• lillamye

    är audi en specielt dyr bil?tanka på service och reservdelar?

    jag tycker vår audi är dyr att laga trots det är en 2004,

    hört fler som säger att audi och bmw är dyrt märke är det så?

    bmw visste jag var dyrt men audi är det inte en "vanlig bil"??

  • Svar på tråden är audi en specielt dyr bil?tanka på service och reservdelar?
  • lillamye

    volvon var ju minst lika dyr som denna Förvånad 2sista servicearna var ingen under 10tusen. samt den drack soppa som ett as

  • Jakin
    lillamye skrev 2010-10-05 14:42:40 följande:
    volvon var ju minst lika dyr som denna Förvånad 2sista servicearna var ingen under 10tusen. samt den drack soppa som ett as
    Köp en Toyota Avensis istället. Bra kvalitet och kostar mindre att äga.
  • lillamye
    Jakin skrev 2010-10-05 14:57:15 följande:
    Köp en Toyota Avensis istället. Bra kvalitet och kostar mindre att äga.
    jamen rostar väl upp i stället
  • Jakin
    lillamye skrev 2010-10-05 15:10:37 följande:
    jamen rostar väl upp i stället
    Absolut inte. Det var för femton år sedan som Toyotorna var rostburkar. Mycket bil för pengarna och högt andrahandsvärde.
  • lillamye

    bra andra hansvärde har väl audi med el minns jag galet nu.

    nej vi är nöjjd med denna,inget som krånglat och service måste ju göras på alla bilar.

    andra audin efter volvon den var verkligen dyr sak.

    denna billigare,

    bara nu det vart mkt helt plötsligt men slåtr man ut et på hur länge vi ägt bilen så är det ju inte så farligt.

  • Rabarbapuppa
    Jakin skrev 2010-10-04 17:24:30 följande:
    Bättre att satsa på en bil med kamkedja, så slipper man de dyra kamremsbytena. Glad
    Det har jag också hunnit med. På en V6'a.
    Kamkedja + tillhörande kedjor, 33 tusen spänn.

    /Puppa
  • Jakin
    Rabarbapuppa skrev 2010-10-06 08:56:38 följande:
    Det har jag också hunnit med. På en V6'a.
    Kamkedja + tillhörande kedjor, 33 tusen spänn.

    /Puppa
    Vad var det för fabrikat på bil? Är väldigt ovanligt att man behöver byta kamkedja, åtminstone på japanska bilar som jag kan bäst.
  • Rabarbapuppa
    Jakin skrev 2010-10-06 14:54:58 följande:
    Vad var det för fabrikat på bil? Är väldigt ovanligt att man behöver byta kamkedja, åtminstone på japanska bilar som jag kan bäst.
    Syvende og sist måste kamkedja bytas också. Det är det jag _egentligen_ vill säga. Tror nämligen att folk tror att kamkedja är HELT underhållsfritt, och det är det inte.

    Bilen är en VW Passat, 07'a som hade tändningsproblem på ena cylinderbanken.
    VW har haft minst två-tre fall (på just V6 FSI-maskinen) där man kunnat påvisa sträckning i kedjan relaterat till materialutmattning. Inte mycket, men tillräckligt för att tändning/förbränning skall påverkas negativt och bilen uppträda "ryckigt" på låga varv eftersom förbränningscykeln då inte riktigt matchar vad motorstyrdonet har "tänkt sig" att den skall vara. Bilen har gått 5800 mil endast. Nu visade sig att det var INTE kamkedj(orna) som var orsaken, men fick dem som sagt bytta ändå som garantiåtgärd/maskinskadeförsäkring. Felet var sporadiskt spökande lambdasonder (totalt 4 stycken på denna motor).

    /Puppa
  • Jakin
    Rabarbapuppa skrev 2010-10-07 09:20:34 följande:
    Syvende og sist måste kamkedja bytas också. Det är det jag _egentligen_ vill säga. Tror nämligen att folk tror att kamkedja är HELT underhållsfritt, och det är det inte.

