Dr Mupp skrev 2010-10-11 19:06:00 följande:
Har du köpt nått med aluminium? Är du säker på att det aluminiumet inte kommer från fabriken i Ungern där dammen brast? Om det kom därifrån är du indirekt ansvarig för att 7 personer dog, över hundra blev skadade och tusentals människor fick sina liv förstörda. Har du köpt kläder som du misstänker kan vara tillverkade under inte fullt så schyssta förhållanden? I såfall är du indirekt ansvar för massor av textilarbetares död.
Har du köpt kaffe eller bananer som inte är fairtrade märkta? I såfall är du indirekt skyldig till massor av döda människor som jobbat på kaffe- och bananodlingar. Vi kan fortsätta hur länge som helst
Vi i västvärlden gör dagligen beslut baserade på vår ekonomi som betyder att nån annan i ett fattigt land får sätta hälsa och många gånger livet till för att producera våra billiga varor. Att i ena stunden säga att man inte skulle trycka på knappen för det handlar om människoliv och för att i nästa stund gå handla en billighetströja är hyckleri.
Jag medger, jag är en av dessa förhatliga personer som ibland reagerar starkare på internet än vad jag skulle ha gjort om jag stod öga mot öga med någon. Och det kändes bra att fritt få uttrycka mina känslor kring det andra skrivit. Efter denna bekännelse känner jag mig redo att kommentera ditt inlägg. ;)
Jag förstår att du inte kommer att hålla med mig nu, men jag tycker inte riktigt att det är jämförbart.
Genom att trycka på knappen vet jag att någon kommer att dö för att jag ska få pengar. Man kan se det som att jag får betalt för att beställa ett mord och jag vet att min beställning kommer att verkställas.
Genom att köpa en banan vet jag att jag bidrar till vidriga arbetsförhållanden för många människor. Genom att inte köpa bananen vet jag att jag inte bidrar till deras försörjning alls. Jag utgår ifrån att de som arbetar på plantagen gör det frivilligt då de bedömt att de andra alternativ de har är ännu sämre. När jag kan välja mellan två bananer där den ena är rättvisemärkt och den andra inte väljer jag den rättvisemärkta i hopp om att de som säljer de andra med tiden ska inse att de kommer att tjäna mer pengar genom att förbättra arbetsförhållandena eftersom fler då kommer att vilja köpa deras produkter. (Haka inte upp dig på att det är just en banan det handlar om, det är bara ett exempel.) Givetvis finns det varor som tagits fram av barn eller andra som fallit offer för människohandel, kakao t.ex. är en produkt där den risken är förhållandevis stor, följaktligen lägger jag tid och pengar på att hitta rättvisemärkt sådan. Därmed inte sagt att det är garanterat att de som tagit fram den fått så bra villkor som jag skulle önska, men förhoppningsvis bidrar det i alla fall till att saker går i rätt riktning. Visst kan man tycka att jag är ond som väljer att leva i en värld styrd av pengar och inte vikt mitt liv åt revolutionen som kommer att ge alla människor samma rättigheter och levnadstandard (?), men jag kan inte tycka att det är samma sak som att med berått mod döda någon.
Som jag tolkar vårt rättssystem finns det fler som är inne på samma tanke, att beställa ett mord är straffbart, att köpa produkter av ett företag som fattar beslut som leder till att människor omkommer i olyckor eller av gifter är det inte.
Intressant (men trots allt en parentes i sammanhanget) är den här dammolyckan du pratar om. Den skulle inte ha hänt i sverige eftersom vi har en annan miljölagstiftning och inte skulle fått förvara slammet på det sättet. Det ekonomiska system vi har gör naturligtvis att alla genvägar är av intresse för företag även om det innebär en risk. Vem ska man skylla på? Det bristande miljöskyddet som kanske är dåligt för att politikerna vill behålla arbetstillfällen? Mig som har råd att köpa fler produkter innehållande aluminium om de är billiga? De anställda på företaget som fått möjlighet att försörja sina familjer? Ägarna till företaget? Om någon borde förstått riskerna och utfört kontroller kan jag tycka att det är myndigheterna. Trots det tycker jag inte att det faktum att jag undlåtit att aktivt försöka påverka mina representanter i Europaparlamentet till att dels skärpa lagstiftningen på miljöområdet i europa och dels verka för offentligt tillgänglig livscykelanalys för alla produkter som säljs här är jämförbart med att trycka på "knappen". En intressant artikel om utsläppet som säger att vi har nog så stora problem själva på hemmaplan finns här:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article2492341.ece
Givetvis kan man ifrågasätta metoden som använts för att väga olika miljöproblem mot varandra. Och det är väl i grunden orsaken även till vår meningsskiljaktighet kring vad som är "värst" av att trycka på knappen och att acceptera det system vi lever i, att vi viktar faktorer olika.