• tankar2009

Kolik - när gick det över?

Min lille son har kolik... Jag har hållit mig ifrån all mjölkprotein de senaste två och en halv vecka men han får fortfarande riktiga skrikperioder när han är näst intill otröstlig, så jag misstänker att det inte är mjölken som spökar. Har faktiskt idag ätit både grädde och ost så jag lär väl märka imorgon kanske om det blir ännu värre än vad det redan är. Vi misstänker nu att det rör sig om vanlig "tremånaders-kolik" på grund av att hans tarmar ännu inte är utvecklade. Vad jag nu vill veta är när era barns kolik försvunnit. Hur märker man när koliken gått över? Blir det en jätteskillnad eller bara lite skillnad?

Det känns nämligen som att han aldrig kommer att bli av med sina magproblem och att han kanske är ett "skrikit" barn... även om jag ju självklart inte vill tro det. När han inte verkar ha ont har han perioder där han är jätteglad, skrattar och jollrar för fullt. Han är nu 7 veckor och har hört att den värsta perioden är när barnet är mellan 6-8 veckor. Stämde det för er??

Ge mig lite hopp, snälla!! 

• Svar på tråden Kolik - när gick det över?
  • Jkpg Deluxe

tyckte vår son blev bättre i magen då jag själv skippade mjölkprotein, sedan fick han även sempers magdroppar från apoteket. vid 3 månader mådde han bättre i magen och skrek inte lika mycket som förut, men han har fortfarande en känslig mage och är idag snart 9 månader...
    tänk på vad du äter, om du inte redan gör det :)) ...och så håller vi tummarna för att 3-månaderssträcket (som är det klassiska svaret man brukar få på "när" kolik gör över) är tiden då er bebis börjar må bättre :)

kram 

• Jkpg Deluxe
    Blå Flygare skrev 2010-10-02 19:41:34 följande:
    En eller två veckor ätar man det - tills magontet går överoch är konstant i några dagar. Sen läggar man till en sak i taget för att komma fram till vad barnet reagerar på.

Bara mjölkfritt margarin. Vissa tillsatser är ok, så skinka utan natriumglutamat brukar funka. Eller gurka på mackan.
    Jag åt mycket grillat (det var ju sommar) som sätter lite smak, och smaksatte med bacon. T.ex. köttfärs med bacon och pasta till (vit pasta glömde jag ju), lite peppar, salt och örter till.

I mitt fall var det klartvärt det eftersom jaginnan testat utesluta vissa saker utan att det blev bättre. Blir ju sällan bättre förän man tagit bort allt som inte tåls.
    du kan få en broschyr av din bvc-sköterska om du ska testa och där står precis hur du gör!!
  • Jkpg Deluxe

kan du inte be din bvc-sköterska lära er lite baby-magmassage som stimulerar magen och tarmarna? det var räddningen för oss många gånger! 4ggr om dagen på sängen eller skötbordet...be din bvc-sköterska visa hur ni ska göra!! 

om du ger sempers magdroppar så finns de i kylen på apoteket så du får fråga personalen om den!

det finns även en så kallad pysventil för små bebisar (sådan fick vi av vår bvc.sköterska!) som ni kan använda, men sparsamt, då det verkligen är illa och mycket gaser i magen och mycket knip....hör med din bvc.sköterska vad hon tycker om det?? vi använde vår sådan kanske 4ggr/veckan tills han närmade sig 3 månader....blev mer sällan på slutet! 

• Smultronbaby

Vår dotter fick kolik när hon var lite över 2 veckor, skrek konstant varje kväll mellan 17-01...
    Provade allt, semper magdroppar, minfom...visst hjälpte det för stunden...
    Massage och varma bad lindrade gott.
    Blev så desperat av att se våran lilla äskling ha såna kramper i magen varje kväll.
    Köpte grip water när hon var ca 6 veckor , funkade från första dosen... 2 dagar senare var det en helt annan bebis.Glad
    Orkade njuta av livet och började le mot oss...Skrattande

Så det rekommenderar jag varmt, hon är nu snart 10 veckor och vi har minskat och ger henne högst 2 gånger per dag. (den första veckan gav jag även en dos 5ml på natten men sen bara på dagarna)

Vet vad kämpigt du/ni har det, varm Styrke Kram till er !!

Emil 030128 & Molly 100728
  • tankar2009

Glömde i trådstarten skriva att vi verkligen testat ALLT! ... utom akupunktur då... 

