• TessieTupp

Exfrun från helvetet, det är inte alltid bonusförälderns fel!

Jag har på köpet fått 2 bonus barn och exfrun från helvetet.

Fri uppfostran heter det! Jag som har läst Barn & Fritid på gymnasiet har fått lära mig att barn mår bra av regler. Vad hände med det?

Min sambos äldsta son på 8 år vill att han skall ligga i hans säng tills han har somnat för så gör hans mamma. När mammans nya kille jobbar på annan ort så sover pojkarna i hennes säng. Detta i sin tur har medfört otaliga kvälls snack om detta och den älsta sonen säger till sin mamma att hon skall säga till pappa hur han skall göra. 

Mat är ett annat problem, man äter i stort sätt ingenting och när man är hos sin mamma så får man mackor 1 timma efter det att man har ätit middag om man inte tycker om maten.  Man skall även ha med sig mackor till skolan varje dag om man inte tycker om maten i Bamba. Vad jag vet så finns det alltid potatis, pasta, ris, sallad, knäckebröd och mjölk i bamba som man kan äta om man nu inte tycker om det som serveras till. Skall man växa upp på mackor????

Den här exfrun har så många knepiga ideer för sig så att jag blir tokig, släpper iväg barnen till skolan fastän dom har obehandlade löss mm.

Vad skall jag göra? Det här skapar stor irritation i hemmet och middagarna är rent olidliga, dom sitter och håller för näsan för att dom skall svälja och bara konstrar. Låt mig då säga att varken jag eller min sambo serverar mackor för att dom inte äter upp! Men vad skall jag som bonus förälder göra? Jag har försökt säga att vi i vårat hem har regler som gäller här och sen finns det "regler" som gäller hos mamma.

• Svar på tråden Exfrun från helvetet, det är inte alltid bonusförälderns fel!
  • mirre67
    Senap skrev 2010-10-01 07:09:29 följande:
    Helt ärligt TS så verkar du inte må bra, det är klart. Men frågan är om det är rimligt att bli så arg för att barnen inte äter och du får kasta mat eller vill ha lite trygghet när de ska sova?
    Mitt ena barn är väldigt petig med maten och de råd vi fått enligt vår dietist och barnläkare ligger enligt exfruns linjer.Som så många andra skriver så handlar det inte om att inte ha regler. Utan även trygghet och eget val.
    Jag tvivlar starkt på att en dietist förespråkar att ungarna ska leva på mackor. En unge på 8 år ska väl för fasen kunna sova i sin egen säng?? Och framförallt är det väl ändå inte exet som ska bestämma vilka regler som ska gälla hemma hos ts och hennes sambo?? Jag skulle aldrig ställa upp på det och förstår ts till fullo. Dessutom handlar det enl mitt tycke om att "petiga" barn helt enkelt är bortskämda och fått som de velat när det gäller maten. Hos oss behöver man inte äta om maten som serveras inte passar, men man får inget annat heller, definitivt inte mackor. När de gått hungriga några timmar går maten som serveras ner utan problem.
  • Senap
    mirre67 skrev 2010-10-01 07:56:25 följande:
    Jag tvivlar starkt på att en dietist förespråkar att ungarna ska leva på mackor. En unge på 8 år ska väl för fasen kunna sova i sin egen säng?? Och framförallt är det väl ändå inte exet som ska bestämma vilka regler som ska gälla hemma hos ts och hennes sambo?? Jag skulle aldrig ställa upp på det och förstår ts till fullo. Dessutom handlar det enl mitt tycke om att "petiga" barn helt enkelt är bortskämda och fått som de velat när det gäller maten. Hos oss behöver man inte äta om maten som serveras inte passar, men man får inget annat heller, definitivt inte mackor. När de gått hungriga några timmar går maten som serveras ner utan problem.
    Tvivla vad du vill. Det visar bara att du inte varit hos en dietist.
    Vad bra för dig att dina barn äter när du låtit dem vara hungriga. De har dock inget med sakfrågan att göra.