    Bilen är en VW Passat, 07'a som hade tändningsproblem på ena cylinderbanken.
    VW har haft minst två-tre fall (på just V6 FSI-maskinen) där man kunnat påvisa sträckning i kedjan relaterat till materialutmattning. Inte mycket, men tillräckligt för att tändning/förbränning skall påverkas negativt och bilen uppträda "ryckigt" på låga varv eftersom förbränningscykeln då inte riktigt matchar vad motorstyrdonet har "tänkt sig" att den skall vara. Bilen har gått 5800 mil endast. Nu visade sig att det var INTE kamkedj(orna) som var orsaken, men fick dem som sagt bytta ändå som garantiåtgärd/maskinskadeförsäkring. Felet var sporadiskt spökande lambdasonder (totalt 4 stycken på denna motor).

    /Puppa
    Oj, det lätt jobbigt. Själv har jag inte hört om någon Toyota där kamkedjan gått av.
  • Rabarbapuppa
    Jakin skrev 2010-10-07 18:36:18 följande:
    Oj, det lätt jobbigt. Själv har jag inte hört om någon Toyota där kamkedjan gått av.
    Operationen i sig är ganska jobbig, ja. Hela maskinen måste ur bilen, motor och låda måste särkiljas från varandra. Som vanligt 90% arbetstid (dyrt) och 10% delar (i sammanhanget mindre dyrt).

    Nej, oavsett märke är det inte vanligt att kamkedja _går av_, det har jag inte hört talas om, men förslitning blir det på kedjorna när bilen börjar komma upp i miltal.

    Lite skönt dock med en kärra som är kamkedjebytt redan vid 5 och 8 ändå.

    /Puppa
  • BMW4t WIN

    BMW är kvalite. Det är the ultimate driving machine och betyder att den kostar mer än en gammal saab. 

    MVH:BMW älskare

  • Håkan på Öland
    Jakin skrev 2010-10-05 14:57:15 följande:
    Köp en Toyota Avensis istället. Bra kvalitet och kostar mindre att äga.
    lillamye skrev 2010-10-05 15:10:37 följande:
    jamen rostar väl upp i stället
    Jakin skrev 2010-10-05 15:13:43 följande:
    Absolut inte. Det var för femton år sedan som Toyotorna var rostburkar. Mycket bil för pengarna och högt andrahandsvärde.
    Asiatiska bilar i allmänhet ligger oftast i topp hos bilprovningen UTOM på ett och det är ROSTEN! Asiatiska bilar har ett KLART UNDERKÄNT ROSTSKYDD. Tyvärr! Oavsett märke och modell. Det är bara att inse det bistra faktumet. Och det är inte bara rostskyddet som är klart underkänt och bedrövligt på asiatiska bilar utan även själva lackeringen. Lacken är för det mesta betydligt tunnare än vad den är på europeiska bilar. Dvs själva tjockleken på lacken är tunnare. De miljövänliga vattenbaserade lackerna gör väl knappast att bilarna pallar vårt tuffa vinterklimat med saltade vägar bättre, tyvärr.


    Min kompletta datoranläggning som jag slumpar bort: acer-dator-till-salu.eu.pn
  • Hasse99

    Ni som klagar på audi och bmw att det är dyrt o äga köp en porsche eller något annat ännu roligare så får ni se vad det kostar.
    VARFÖR MÅSTE ALLT ROLIGT VARA DYRARE ÄN NÅGOT ANNAT

  • Rabarbapuppa
    Hasse99 skrev 2016-11-26 08:31:25 följande:

    Ni som klagar på audi och bmw att det är dyrt o äga köp en porsche eller något annat ännu roligare så får ni se vad det kostar.
    VARFÖR MÅSTE ALLT ROLIGT VARA DYRARE ÄN NÅGOT ANNAT


    Det går väl att ha jättekul med annat som inte är lika dyrt som Porsche. 
    Men du får ju definiera "roligt". Vad är det du vill ha ut av bilen? 
    Motor, väghållning? Många vanliga serietillverkade "standardbilar" finns med mycket bra väghållning och motorer som inbjuder till kul körning, ofta långt över din (och andras) förmåga. 

    /Puppa
Svar på tråden är audi en specielt dyr bil?tanka på service och reservdelar?