• Emizzz

Barn som bor med sin pappa

Hej.
    Min dotter bor med sin pappa sen 3 år tillbaka( hon är 5 år nu och dom bor i malmö).
    Hon träffar inte mej regelbundet och i början när hon flyttade ner så grät hon
    hysteriskt när hon skulle åka med sin pappa hem igen.
    Nu när hon har varit hos mej så säger hon ofta att hon vill bo med mej och inte träffa
    sin pappa mer, men jag vet att hon vill vara med båda.
    Enligt dagis så är hon en av favoriterna och visar inga tecken på att hon mår dåligt.
    Men jag undrar hur bra hon mår egentiligen av att inte träffa mej så ofta?

Tack på förhand!

/Orolig mamma

• Svar på tråden Barn som bor med sin pappa
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag förmodar att det finns goda skäl för att du inte träffar din dotter så ofta. Och nu undrar du om hon kan ta skada av detta trots att personalen på dagis intygar att hon mår bra.
    Jag tror att ett barn kan må bra trots att hon inte träffar sin mamma så ofta, precis som dagispersonalen intygar. Hon har ju en pappa som tar hand om henne och som hon tycker om.
    Min fråga till dig är snarare, vad är "inte så ofta"? Jag tror att alla barn mår bra av att träffa båda sina föräldrar så ofta som möjligt, särskilt när de är små. Så har du en möjlighet att hälsa på henne oftare, så tycker jag att du ska ta alla chanser. Det skulle betyda mycket för er relation framåt i tiden och jag utgår från att det skulle vara bra för dig också. Sedan har du kanske möjlighet att ha henne lite längre under din semester? Fundera på det utifrån de möjligheter du har. Tid med barn är alltid en investering i framtiden både för barn och föräldrar.
    MVH
    Margit

Svar på tråden Barn som bor med sin pappa