• mu2010

När slutar man med vinter overall i skolan?

Min 9 åring behöver nya vinter kläder. När jag frågade grabben, så kunde han tänka sig att ha overall i vinter också.
    När han gick i tvåan, var det 4-5 barn i hans klass som hade overall i skolan.
    Vad hade ni köpt overall eller jacka/byxa? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När slutar man med vinter overall i skolan?
  • norgesessan

Vi hade överall och jacka och byxor....byxorna väntade vi nog nåt år med, men som små var det oftast överaller.
    Nu nr vi ska åka till Norge till jul, i en jättetrång bil (blir det med packning), så tar vi inte med evt. överaller. Då blir det jacka och byxor till alla.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Puff Mummy
    Miss Lau skrev 2010-10-12 21:34:15 följande:
    Har inte alla som har overall ett tvådelat sett (eller iallafall en jacka) också? Vi har iaf alltid haft både overall och tvådelat, redan från första vintern.
    Nä, vi hade i princip bara overall de första åren. Tvillingar. De två första vintrarna då barnen var 1,5 och 2,5 hade vi i o f s finjackor/kappor till barnen utöver overallerna att användas vid kalas etc. Men inget annat. Nu är de äldsta 4,5 och hade både tvådelat och overaller förra vintern och de håller storleksmässigt i alla fall i höst. Sen blir det nog tvådelat av just kostnadsskäl. Vi ska köpa två set av varje och då får nog overallerna stryka på foten. 

• mape04
    mu2010 skrev 2010-10-09 13:25:06 följande:
    Min 9 åring behöver nya vinter kläder. När jag frågade grabben, så kunde han tänka sig att ha overall i vinter också.
    Köp en overall till grabben om han vill ha det. Det finns några fördelar med overall: lätt att ta på sig, inga glipor i midjan. Jag vet barn i 9 års åldern som hade overall när dom åkte pulka/snowracer i vintras på fritids.
  • invo

Blir lite annorlunda nu när tjejen börjat förskoleklass, men jag hoppas det kommer att funka med overall en säsong till, det är ju så smidigt. Men vi får väl se, inte säkert att det är nog tufft Flört Men då blir det overall hemma i snöhögen osv.
    På dagis har vi bara kört med overall, förutom när den varit i tvätten.

• Starkast
    mammaveronica77 skrev 2010-10-11 12:21:12 följande:
    På lantmännen finns overaller upp till storlek 150cl.
    Tror att didrikssons är stora i storlekarna oxå.
    Är det beställningsvara?

Förra året fick vi tag i en overall på lantmännen i st.130, vilket var deras största då. En mycket praktisk vit overall
    Vår son har en insulinpump där insulinet fryser om slangen hamnar utanför, så overall är helt klart bäst men har här där vi bor inte hittat någon ännu .
  • Nummer2

Båda grabbarna (5 och 7) har overall. Båda har även jacka och byxa men overallerna används mest.
    frågade äldsta sonen inför denna vintern vad han ville ha och han sa overall. det tycker jag med för han har så bråttom ut på rasten att han alldrig skulle ta på sig byxorna , utan bara jackan och leker fortfarande hej villt.
    men ångrar han sig har han som sagt jacka och byxor.
    Dessutom tycker jag inte alls alla overaller ser ut att vara för småbarn. det beror ju på vilken modell man köper.
    vi har de senaste åren haft från Gneis och det är ju supertuffa.

It`s a darn poor mind that can only think of one way to spell a word
  • Mirris
    Starkast skrev 2010-10-16 20:09:35 följande:
    Är det beställningsvara?

Förra året fick vi tag i en overall på lantmännen i st.130, vilket var deras största då. En mycket praktisk vit overall
    Vår son har en insulinpump där insulinet fryser om slangen hamnar utanför, så overall är helt klart bäst men har här där vi bor inte hittat någon ännu .
    Finns det inte större overaller på typ intersport o så! Barn o vuxna har ju overaller när dom åker skidor o sånt väl?
  • SOL10
    Mirris skrev 2010-10-17 09:39:51 följande:
    Finns det inte större overaller på typ intersport o så! Barn o vuxna har ju overaller när dom åker skidor o sånt väl?
    Vuxenoverall?:)
  • Starkast
    Mirris skrev 2010-10-17 09:39:51 följande:
    Nopp.
    128 slutar storlekarna i överallt där vi letat. Så tydligen används inte overall längre av äldre barn.