Sedan har jag aldrig skrivit att exfrun ska bestämma vad som gäller hemma hos TS. Men å andra sidan så missade du poängen i mitt inlägg i övrigt också.
    Det var bättre förr. Ju förr desto bättre.
  • Senap
    TessieTupp skrev 2010-10-01 07:15:12 följande:
    Hade du haft en exfru som lägger sig i precis allt som görs så hade du oxå tyckt att det va jobbigt. Jag tycker fortfarande att man skall smaka på maten i stället för att leva på mackor!
    Men den frågan är ju rätt lätt. Ni bestämmer över tiden ni är med barnen och exfrun bestämmer över sin tid med barnen. Den andre parten har inget med det att göra. Och det gäller för er båda.

Visst kan det vara lättare om man kan samarbeta men går inte det är det så reglerna föreskriver.
  • TessieTupp
    mirre67 skrev 2010-10-01 07:56:25 följande:
    Tack!
    Jag tror att jag skall köra på ditt alternativ ett par gånger och se vad som händer. Får maten ligga kvar på tallriken då eller lägger ni upp ny eller hur går ni till väga?
  • isisisis

Om mina bonusbarn vägrar äta  vanliga hemlagade pannbiffar tex så får de helt enkelt äta bara pasta,potatis eller ris och sallad om de inte passar.
    Har förståelse om de inte vill äta rotmos eller lever typ..men "vanlig" hemlagad mat som de flesta äter bör de kunna få ner utan att man "pinar" dem!

• isisisis

Detsamma gäller mina ena barn också kan jag väl tillägga
    Man "smakar"också  på maten om det än så är en pytte pytte liten tugga också.Det dör ingen av

• mirre67
    TessieTupp skrev 2010-10-01 08:31:08 följande:
    Tack!
    Jag tror att jag skall köra på ditt alternativ ett par gånger och se vad som händer. Får maten ligga kvar på tallriken då eller lägger ni upp ny eller hur går ni till väga?
    Ja, det kan ju vara värt att testa iallafall! Vi brukar göra så att maten får ligga kvar och sen täcker vi över med folie eller något. När barnen blivit hungriga tar vi fram och värmer i micron. Brukar funka hur bra som helst! Lycka till!!
  • mirre67
    Senap skrev 2010-10-01 08:05:34 följande:
    Tvivla vad du vill. Det visar bara att du inte varit hos en dietist.
    Vad bra för dig att dina barn äter när du låtit dem vara hungriga. De har dock inget med sakfrågan att göra.

Sedan har jag aldrig skrivit att exfrun ska bestämma vad som gäller hemma hos TS. Men å andra sidan så missade du poängen i mitt inlägg i övrigt också.
    Ok, exakt hur många mackor om dagen tycker dietisten att ett barn ska trycka i sig då, istället för lagad mat?
  • isisisis

Tack för rosen ts förresten! Gott! Den sätter jag på bordet så den syns hela helgen Kram

• Senap
    mirre67 skrev 2010-10-01 08:44:58 följande:
    Ok, exakt hur många mackor om dagen tycker dietisten att ett barn ska trycka i sig då, istället för lagad mat?
    Du förstår fortfarande inte? Antingen vill du inte förstå eller också är det inte det som är problemet.

Dietisten menar att barn går igenom perioder då smakerna utvecklas. Det barnet inte tycker om idag kan det mycket väl äta imorgon. Men genom att tvinga ett barn att äta saker det inte vill äta så gör man pressen än värre och till slut får man riktiga matproblem.

Lagad mat är viktigt för dig (uppenbarligen) - inte för alla andra.
  • mirre67
    Senap skrev 2010-10-01 08:50:09 följande:
    Du förstår fortfarande inte? Antingen vill du inte förstå eller också är det inte det som är problemet.

Dietisten menar att barn går igenom perioder då smakerna utvecklas. Det barnet inte tycker om idag kan det mycket väl äta imorgon. Men genom att tvinga ett barn att äta saker det inte vill äta så gör man pressen än värre och till slut får man riktiga matproblem.

