Förtvivlad mamma - min 16-månaders kille blir helt hysterisk!
ag har bara gråtit i 20 minuter nu...:( Min 16-månaders lille kille är både humoristisk, mysig på alla sätt och intelligent. Men den senaste tiden, så fort han inte får som han vill, så blir han helt hysterisk och okontaktbar. Han bara skriker och springer iväg när man vill ta kontakt och försöka prata med honom. Avledningsmanövrar fungerar heller inte. INGET förutom det han vill ha/göra får honom lugn igen! Hemma försöker vi inte att ge med oss utan lugnt "rida ut stormen" men idag var det familjeträff ute på en restaurang med tot. 14 personer och så länge han fick äta och blev underhållen var det ok, men framemot kl 20.00 så började han förmodligen bli trött och skulle börja bestämma (mormor drog han med i handen och skrek om hon inte hängde med, likadant med morfar). Mig ignorerade han hela kvällen förmodligen för att jag inte ger med mig. Men så ville han putta vagnen hit och dit på restaurangen och då sa jag nej, följt av ett hysteriskt och pinsamt utbrott då han bara skrek och sparkade runt sig. Det slutade med att jag fick bära honom skrikandes och sparkandes hem (gick inte att få ned honom i vagnen, inte ens med milt våld). Väl hemma lämnade jag honom ifred och satte mig lugnt (men med gråten i halsen) på en stol o väntade. Hans gråt blev mer och mer "kort" och jag märkte att han var slut och trött. Till slut kunde jag locka honom till min famn med välling och han somnade efter att flaskan blivit tom. Det har hänt att han har gråtit tills han kräks och inte ens vill bli tröstad - detta känns ju jättehemskt och jag som förstagångsmamma känner mig rådvill och mycket ledsen. Min mamma säger att hennes fyra barn aldrig har betett sig så här och det får mig att känna att detta kanske är ett onormalt beteende? Är superrädd att det ska vara ngn psykisk störning eftersom han blir så jättearg! :( Ngn med liknande problem, eller tips på vad man kan göra?
Ledsen och rådvill mamma