Idag hittade vi faktiskt ett par höga skidbrallor med hängslen som går en bra bil över pumpen samt en lång jacka så förhoppningsvis fungerar det.
  • lillamye

här i sundsball såg jag overall upptill stl 160 iaf tro jag de var, det var en didriksons ca 995kr.

• lillamye
    lillamye skrev 2010-10-18 10:33:42 följande:
    här i sundsball såg jag overall upptill stl 160 iaf tro jag de var, det var en didriksons ca 995kr.
    haha sundsball sundsvall mena jag juh
  • Starkast
    lillamye skrev 2010-10-18 10:33:42 följande:
    Det kan säkert vara skillnad på vart i landet man bor, hur stora storlekar butikerna tar hem. Tror jag iallafall.

Men förra året gick jag runt och frågade personalen - som kollade listor etc. och de påstod att det inte tillverkades alls i 130 och uppåt. Men verkligheten var nog istället sådan att de inte tagit hem större storlekar och kollade följsedlarna istället. För finns det på andra ställen så måste det ju finnas.

Men jag hoppas skidbrallorna vi nu köpte fungerar med långa jackan till. Annars blir jag GALEN. Då får jag väl ta ett par dagar och fara upp till norrland och shoppa...  
  • lillamye
    Starkast skrev 2010-10-18 11:35:00 följande:
    Det kan säkert vara skillnad på vart i landet man bor, hur stora storlekar butikerna tar hem. Tror jag iallafall.

Men förra året gick jag runt och frågade personalen - som kollade listor etc. och de påstod att det inte tillverkades alls i 130 och uppåt. Men verkligheten var nog istället sådan att de inte tagit hem större storlekar och kollade följsedlarna istället. För finns det på andra ställen så måste det ju finnas.

Men jag hoppas skidbrallorna vi nu köpte fungerar med långa jackan till. Annars blir jag GALEN. Då får jag väl ta ett par dagar och fara upp till norrland och shoppa...  
    vars bor du då?
    som sagt kan inte butiken beställa hem?
    kom inte ihåg va modellen hete arnars har du ju kunnat söka sj el ring butiken här i sundsvall och hör vad den heter i didrikson var helsvart.
  • mikp
    mu2010 skrev 2010-10-09 13:25:06 följande:
    Om din grabb är ute mycket nu under hösten/vintern & leker.  Så hade jag  nog köpt en overall som han kunde ha hemma på fritiden.
    I skolan passar nog 2 delat bäst när man är 9år gammal. 

• Johan70

Numera kan man ju köpa mycket på nätet. Då spelar det inte så stor roll att de lokala butikerna har ett dåligt utbud.

• Alexi
    Johan70 skrev 2019-12-25 19:36:03 följande:

Numera kan man ju köpa mycket på nätet. Då spelar det inte så stor roll att de lokala butikerna har ett dåligt utbud.

Eller så kollar man om tråden är nio år gammal innan man skriver i den...
  • Johan70
    Alexi skrev 2019-12-25 19:44:00 följande:
    Ja, vad är det med det då? Ämnet är väl aktuellt ändå och saker kan ha ändrats under de åren vilket kan vara skäl till att göra ett tillägg för att uppdatera Familjelivs läsare kring detta.
  • Johan70
    Alexi skrev 2019-12-25 19:44:00 följande:
    Ja, vad är det med det då? Ämnet är väl aktuellt ändå och saker kan ha ändrats under de åren vilket kan vara skäl till att göra ett tillägg för att uppdatera Familjelivs läsare kring detta.
Svar på tråden När slutar man med vinter overall i skolan?