Lagad mat är viktigt för dig (uppenbarligen) - inte för alla andra.
    Det vet jag också. Att barn kan lära sig tycka om olika saker alltså. Och vi TVINGAR aldrig våra barn i maten, tycker de inte om det som serveras slipper de äta. Men de får inget annat istället, alltså inte mackor för att de inte ska gå hungriga, utan då får de antingen klara sig fram till nästa måltid, eller också helt enkelt äta av maten som serverades. Mackor kan aldrig ersätta lagad mat, så är det bara.
  • mariisa

Men bara för att barnet inte "tycker om"viss mat i perioder så finns det ju annan mat som måste duga?Okej,min 8-åring kanske ratar kokt potatis ett tag,men däremot går hemlagat potatismos hem!Ris kanske också ratas,men inte pasta....Barnen äter ju alltid någon mat,mackor bara packas ju i magen......Är man 8 år då äter man någon mat,inte bara mackor!Hade varit en sak med en 3-åring som inte fattar bättre....Herregud,barn är smarta!Kan han få mackor varje dag då ser han ju till att få det!

• hilife

"CHOKLADMACKOR"???
    LÄGG AV.

Sånt ger man inte sina barn. Det är ett SVEK mot dem att lära dem eller låta dem äta sån skit. Det är inte mat. Det är ju som att ge dem pastahjul med gelehallon eller grönsakssoppa med coca cola som bas? Ja, jag vet inte vilken liknelse man bör dra?

Barnen gör som de blivit visade. Starten i livet är ALLT. Om det är problem när de är 13 så innebär det tyvärr att föräldraskapet varit svagt och oengagerad. Det är inte direkt ovanligt att pressade föräldrar "går enklaste vägen" när barnen sätter sig på tvären. Mina egna barn äter inte alltid. Jag har en dotter som åxå säger "äckligt" vid matbordet men jag skulle inte ens drömma om att skjuta hennes framtid i sank genom att ge henne en macka 1 timma efter middagen. Det vore en katastrof. Man får självklart ha en känsla för detta. Nångång kan det hända om hon varit väldigt fysiskt aktiv och behöver lite extra av den anledningen.

Regler började vi med när barnen var bäbisar och har hållt oss till detta genom åren. Det har givit oss barn som är VÄLDIGT trygga, Vi är noga att berätta vad som komma ska och planera och ha barnen uppdaterade i så stor mån som möjligt. Det har varit en föräldramässig uppförsbacke i många år med hårt slit på många plan men belöningen kommer nu. Nu börjar det plana ut och dagarna flyter på överlag väldigt bra och smidigt trots att vi har en 7 åring som vill gå egna vägar i allt. Hon är dock lite styrd av de värderingar och regler vi arbetat in sen hon var liten och det har hon stor nytta av vilket är till glädje för oss alla.

Hoppas chokladmackorna försvinner för det hade jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare. BLÄH!

Lycka till!
    /Hlife

• isisisis
    hilife skrev 2010-10-01 09:08:29 följande:
    "CHOKLADMACKOR"???
    LÄGG AV.

Sånt ger man inte sina barn. Det är ett SVEK mot dem att lära dem eller låta dem äta sån skit. Det är inte mat. Det är ju som att ge dem pastahjul med gelehallon eller grönsakssoppa med coca cola som bas? Ja, jag vet inte vilken liknelse man bör dra?

Barnen gör som de blivit visade. Starten i livet är ALLT. Om det är problem när de är 13 så innebär det tyvärr att föräldraskapet varit svagt och oengagerad. Det är inte direkt ovanligt att pressade föräldrar "går enklaste vägen" när barnen sätter sig på tvären. Mina egna barn äter inte alltid. Jag har en dotter som åxå säger "äckligt" vid matbordet men jag skulle inte ens drömma om att skjuta hennes framtid i sank genom att ge henne en macka 1 timma efter middagen. Det vore en katastrof. Man får självklart ha en känsla för detta. Nångång kan det hända om hon varit väldigt fysiskt aktiv och behöver lite extra av den anledningen.

