• Jackie85

Vilken stavning på Theodore är finast?

Jag och fästmannen har bestämt oss för att den lilla knatten skall heta Carl Elliot Theodore. Tilltalsnamnet kommer vara Theodore, men vi är osäkra på vilken stavning som är bäst och ser bäst ut.

Teodor
    Theodor
    Theodore

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vilken stavning på Theodore är finast?
  • Annnah

Stava det som man utalar det, kort och gott- Teodor.
    Theodore, näe då utalar jag det med e-et och då låter det nästan som ett flicknamn.

• La Lola
    Annnah skrev 2010-10-04 22:47:11 följande:
    Stava det som man utalar det, kort och gott- Teodor.
    Theodore, näe då utalar jag det med e-et och då låter det nästan som ett flicknamn.
    Håller med.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Jiinii

utan e på slutet för det tycker jag känns feminint...

theodor tycker jag...

• Mint

Theodor eller Teodor, helt klart. Personligen föredrar jag Teodor (och Karl med K) men det är ju en ren smaksak.

Theodore är alldeles för tillkonstlat och överdrivet och han kommer att få bokstavera/förtydliga VARJE gång.

• Seven Costanza

Teodor känns kanske enklast. Kanske blir flickigt i Sverige med e på slutet men den amerikanske presidenten Roosevelt hette Theodore, så stavas det som engelskt namn och på franska Théodore. Så utomlands betraktas inte e på slutet som feminint för alla namn, men i Sverige är det nog lättast med Teodor för gud förbjude den som rättar sig efter utländska stavningar Flört.

• Freja03

Har precis samma fraga som TS, sa vacker liv i traden. Vi valjer mellan Teodor och Theodore. Dock ar maken engelsk och vi bor utomlands. Efternamnet ar irlandskt. Andranamnet svenskt.

Teodor: + Enklast. + Hur vi vill att folk sager det. - kommer fa bokstavera i alla andra lander

Theodore: + klassiska stavningen +Theo battre an Teo, och detta ar vad vi kommer kalla honom. - Riskerar att bli feodor pa britisk engelska (usch) 

Hans bror har ocksa th i sitt namn, dock i mitten. Sedan foljt av ett svenskt andranamn och efternamnet. 

• LunaLunatic

Teodor eller Theodor. Jag föredrar med h.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Dixie

Teodor - och jag hade dessutom valt att ha tilltalsnamnet först - mer praktiskt så!

Svar på tråden Vilken stavning på Theodore är finast?