straw2008 skrev 2010-10-02 07:25:39 följande:
Men snälla vem ( visa källa annars skitsnack) påstår att det är farligt att amma till sömns? Du överdriver ju något fruktansvärt. Sen ser jag personligen inget beundransvärt i att amma varje halvtimme, bättre att dela påarningen så även mamma kan ha EN sekund över till syskon eller att sova/ta en dusch osv
Det är inget beundransvärt att amma varje halvtimme men det är tämligen normalt, särskilt kvällstid, i början.
Vi har olika förutsättningar, olika uppleveser och befinner oss i olika situatiioner, vilket naturligtvis påvekar både val och möjligheter att mata vårta barn.
I amningtrådar tror jag ofta att det handlar om att att kvinnor med amningserfarehet vill lyfta fram det NORMALA amningsmönstret när ts uttrycker att amningen inte fungerar eller tom att ts vill att det ska fungera. Det betyder ju inte att man tycker det ska ammas till varje pris. Jag har dock full förståelse för att information om amningsmönster i en jobbig situation, upplevs stressande.
Jag tycker inte alls det är svårt att följa ett barns normala amningsmönster men jag har inga fysiska svårigheter med stockning, infektioner och dylikt, jag har en man som delar lika på hem och barn, jag har ingen förlossningsdepression, jag ska inte börja arbeta efter några månader, jag ser inte täta amningar som något som kommer i vägen för mig och stora syskonen (då jag har gjort det förr och vet att allt tar tid med en bebis och att det inte skadar syskonen att man är upptagen med en bebis och att man kan vara tillsammans också fast man har en bebis och att efter en tid så kan bebisen klara sig lite mer utan amning och man har mer tid och jag har också erfarenheten att barnen bara kommer fortsätta dela uppmärksamhet och tid och att den första bebistiden kanske ändå är det lilla i det sammanhanget när det gäller att räcka till

) och jag gillar det helt enkelt. Då ammar jag. Man behöver inte har något skäl att inte amma. Frågar man om amningen tycker jag det är relevant information att det just är NORMALT att bebisar vill amma tätt och länge och ofta osv. Sen får man ta ställning till om man klarar eller vill amma själv. Ibland är det lättare att ta ställning för något om man vet att det i alla fall är normalt och inte avvikande.
Att det är just FARLIGT att amma till sömns kanske få säger, men att man binder ris åt sin egen rygg får någon många hör från alla möjliga människor.