• puss

vem skulle du välja?

att skaffa barn med?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vem skulle du välja?
  • puss
    lennartsdotter skrev 2010-10-10 11:43:32 följande:
    Ledsen att behöva kläcka nyheten för dig: alla bär på genetiska defekter. Nyckeln är att välja en partner som iaf inte bär på samma defekter som du gör själv och det kan du inte göra på ett medvetet plan.

Visst kan man medvetet välja bort de som man vet lider av ärftliga sjukdomar, men det är svårt att veta och det första jag gör är jag träffar en ny människa är iaf inte att fråga om h*n lider av någon ärftlig sjukdom. Och som sagt, alla bär på genetiska defekter och det är idag inte möjligt att genetiskt kartlägga individer så att vi kan matcha varandra efter vilka genetiska skador vi bär på.
    ingen nyhet, och spydigheter kan du rikta åt annat håll.
  • puss
    lennartsdotter skrev 2010-10-10 11:43:32 följande:
    Ledsen att behöva kläcka nyheten för dig: alla bär på genetiska defekter. Nyckeln är att välja en partner som iaf inte bär på samma defekter som du gör själv och det kan du inte göra på ett medvetet plan.

Visst kan man medvetet välja bort de som man vet lider av ärftliga sjukdomar, men det är svårt att veta och det första jag gör är jag träffar en ny människa är iaf inte att fråga om h*n lider av någon ärftlig sjukdom. Och som sagt, alla bär på genetiska defekter och det är idag inte möjligt att genetiskt kartlägga individer så att vi kan matcha varandra efter vilka genetiska skador vi bär på.
    nyhet för dig: har man allvarliga genetiska sjukdomar kan man få embryoselektion.
    *tadaa*
  • lennartsdotter
    puss skrev 2010-10-10 19:27:55 följande:
    nyhet för dig: har man allvarliga genetiska sjukdomar kan man få embryoselektion.
    *tadaa*
    Det förutsätter att det 1) finns ett test så att det går att selektera embryon 2) du vet att du ligger i riskzonen för att bära på defekten.

De flesta av oss har inte en susning om vad vi bär på. Även full friska människor bär på defekter, det kan handla om väldigt allvarliga sådana.
  • puss
    lennartsdotter skrev 2010-10-10 20:18:45 följande:
    Det förutsätter att det 1) finns ett test så att det går att selektera embryon 2) du vet att du ligger i riskzonen för att bära på defekten.

De flesta av oss har inte en susning om vad vi bär på. Även full friska människor bär på defekter, det kan handla om väldigt allvarliga sådana.
    och tänk, dom förutsättningarna finns i mångafall! tekniken finns, och många är medvetna om sina defekter. vill du tjata vidare så var så god, själv har jag ingen vidare behållning av att dravla om dumheter.
  • Raskask

Alternativ ett och två måste sammanfalla för att jag skulle skaffa barn. Så jag väntade länge och annars hade det inte blitt några. (Bryr mig inte om utifall andra väljer på andra sätt). Genetiskt är jag inte så himla noga av mig.

• lennartsdotter
    puss skrev 2010-10-11 09:26:23 följande:
    och tänk, dom förutsättningarna finns i mångafall! tekniken finns, och många är medvetna om sina defekter. vill du tjata vidare så var så god, själv har jag ingen vidare behållning av att dravla om dumheter.
    Nej, tekniken för att finna en genetiskt kompatibel partner finns inte. Inte utöver de biologiska system vi har inbyggda i kroppen.
  • Blinkaa

Jag valde för mig självklart nån jag är kär i :)

Den jag är kär i och redan har valt han är en BETALA FÖR 1 och FÅ ALLT :)

Bra gener, bra pappa och mycket kärleksfull!

Carpe Diem
  • puss
    lennartsdotter skrev 2010-10-11 12:15:20 följande:
    Nej, tekniken för att finna en genetiskt kompatibel partner finns inte.
    det har ingen sagt heller. vad som nämndes var embyroselektion och inget annat. du måste blanda ihop med nån annan tråd.
  • puss
    Minnie7 skrev 2010-10-09 21:08:27 följande:
    Självklart någon jag är kär i- tycker barn ska födas genom kärlek.
    kärlek till barnet väl?
  • lennartsdotter
    puss skrev 2010-10-11 14:06:05 följande:
    det har ingen sagt heller. vad som nämndes var embyroselektion och inget annat. du måste blanda ihop med nån annan tråd.
    Konsekvensen är densamma. Finns inte tekniken för att kartlägga en persons hela genom och identifiera alla defekter kan du varken finna den genetiskt "perfekta" partnern eller skapa det genetiskt "perfekta" barnet.
  • Crake
    lennartsdotter skrev 2010-10-12 12:57:15 följande:
    Konsekvensen är densamma. Finns inte tekniken för att kartlägga en persons hela genom och identifiera alla defekter kan du varken finna den genetiskt "perfekta" partnern eller skapa det genetiskt "perfekta" barnet.
    Fast man väljer väl ändå en som man tror ger barnet de bästa förutsättningarna. Om det bara handlade om barnet skulle jag ha valt en man som har egenskaper som jag tror att barnet kommer att ha nytta av i livet, sedan är det ju inte säkert att barnet ärver de egenskaperna men sannolikheten ökar iallafall jämfört med om han inte har de egenskaperna. 

Nu kanske du tycker att man blir ju inte kär i en idiot, har jag rätt? Nja det finns många som blir kära i idioter och sprider dessas gener vidare. 
  • Butterscotch

Om det bara handlar om att skaffa barn, och inte att jag ska behöva leva med personen ifråga, så skulle jag välja någon som blir en bra pappa. Gärna med bra gener också förstås, jag skulle inte välja någon med en tydlig ärftlig sjukdom som kommer att skapa obehag/problem för barnet i framtiden.

• puss
    lennartsdotter skrev 2010-10-12 12:57:15 följande:
    förvirrat. önskan efter perfektionism får stå för dig. det tar jag bestämt avstånd ifrån.
Svar på tråden vem skulle du välja?