• enbär

Hur kan man abortera ett foster med DS "för barnets skull"?

Det här med fosterdiagnostik och aborter är förstås inte lätt. Den nya tekniken har gett oss tekniker som tvingar oss att göra svåra val.

Jag accepterar att vissa väljer att avbryta sina graviditeter för att fostret har Downs syndrom även om jag själv inte skulle göra det (skulle helt enkelt inte klara av att svälja tabletter som dödar fostret bland annat). Jag kan också på nåt sätt förstå skäl till avbrytande av typen "vi tror inte vi skulle orka med ett funktionshindrat barn". MEN så läser man om folk som gör abort "för barnets skull". Och då blir jag faktiskt upprörd! Jag tycker det är att skylla ifrån sig, att inte fullt ut stå för att man inte vill ha ett barn med DS. För jag har ALDRIG hört någon med DS säga "jag önskar att min mamma gjort abort, det hade varit bättre för mig än att födas och leva det liv jag lever". Visst kan det vara jobbigt att leva med DS ibland, men vems liv är enkelt egentligen? De senaste dagarna har jag sett två TV-program där personer med DS medverkat: "Glada Hudik-teatern" och ett program om ett par med DS i England som funderade på att gifta sig. Jag tycker inte de personerna som var med där verkade ha lägre livskvalitet än Medelsvensson.

Sen vet jag att det finns de som får en svårare form av DS, och det är väl det som skulle skrämma mig om jag fick ett barn med DS. Men fortfarande tror jag inte barnet lider av detta även om det säkert är tuffare för föräldrarna.

• Svar på tråden Hur kan man abortera ett foster med DS "för barnets skull"?
  • Här och nu
    Minna07 skrev 2011-03-18 10:17:59 följande:
    Du verkar ta den här diskussion på tok för personligt. Det är inte DITT barn vi argumenterar MOT på något sätt.

Vi som skulle välja abort på att barn som uppenbart är utvecklingsstört tycker inte ILLA om utvecklingsstörda barn, inte heller om ditt barn. Men om vi får chansen att göra ett aktivt val långt innan barnet ens är redo att födas så tar vi den chansen. MEN får vi ett barn som visar sig vara utvecklingsstört så älskar vi barnet ändå, för då är det ju som det är.

Men ta det inte så personligt! 
    Handlar inte om personligt utan rent allmänt. Dock har jag till skillnad från många andra kunskaper o erfarenhet av att det går att ha ett barn med funktionsnedsättning. Älskar man sitt födda barn älskar man sitt ofödda.
  • Minna07
    Här och nu skrev 2011-03-18 10:19:52 följande:
    Handlar inte om personligt utan rent allmänt. Dock har jag till skillnad från många andra kunskaper o erfarenhet av att det går att ha ett barn med funktionsnedsättning. Älskar man sitt födda barn älskar man sitt ofödda.
    Till skillnad från många andra, ja kanske det. Men till skillnad från oss här inne? Du har ingen som helst aning om hur mycket kunskaper vi besitter. Bara för att vi två skulle göra olika val behöver inte bero på att valen är baserade på olika kunskaper. Det beror på att vi är olika människor som resonerar olika.
  • Här och nu
    Minna07 skrev 2011-03-18 10:25:26 följande:
    Till skillnad från många andra, ja kanske det. Men till skillnad från oss här inne? Du har ingen som helst aning om hur mycket kunskaper vi besitter. Bara för att vi två skulle göra olika val behöver inte bero på att valen är baserade på olika kunskaper. Det beror på att vi är olika människor som resonerar olika.
    Har man kunskap dödar man inte ett barn med funktionsnedsättning.
  • Minna07
    Här och nu skrev 2011-03-18 10:28:13 följande:
    Har man kunskap dödar man inte ett barn med funktionsnedsättning.
    Enligt dig nej, för det är hur du personligen reagerar på kunskapen du besitter.
  • Här och nu
    Minna07 skrev 2011-03-18 10:29:19 följande:
    Enligt dig nej, för det är hur du personligen reagerar på kunskapen du besitter.
    Med kunskap o utan lathet vet man att det kommer att funka att ta hand om barnet.
  • Minna07
    Här och nu skrev 2011-03-18 10:30:40 följande:
    Med kunskap o utan lathet vet man att det kommer att funka att ta hand om barnet.
    Jag vet att det mycket väl kan fungera, men jag väljer ändå aktivt bort att barn med DS om jag kan. Får jag välja så vill jag så långt det går få friska och "normalstörda" barn.
  • Här och nu
    Minna07 skrev 2011-03-18 10:37:19 följande:
    Jag vet att det mycket väl kan fungera, men jag väljer ändå aktivt bort att barn med DS om jag kan. Får jag välja så vill jag så långt det går få friska och "normalstörda" barn.
    Skaffa då hund istället!
  • Minna07
    Här och nu skrev 2011-03-18 12:27:56 följande:
    Skaffa då hund istället!
    Naaw, faktiskt har jag tänkt skaffa både hund och barn. Ska jag ha en hund så kmr det bli en omplaceringshund, kanske en som är blind på ena ögat eller som varit med om vanvård/liknande. Precis på samma sätt som jag absolut kan tänka mig att adoptera ett barn en dag med lättare speciella behov, liknande läpp- och gomspalt. Men hör och häpna, även ett barn HIV kan jag tänka mig. :O :O