Regler började vi med när barnen var bäbisar och har hållt oss till detta genom åren. Det har givit oss barn som är VÄLDIGT trygga, Vi är noga att berätta vad som komma ska och planera och ha barnen uppdaterade i så stor mån som möjligt. Det har varit en föräldramässig uppförsbacke i många år med hårt slit på många plan men belöningen kommer nu. Nu börjar det plana ut och dagarna flyter på överlag väldigt bra och smidigt trots att vi har en 7 åring som vill gå egna vägar i allt. Hon är dock lite styrd av de värderingar och regler vi arbetat in sen hon var liten och det har hon stor nytta av vilket är till glädje för oss alla.

Hoppas chokladmackorna försvinner för det hade jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare. BLÄH!

Lycka till!
    /Hlife
    Jag hålller med dig!Håller på att gå i molekyler emellanåt.Men jag får lämna det.Har försökt tala om vikten av bra mat,men det är att tala för döva öron.Tack     Trevlig helg
  • Cocco
    SOL10 skrev 2010-09-30 13:41:59 följande:
    Håller med o unsrar oxå... Bamba:)?
    Ts bor visst i göteborg. Bamba är en förkortning av barnmatsbespisning alltså skolmatsal
  • Skalman73

Var själv väldigt liten i maten när jag var liten. Inte mycket gillades och några mängder av ngt var det aldrig tal om. Ju mer folk trugade, dessto värre tyckte jag det var med mat. MEn mina föräldrar pressade mig aldrig, visst jag var smal som liten, men det har inte satt några spår att jag var kräsen som liten. Är 37 år gammal och äter det mesta i dagsläget. Därför skulle jag aldrig tvinga min dotter att äta något hon inte tycker om. Smaka ska hon, gillar hon inte det, slipper hon. Och kan mkt väl få något annat senare. Men eftersom hon oftast äter den mat som serveras, ser jag inte något problem i att det händer nån gång då och då.

• gutegirl

Backa TS, och låt pappan vara förälder. Försök inte uppfostra barnen du, det är pappans jobb och pallar inte han det så får du antingen
    A) flytta ut och satsa på särboförhållande om du inte orkar med hans sätt att vara pappa
    B) skit i de där grejerna du retar dig på och låt pappan ta smällarna när det inte funkar.

Gå inte in i nån slags mammaroll, försök istället bara vara en trevlig vuxen, pappas sambo, t ex. Ta upp de saker du tycker är jobbiga med pappan, var tydlig och säg att "Det här och det här skulle jag vilja att vi ändrade på hemma, så här och så här vill jag ha det" och fråga hur han tycker att det funkar idag. Sedan får HAN säga till barnen vad som gäller och du lutar dig tillbaka och läser en bok eller nåt.

Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • mittochditt

ett tips kan vara att det barnet inte tycker om iaf ska ligga på tallriken... kan ligga längst ut på kanten, behöver inte ens smaka.
    Prövade detta med ett barn med stora matsvårigheter.. första gången blev han jättearg, sen efter några dagar vande han sig vid att det bara låg där, sen bad jag honom lukta på den, sen en annan dag slicka på den sen efter längre tid så äter han det:)
    detta var grönsaker och en 3åring, men iaf...
    Var konsekvent. Berätta att så här gör vi i vårt hem, vilka konsekvenser får det om man inte äter upp maten ex. blir hungrig... 
    Säger de äckligt så säg att man kan säga att det inte passar ens smak, att den som lagat maten tar illa upp...
    involvera dem i matlagning, skriva matlista som de kan påverka... tillbehör som morotsstavar, gurkstänger osv är lätt för dem att fixa å lägga upp fint...
    Barnet äter när det blir hungrig säger de professionella.... Människan har den motivationen om det inte är något annat som ligger bakom beteendet. Lycka till!!!!

Svar på tråden Exfrun från helvetet, det är inte alltid bonusförälderns fel!