Jkpg Deluxe: Tack för dina tips men såsom jag skrev i ett inlägg tidigare så tänker jag verkligen på allt jag äter! Förutom min strikta diet har vi provat Minifom, Sempers magdroppar, magmassage, varma bad (som han hatar, skriker mest hela tiden), pysventilen Windi och sedan en vecka tillbaka s.k. kolik-te gjort på kummin, fänkål och anis, både gett honom och druckit själv flera liter om dagen. 

INGET FUNKAR!! Gråter 

Smultronbaby skrev 2010-10-02 21:14:48 följande:
    Vår dotter fick kolik när hon var lite över 2 veckor, skrek konstant varje kväll mellan 17-01...
    Blev så desperat av att se våran lilla äskling ha såna kramper i magen varje kväll.
    Köpte grip water när hon var ca 6 veckor , funkade från första dosen... 2 dagar senare var det en helt annan bebis.Glad

Så det rekommenderar jag varmt, hon är nu snart 10 veckor och vi har minskat och ger henne högst 2 gånger per dag. (den första veckan gav jag även en dos 5ml på natten men sen bara på dagarna)

Vad innehåller grip water? har hört att det innehåller samma sak som mitt kolik-te plus dillfrön. Vet du?

Det är så jobbigt att se honom ha så ont och kämpa med sina magsmärtor... han gråter.. och jag gråter... dessutom börjar det tära på min och min sambos förhållande också för vi båda sover dåligt och känner oss båda väldigt uppgivna. Vi försöker ha tålamod, men när man testar allt verkligen och inget hjälper så går irritationen lätt ut över varandra. 

Jo, det är en sak som hjälper i 9 fall av 10, och det är när vi har lillen på oss i bärselen och sitter på pilatesbollen... ikväll funkade dock inte ens den...

• Smultronbaby
    tankar2009 skrev 2010-10-02 21:42:17 följande:
    Glömde i trådstarten skriva att vi verkligen testat ALLT! ... utom akupunktur då... 

Jkpg Deluxe: Tack för dina tips men såsom jag skrev i ett inlägg tidigare så tänker jag verkligen på allt jag äter! Förutom min strikta diet har vi provat Minifom, Sempers magdroppar, magmassage, varma bad (som han hatar, skriker mest hela tiden), pysventilen Windi och sedan en vecka tillbaka s.k. kolik-te gjort på kummin, fänkål och anis, både gett honom och druckit själv flera liter om dagen. 

INGET FUNKAR!! Gråter Vad innehåller grip water? har hört att det innehåller samma sak som mitt kolik-te plus dillfrön. Vet du?

Det är så jobbigt att se honom ha så ont och kämpa med sina magsmärtor... han gråter.. och jag gråter... dessutom börjar det tära på min och min sambos förhållande också för vi båda sover dåligt och känner oss båda väldigt uppgivna. Vi försöker ha tålamod, men när man testar allt verkligen och inget hjälper så går irritationen lätt ut över varandra. 

Jo, det är en sak som hjälper i 9 fall av 10, och det är när vi har lillen på oss i bärselen och sitter på pilatesbollen... ikväll funkade dock inte ens den...
    jag drack kolikte och även gav Molly te med kummin m.m som jag provade jag några dagar innan vi fick hem vårat grip water med krossade dillfrön och det fick sen dra i kokhettvatten och med en påse kamomillte.

Visst hjälpte det och Molly bajasade som aldrig förr men med grip water så kunde hon äntligen rapa och fisa ordentligt.

I grip water är det dillfrö olja och natriumbikarbonat. Bikarbonat finns det ju i samarin och det vet man ju hur det lindrar uppsväld mage på oss vuxna.

Molly brukar rapa till så ordentligt bara nån minut efter hon fått det och mår sen super !!

Jag skulle inte tveka en sekund på att testa om inget annat hjälper, förstår att det tär på er och sen se sitt barn lida så.

Ja här var bärselen en stor hjälp och svinga henne liksom uppåt hjälpte för stunden.
    Men jobbigt i längden och när man slutar så börjar deras skrik igen...
    Skicka efter en flaska och prova vetja !!
  • Sandriz

Med första sonen vet jag inte riktigt när det gick över... Han skrek dygnet runt (inte bara på kvällarna. Utan dygnets alla jäääävla timmar). Blev bättre när han började krypa och röra sig på ett annat sätt.. Men det var väl när han var kanske uppåt 10 månader som han inte längre skrek av magont tror jag. Sen skrek han mest bara av vana (när han var trött, hungrig, överstimulerad, uttråkad, ville något, ville inte något, osv)'

Med andra sonen så har det väl nästan gått över nu. Han är snart 3 månader och skriker vissa dagar/kvällar men då kan jag oftast koppla det till att jag ätit något som var starkt/gasbildande. Han hade sin koliktopp när han var mellan 6-8 veckor och skrek precis som storebror gjort och vi tänkte att HJÄLP DET HÄR FIXAR VI ABSOLUT INTE EN GÅNG TILL. Men sen blev det bättre... På han har även magmassage funkat (obs, inte under de allra värsta veckorna. För att kunna massera så behöver han vara hyffsat smärtfri för stunden...)