Det ända jag skulle välja bort är ett barn som med stor risk kommer få mentala funktionsnedsättningar. 

Men oavsett vilket barn eller djur jag får i min vård så blir det den mest älskade varelsen på hela jorden.
  • anne h
    Minna07 skrev 2011-03-17 23:37:49 följande:
    Kan mycket väl vara så. Men alla barn med DS är inte så högfunktionella att de kan bo hemma med sina familjer för att de är för krävande.
    Hur menar du nu? Kan barn med DS inte bo hemma hos sina föräldrar? Var bor de då?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Här och nu skrev 2011-03-18 10:30:40 följande:
    Lathet är MYCKET bra när det gäller barn med DS. Alltså föräldrars lathet...

Många hjälper sina barn alltför mycket, gör dem osjälvständiga (gäller även nDS, såklart, men ännu fler DS för "det är synd om h*n") 
    Bättre faktiskt att inte hjälpa till så mkt, att låta barnet lära sig att göra själv, allt! 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Donum

Jag kan inte tillräckligt mycket om DS, men spontant så är det inte ett funktionshinder som skulle föranleda abort för mig. Det finns betydligt värre funktionshinder där jag starkt skulle överväga abort, även "för barnets skull". 

Håller inte med om att om man älskar sitt födda barn så älskar man sitt ofödda barn. Långtifrån alla går omkring och älskar vad man bär i magen. Jag gjorde det inte, för jag fattade inte vad det var, vem det var - jag hade egentligen ingen relation alls till honom. 

• VirrigaVerna

Jag tror att man bör passa sig för att bedöma andra människors möjligheter utifrån sin egen situation. Vi är olika och vi har skilda förutsättningar för att hantera uppkomna situationer och vi väljer att göra utifrån det som vi anser är bäst utifrån vår verklighet.
    Några väljer att avbryta graviditeten och andra väljer att inte göra det- båda valen är lika rätt beroende på vem som gör valet.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • camelias
    Här och nu skrev 2011-03-17 22:54:23 följande:
    Hemskare att döda ett halvgånget barn än att låta det opereras en gång.
    Fel att säga så. Det finns barn som inte klarar sig så det är upp till var o en om de vill göra abort utan att de ska få dålig kritik från någon som inte vet bättre
  • liag
    Minna07 skrev 2011-03-17 23:37:49 följande:
    Kan mycket väl vara så. Men alla barn med DS är inte så högfunktionella att de kan bo hemma med sina familjer för att de är för krävande.

Jag är så hemsk att jag till och med vill ha fostervattensprov för att vara HELT säker :)
    Jag har inte mot att personer gör abort på foster med DS men jag blir lessen när jag hör argumentet att barn med DS i vissa fall inte kan bo hemma med sina familjer på grund av att de är krävande.
    Vad är det som är krävande med dessa barn som har DS som inte kan bo hemma?
  • Elsa Hast

Orkar inte läsa allt elände här. Vill bara säga att jag hejar på TS. Du har alldeles rätt och drar logiska slutsatser. Tack för det! 

• Lady Tig

Logiska slutsatser? Kan du peka ut dom för mig, för jag har nog missat alla.

Svar på tråden Hur kan man abortera ett foster med DS "för barnets skull"?