så en stång åkte ner denna fick han i huvudet Klättra upp på matbordet kasta ut all frukt på golvet hoppa på matbordet men sen klättra ner o trampa i all frukt Ta av sig blöjan o bajsa på golvet, torka sig med händerna Äta upp torefodret i kattmatskålen Bända upp o ha sönder 3 luckspärrar Sätta på alla vattenkranar han når, extra kul i badkaret där 8 maskiner låg tvättade i skulle hängas Det här är vardag för mig VARJE DAG inte faan har jag ro att amma var 30e minut???! Välta tvn Krypa in under sängen för att inte kunna ta sig ut o gråter hysteriskt för hans hår har fastnat UNDER sängen i någon stålgrej Sätta på På
    Det är i det läget man lär sig att multitask amma. Man leker med klossar och ammar. Man lyfter ner barn från bordet och ammar. Man plåstrar om sår och ammar. Man gör liksom allt det där som man behöver göra med storasyskonet samtidigt som bebisen ammar.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • straw2008

Men en baby som är nyfödd? Nej knappat du.....

• vittra
    straw2008 skrev 2010-10-02 15:04:54 följande:
    Men en baby som är nyfödd? Nej knappat du.....
    Jasså? Här går det utmärkt... med en 6 veckors och en som strax blir 3 år
  • straw2008

Extremt stor skillnad på en ett o en treåring det är ju som äpplen o päron.

• vittra
    straw2008 skrev 2010-10-02 19:24:10 följande:
    Extremt stor skillnad på en ett o en treåring det är ju som äpplen o päron.
    Absolut, men nu rörde ju din kommentar att det skulle vara omöjligt att "mulitask amma" eller missuppfattade jag dig?
    En 3-åring behöver också passas, hon ska torkas när hon har kissat, ha hjälp med än det ena och än det andra, man måste se till att hon inte är på katterna, eller rotar i frysen efter glass, eller helt enkelt bara leka med henne och aktivera henne. En 3-åring är inte direkt självgående
Svar på tråden Amningshysteri-VARFÖR?