Jag vet inte vad jag ska ge för tips. För är det liksom riktig kolik så funkar inget och man blir förbannad när man får höra att det går över. ("jag bryr mig inte om att det är bra om några månader, hjälp mig klara den här veckan, dagen, kvällen, timmen...) Ta kontakt med bvc och berätta hur jävligt det är. Det FINNS en kolikmedicin att få i värsta fall men ingen vill riktigt skriva ut den då den KAN ha bieffekter i form av att bebisen blir lite slö...

• bolikej
    Smultronbaby skrev 2010-10-02 21:14:48 följande:

Vi kör med ett Anis-Kummin-Fänkol te och så slänger vi i en påse Kamomill te och ger till vår kille. Han har blivit lite bättre sen vi började med det men vi törs inte hoppas på att det var det som gjorde susen...

Smultronbaby!, vilket märke beställde ni och varifrån? Vi har beställt från The English shop nyligen. Det verkar vara sjukt många som har blivit nöjda med gripe water...

• Smultronbaby
    bolikej skrev 2010-10-12 21:47:41 följande:

Vi kör med ett Anis-Kummin-Fänkol te och så slänger vi i en påse Kamomill te och ger till vår kille. Han har blivit lite bättre sen vi började med det men vi törs inte hoppas på att det var det som gjorde susen...

Smultronbaby!, vilket märke beställde ni och varifrån? Vi har beställt från The English shop nyligen. Det verkar vara sjukt många som har blivit nöjda med gripe water...

Hej !
    Vi körde med samma te, jag kokade det till mig och drack och till Molly gjorde jag även med dillfrö+kamomill..
    hjälpte väl till att börja med, hon bajsade enormt för egen maskin ( fick "hjälpa"  henne att bajsa med att reta med en topps och massera magen varje dag) dagen efter jag började ge henne ...
    Visst blev hon lugnare men finns inget bättre än Grip Water !!

Nu ger vi henne vid behov, vissa dagar en dos på 5 ml och några dagar har hon inte behövt få något alls! 
    Ja vi beställde på samma shop, The English shop, toppen bra och snabb leverans.  
  • maravi
    Smultronbaby skrev 2010-10-12 22:21:19 följande:
    Hej !
    Vi körde med samma te, jag kokade det till mig och drack och till Molly gjorde jag även med dillfrö+kamomill..
    hjälpte väl till att börja med, hon bajsade enormt för egen maskin ( fick "hjälpa"  henne att bajsa med att reta med en topps och massera magen varje dag) dagen efter jag började ge henne ...
    Visst blev hon lugnare men finns inget bättre än Grip Water !!

Nu ger vi henne vid behov, vissa dagar en dos på 5 ml och några dagar har hon inte behövt få något alls! 
    Ja vi beställde på samma shop, The English shop, toppen bra och snabb leverans.  
    Måste bara höra Smultronbaby: Hur får du i ditt barn gripe watern??? Jag har liknande problem med min gosse och beställde Gripe Water men får inte i honom det, han bara spottar och fräser...

TS! Många som verkar ha liknande problem....Tänk så här: Snart så har två månader till gått och då kanske det är ÖVER!!!!! Kram på dig!
  • Smultronbaby
    maravi skrev 2010-10-13 08:54:16 följande:
    Måste bara höra Smultronbaby: Hur får du i ditt barn gripe watern??? Jag har liknande problem med min gosse och beställde Gripe Water men får inte i honom det, han bara spottar och fräser...

TS! Många som verkar ha liknande problem....Tänk så här: Snart så har två månader till gått och då kanske det är ÖVER!!!!! Kram på dig!
    Använder en sån där medicin spruta och trycker in lite åt gången...låter det rinna längsmed gommen ner...
    enklaste sättet och ingen risk att de sätter i halsen.
  • Detta är jag

tog 5 månader, blev dock mycket bättre av akupunktur

• Enda killen här

Tremånaders kolik ? Äntligen!
    Nästan på dagen vid tre månader gick koliken över. Så otroligt skönt. Svåra magsmärtor som värst mellan klockan 18-21 är nu över. Miniform droppar hjälpte till viss del under tiden.

