• Limus

Arbeta 50 % - vad är bäst den andra halvan?

Arbetar snart 50 % och får stämpla upp till heltid. Jag mår inte så bra den här graviditeten och ska träffa läkare snart för att diskutera ev. sjukskrivning. Men vad är bäst rent ekonomiskt och för SGI:n? Är det bäst att vara sjukskriven halvtid eller stämpla halvtid?

Saga och jag är tuffa brudar i lyxförpackning
  • Svar på tråden Arbeta 50 % - vad är bäst den andra halvan?
  • CeeJay

För din SGI har det ingen betydelse, så länge du antingen är sjukskriven eller arbetssökande. Däremot kan det ju vara lite skillnad på inkomsten och om jag bara får gissa så tror jag de flesta får mer ersättning som sjukskrivna. Men det är ju väldigt individuellt, beroende på vilket sorts avdrag man får, om avdraget görs av arbetsgivaren eller om du är sjukskriven från att vara arbetslös - dvs a-kassan. Både A-kassa och Sjukpenning är ju dock ca 80% av din lön (på den halvan det gäller) och sjukpenning får du ju för alla dagar i veckan. A-kassan får man bara för vardagar.

• Limus
    Jennie med ie skrev 2010-09-29 14:16:35 följande:
    Eftersom du, såklart, kan förlora dina stämpelpengar om du de facto inte är beredd att jobba mer än du gör och inte är arbetssökande på riktigt så är sjukpenning bättre.
    Beredd att jobba mer är jag, men frågan är vad läkaren söäger. Jag har högt blodtryck, så det är inte säkert att jag får jobba mer än halvtid.
    Saga och jag är tuffa brudar i lyxförpackning
  • Jennie med ie
    Limus skrev 2010-09-29 14:19:22 följande:
    Beredd att jobba mer är jag, men frågan är vad läkaren söäger. Jag har högt blodtryck, så det är inte säkert att jag får jobba mer än halvtid.
    Och "får" du inte jobba mer än halvtid p g a sjukdom så är det just sjukpenning som gäller. Inte a-kassa om du inte uppfyller kriterierna.
Svar på tråden Arbeta 50 % - vad är bäst den andra halvan?