Jakin skrev 2010-10-06 14:54:58 följande:
Vad var det för fabrikat på bil? Är väldigt ovanligt att man behöver byta kamkedja, åtminstone på japanska bilar som jag kan bäst.
Syvende og sist måste kamkedja bytas också. Det är det jag _egentligen_ vill säga. Tror nämligen att folk tror att kamkedja är HELT underhållsfritt, och det är det inte.
Bilen är en VW Passat, 07'a som hade tändningsproblem på ena cylinderbanken.
VW har haft minst två-tre fall (på just V6 FSI-maskinen) där man kunnat påvisa sträckning i kedjan relaterat till materialutmattning. Inte mycket, men tillräckligt för att tändning/förbränning skall påverkas negativt och bilen uppträda "ryckigt" på låga varv eftersom förbränningscykeln då inte riktigt matchar vad motorstyrdonet har "tänkt sig" att den skall vara. Bilen har gått 5800 mil endast. Nu visade sig att det var INTE kamkedj(orna) som var orsaken, men fick dem som sagt bytta ändå som garantiåtgärd/maskinskadeförsäkring. Felet var sporadiskt spökande lambdasonder (totalt 4 stycken på denna motor).
/Puppa