• hopee

Hur stort bor ni med ett barn?

Vi ska nu separera och min fd ska ha en trea. Jag däremot kommer bara att ha råd med en tvåa... känns trist att behöva ha en säng i vardagsrummet, men vad gör man?!

Tänkte bara höra hur ni andra bor och om ni har några smarta tips.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-06 19:48
    Självklart får alla skriva men jag vill bara förtydliga att jag menar om man är ensamstående med ett barn inte om man är sambo

• Svar på tråden Hur stort bor ni med ett barn?
  • Isola02
    hopee skrev 2010-11-07 13:00:11 följande:
    Ja men det är ok bara man är ensamstående iaf
    Ok  

Verkar som att en del läser bara rubriken och inte själva inlägget, och dessutom missar att tråden ligger under "Ensam förälder".  
    Grattis till trean förresten!
  • Bettiz

Vet flera som bor i tvåa med barn, är inte så himla jättekonstigt. Om man gör det riktigt mysigt där sängen ska stå, kanske med en loftsäng med myshörna under, så gör det ju inget om det är i vardagsrummet. Min brors tjej har delat av vardagsrummet med ikeahyllor och på ena sidan byggt upp sin egen säng med förvaring under och satt ett fint tyg på skena att dra för sängen. Hon har sen tre barn som delar på sovrummet.

• Linnea1981

Jag och dottern bodde först i en trea på 69 kvm, men har nu bytt upp oss till bostadsrättsradhus på fyra rum 90kvm... Fast när jag sökte hyres tittade jag på en större tvåa... Jag har inget emot att ha min säng i vardagsrummet om det krävs, men jag skulle inte köpa en 2-a... Och området där jag ville bo (och idag bor) har inte så många billigare/hyres-alternativ, så där var det inget snack om saken. Hade jag då fått en tvåa hade jag bott där!! Boendet är ju viktigt, men ändå inte sååå viktigt som området omkring. Nu kan min dotter leka i lekparken utanför vårt hus alldeles själv för att det inte är någon biltrafik där. När vi bodde i lägenhet med stadsbussen utanför var jag totalt  låst vid att hitta på saker för henne. Nu kan hon hitta vänner själv... Då fick jag åka iväg eller bjuda hem vänner åt henne.
    Så hur stort ni bor spelar mindre roll skulle jag vilja säga, samtidigt som vi njuter av att ha ett "pysselrum" oxå;o)

• Nyfiken gul

När jag var ensam bodde jag i en tvåa på 60 kvadrat - två barn.

Det gick utmärkt!

Det handlar om att man inte ska snöa in sig på antalet rum utan på hur mycket kvadratmeter man har att röra sig på och vad man kan göra av dom kvadraten.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • jason

Försök hitta en tvåa med klädkammare så kan du eller barnet (beroende på hur gammalt det är) ta klädkammaren som "rum". Ett annat alternativ är att dela av vardagsrummet med bokhyllor eller draperier. Kommer du att hyra eller köpa en tvåa? Köper du en hyfsat stor tvåa kan det vara ganska enkelt att sätta upp en eller ett par väggar för att skapa en liten trea om man är lite händig...

• hopee
    jason skrev 2010-11-19 21:25:31 följande:
    Försök hitta en tvåa med klädkammare så kan du eller barnet (beroende på hur gammalt det är) ta klädkammaren som "rum". Ett annat alternativ är att dela av vardagsrummet med bokhyllor eller draperier. Kommer du att hyra eller köpa en tvåa? Köper du en hyfsat stor tvåa kan det vara ganska enkelt att sätta upp en eller ett par väggar för att skapa en liten trea om man är lite händig...
    Tack för tipset men nu har jag fått en trea
  • Toppen9
    hopee skrev 2010-10-31 09:54:59 följande:
    Jag har lyckats få en trea känns så lyxigt och dessutom är den relativt billig
    Vad härligt!
    Skönt att det löste sig!
  • Lidor

3 rok  det är precis lagomt, hyran önskas vara mindre. Men men. Jag skulle kunna tänka mig ngn kvm mindre 3a med mindre hyra, men sådan finns ej :).

• miamisan

Bor i en 2,5 på 65,5 kvm med mina två barn. Dock har jag en stor garderob som jag har inrett till mitt sovrum också delar barnen på det riktiga sovrummet. Det fungerar fint för oss.

♥ Mina härliga ungar är födda 2008 & 2009♥
  • ELI 79

Jag kommer bo i en trea men den är bara 59 kvm. Har två barn som delar det stora rummet. Om det inte funkar sedan får de varsitt och jag sover i cardagarumet i bäddsoffa!

• petsod

Jag valde att bo kvar i vår nyinköpta 4.a så jag och dottern bor på 112 kvm vilket är lite för stort men hellre det än för trångt.

• hopee
    petsod skrev 2011-07-25 11:28:55 följande:
    Jag valde att bo kvar i vår nyinköpta 4.a så jag och dottern bor på 112 kvm vilket är lite för stort men hellre det än för trångt.
    Ja har man bara råd så...
  • banansmoothie

4 rok, jag och mitt barn på 3 år. Lite för stort men vi bor i ett hus på en mindre ort så det är ändå inte så jättedyrt. Halva min inkomst går till boende dock. Ett rum är bara förråd, typ.

• Fridafia

4 rok. 107 kvm, jag och dotter på 1,5 år. Är ett halvt hus,två våningar,liten trädgård perfekt. Dyrt men värt det och jag är änka.

Svar på tråden Hur stort bor ni med ett barn?