Tremånaders kolik
  • Celinee

Jag har en 10 veckors dotter med kolik här hemma så jag förstår dig!

Hon var skrikig redan från första dagen men vid 3 veckor så skrek hon 10-15 timmar per dygn. Så snart hon vaknade så skrek hon. Vi har testat med ALLT! Köpt ny säng osv. Allt har hjälpt lite. Hon hade sin värsta period från 6-8 veckor, tänk på att ROTA vaccinet ni får på BVC kan orsak mer magont (var ingen som sa det till mig och jag hade 3 dagar där jag sov totalt 2 timmar efter hon fått det).

Vid 9 veckor så började det lugna ned sig, nu skriker hon kanske 5 timmar om dagen, men har fortfarande svårt att komma till ro och somna, när hon väl sover vaknar hon lätt och om hon måste fisa eller bajsa vaknar hon med.

Mina tips är:

1. Köp en värme kudde och ha nära barnet när du lägger ned eller söver i vagnen, kolikbarn vill ha värme då det hjälper mot magsmärta.

2. Vi har köpt en stol från märket mamma ru som vaggar bebisen hela tiden (finns olika inställningar, car Ride funkar bäst för oss). Vår lilla ligger ej i vagn då hon gallskriker, bilen är ännu värre... så vi var tvungna att testa oss fram men stolen funkar!

3. Windy pysventil, för att få ut gaserna (bästa uppfinningen EVER)

4. Gripe Water (vet inte om ni kan få tag på det i Sverige) detta ändrade allt för oss hon kan fisa och bajsa själv på dagarna UTAN SKRIK!

5. Akupunktur, det har lugnat henne massvis, efter 2 behandlingar slutade hon skrika 5-6 timmar och skrek endast 1-2 i sträck.

Kolikbarn vill vara i rörelse konstant då det hjälper magen att flytta gaserna som trycker och gör ont, pysventilen hjälper då dem också ofta har svårt att få ut gaser och bajs "sista biten". Även kroppsvärme hjälper mot det magonda. (Tänk själv när man har mensvärk hur skönt det är med en varm hand eller kudde på magen).

Det är lite tips från mig hoppas dethjälper och att det går över för oss båda snart <3

• Unaangelita
    Celinee skrev 2017-06-12 11:20:21 följande:
    Jag har en 10 veckors dotter med kolik här hemma så jag förstår dig!
    Hon var skrikig redan från första dagen men vid 3 veckor så skrek hon 10-15 timmar per dygn. Så snart hon vaknade så skrek hon. Vi har testat med ALLT! Köpt ny säng osv. Allt har hjälpt lite. Hon hade sin värsta period från 6-8 veckor, tänk på att ROTA vaccinet ni får på BVC kan orsak mer magont (var ingen som sa det till mig och jag hade 3 dagar där jag sov totalt 2 timmar efter hon fått det).

Vid 9 veckor så började det lugna ned sig, nu skriker hon kanske 5 timmar om dagen, men har fortfarande svårt att komma till ro och somna, när hon väl sover vaknar hon lätt och om hon måste fisa eller bajsa vaknar hon med.

Mina tips är:
    1. Köp en värme kudde och ha nära barnet när du lägger ned eller söver i vagnen, kolikbarn vill ha värme då det hjälper mot magsmärta.

2. Vi har köpt en stol från märket mamma ru som vaggar bebisen hela tiden (finns olika inställningar, car Ride funkar bäst för oss). Vår lilla ligger ej i vagn då hon gallskriker, bilen är ännu värre... så vi var tvungna att testa oss fram men stolen funkar!

3. Windy pysventil, för att få ut gaserna (bästa uppfinningen EVER)

4. Gripe Water (vet inte om ni kan få tag på det i Sverige) detta ändrade allt för oss hon kan fisa och bajsa själv på dagarna UTAN SKRIK!

5. Akupunktur, det har lugnat henne massvis, efter 2 behandlingar slutade hon skrika 5-6 timmar och skrek endast 1-2 i sträck.

Kolikbarn vill vara i rörelse konstant då det hjälper magen att flytta gaserna som trycker och gör ont, pysventilen hjälper då dem också ofta har svårt att få ut gaser och bajs "sista biten". Även kroppsvärme hjälper mot det magonda. (Tänk själv när man har mensvärk hur skönt det är med en varm hand eller kudde på magen).

Det är lite tips från mig hoppas dethjälper och att det går över för oss båda snart <3
    Tråden är 7 år gammal så hoppas att det gått över för TS ;)
    Men bra tips för andra kolikföräldrar!
Svar på tråden Kolik - när gick det över?