• Tygbiten

Använda skolans foton på Facebook?

Upptäckte av en slump att ett foto av vår 16 årige son taggats på FB. Detta fotot är taget av en lärare i klassrummet och det är utlagt på lärarens profil på Facebook.
    Jag protesterade omdelbart för sonen VILL inte bara med på bild på den profilen.
    Jag har fått tillbaka av en annan lärare att eftersom bilden ligger på skolans hemsidan så är den offentlig men ger det lärare rätt att använda dem "privat"? 

Så vad tycker ni 
    är det okej att lärare lägger ut bilder på elever från skolan på sin Facebookprofil?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-01 14:05
    Ska man dra detta lite ytterligare så kan man ju funderara på detta, det tas kort i mer eller mindre offentliga sammanhang och det laddas upp men...

...Får jag som affärsbiträde i en butik ta kort på kunder och lägga ut på privat FB, blogg eller hemsida?

... Får jag som vårdpersonal ta bilder i väntrummet för att visa vad mycket vi har att göra och lägga ut på privata sidor?

... får dagis/förskolepersonal ta bilder på barnen och lägga ut på FB

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använda skolans foton på Facebook?
  • Polly S

vi har fotoförbud på skolan, just för att då kan bilder som "olovligt" hamnar på nätet (fb, youtube etc) anmälas för att tas bort.
    är detta lärarens "lärarprofil" på FB, inte dennes privata?

• nike81

Jätteintressant tråd. Jag kan erkänna att jag jobbar i förskola och kände inte till reglerna kring de här sakerna och tycker att det är svårt att veta hur det ska hanteras. Vi jobbar med foto som ett pedagogiskt verktyg och kan inte reglerna kring det. Lite pinsamt. Tack ni som länkat. Jag ska läsa på!

• Jempa10

Rent generellt tar väl dom flesta människor bilder där andra "råkar" komma med. Jag har säkerligen själv lagt ut bilder tagna vid t ex tävlingar, evenemang, tillställningar mm där andra människor "finns med" på bilderna.... Är ju väldigt svårt att fråga alla människor på bilden om det är ok att lägga ut den.... ska man ta bort dom människorna från bilden då? Eller gäller det här bara när man lägger ut bilder på folk som man vet vilka dom är? Svårt det här.... Glad

Såg att någon skrev om vimmelbilder från krogen, där är berörda parter tillfrågade om bilden. Men även där kan det ju finnas folk i bakgrunden som inte ens vet att dom är med på bild.....

• Tygbiten
    Polly S skrev 2010-10-02 12:15:35 följande:
    vi har fotoförbud på skolan, just för att då kan bilder som "olovligt" hamnar på nätet (fb, youtube etc) anmälas för att tas bort.
    är detta lärarens "lärarprofil" på FB, inte dennes privata?
    Läraren har två profiler en privat och en där han kallar sig lärare och har kontakt med elever och fd elever.
  • Polly S
    Tygbiten skrev 2010-10-02 17:15:22 följande:
    Läraren har två profiler en privat och en där han kallar sig lärare och har kontakt med elever och fd elever.
    vilken ligger bilderna på? är det "skolprofilen" och han använder bilder från skoltillställningar (som eleverna ej vill ha ute) så kan ni ju kontakta skolledning.
  • Polly S
    Tygbiten skrev 2010-10-01 12:30:49 följande:
    Bilden på vår son är borta när jag mailade om detta men hans kompis ville ha bort ett foto och mailade om det men fick bara tillbaka "att alla har varit fjortisar det får du bjuda på!"
    det där var ett otroligt oproffsig svar!
  • Tygbiten
    Polly S skrev 2010-10-02 17:19:19 följande:
    vilken ligger bilderna på? är det "skolprofilen" och han använder bilder från skoltillställningar (som eleverna ej vill ha ute) så kan ni ju kontakta skolledning.
    Bilderna är tagna av läraren i klassrummet och ligger på hans lärarprofil.

• KoolaFarsan80
    Stealth skrev 2010-10-02 12:15:16 följande:
    Såhär säger datainspektionen:

Foton på Internet

Foton där personer kan identifieras betraktas normalt som personuppgifter även om inga namn nämns. Om man på en webbplats skulle vilja publicera foton på till exempel anställda är det ofta nödvändigt att först inhämta samtycke. Även om det rör sig om behandling av personuppgifter i ostrukturerat material, som enstaka bilder på Internet, kan det beroende på sammanhanget behövas samtycke för att undvika risken för kränkning.

Huruvida bilderna omfattas av PuL beror på sammahang och hur strukturerade bilderna är. En lista på anställda med foton på varje person omfattas troligen av PuL och en skolkatalog på nätet likaså. En bild på diverse elever på en lärares profil torde troligtvis inte omfattas av PuL.
  • KoolaFarsan80
    Jempa10 skrev 2010-10-02 12:35:58 följande:

Rent generellt tar väl dom flesta människor bilder där andra "råkar" komma med. Jag har säkerligen själv lagt ut bilder tagna vid t ex tävlingar, evenemang, tillställningar mm där andra människor "finns med" på bilderna.... Är ju väldigt svårt att fråga alla människor på bilden om det är ok att lägga ut den.... ska man ta bort dom människorna från bilden då? Eller gäller det här bara när man lägger ut bilder på folk som man vet vilka dom är? Svårt det här.... Glad

Såg att någon skrev om vimmelbilder från krogen, där är berörda parter tillfrågade om bilden. Men även där kan det ju finnas folk i bakgrunden som inte ens vet att dom är med på bild.....

Generellt omfattas denna typ av bilder inte av PuL och du behöver därför inte heller samtycke från de som är med på fotot.
  • Jempa10
    KoolaFarsan80 skrev 2010-10-02 21:50:07 följande:
    Generellt omfattas denna typ av bilder inte av PuL och du behöver därför inte heller samtycke från de som är med på fotot.
    Tack, kan ju vara bra att veta..... Glad Annars kan jag väl hålla med TS, börjar man namnge de som finns med på ett foto och "tagga" på FB borde kanske vederbörande få ge sitt medgivande!
  • view

har du skrivit på avtalet så har du gett din tillåtelse...

• Tygbiten
    view skrev 2010-10-04 16:26:49 följande:
    har du skrivit på avtalet så har du gett din tillåtelse...
    Avtalet att barnet publiceras på SKOLANS hemsida inte lärarens FB!!!!!

Förvaltningen var mycket noga i sitt svar till mig att det gäller bara hemsian och att lärarna ska vara rädda om den tillåtelsen.

Skönt att se att 85 % inte tycker att lärare ska lägga upp bilder på ellever på FB. Jag tar med mig det i min kontakt med skolan...
Svar på tråden Använda skolans foton på Facebook?