• cassis23

Gär jag fel? Är jag en hemsk mamma?

Vi har börjat potträna vår 2-åring.
    Hon går i trosor och just nu sker de många olyckor men de gör inget, gör ingen big deal av de.
    När hon lyckas på pottan/toan så är hon jätte glad och vi ger henne beröm.
    MEN...
    När vi frågar henne så säger hon hela tiden nej och när vi sätter henne på pottan ibland så blir hon ledsen tills vi börjar leka o läsa, försöker göra de till så rolig grej som möjligt!

Vi har hållt på i 2 dagar nu och känns som att vi inte vill ge upp nu när vi verkligen gett oss in i de!
    Va de jobbigt för er, ibland känns de som jag skulle vilja ge upp men samtidigt för hnnes skull så vill jag att hon ska veta att så här är de nu, at man liksom inte ena dagen har blöja o andra inte. Antingen elle rliksom?

Vet dock att dagis inte hjälper till med potträning så tänkte ta på henne en blöja o säga till dom att vi börjat potträna så om hon nämner något om att kissa att dom tar henne på pottan så dom inte tar de ifrån henne helt.

Hur gick de för er? Va de en kämpig period? Tog de lång tid?
    Vill gärna få henne blöjfri nu, dels för att jag är sjukskriven och kan lägga all tid på de och sen så kommer de ett lillsyskon i februari.

• Svar på tråden Gär jag fel? Är jag en hemsk mamma?
  • cassis23

Tack för alla tips!

Cajsa bajsade aldrig igår och hon brukar baja minst en gång på dagen. Idag när hon vaknade så hade hon ont i magen sa hon Är rädd att hon kanske blir förstoppad om vi pressar henne för hårt.
    På dagis har hon ju blöja nu och har även sagt till att dom ska informera mig om hon bajsat så jag vet och att dom ska sätta henne på pottan om hon ber om de.

Här hemma tycker hon de är jätte roligt när de kommer något på pottan men inte alls lika kul när man frågar henne om hon vill gå på pottan.
    Inhandlade lite klistermärken idag så vi kan klistra när hon gör resultat
    Bajsa i pottan har hon aldrig gjort och hon VÄGRAR att göra de så jag och sambon har pratat lite och vi funderar på om vi kanske ska låta henne springa utan blöja o ha pottan nära tillhands men att inte tjata utan bara visa att den finns där (så de inte blir någon press på henne med tanke på magen) sen om hon ber om blöja vilket hon gör när hon vill bajsa så ska hon få en blöja så hon inte blir förstoppad, Vore riktigt tråkigt! Är tydligen vanligt om barnet inte känner sig redo.

Tur att barn är soppas anpassningsbara och lär sig fort!
    Har oxå hört att en vecka brukar de ta innan dom är torra, hoppas bara hon bajsar idag, annars tror jag vi får lägga ner de helt ett tag och prova igen om några veckor.

• Scruffy

Tycker att hon kanske är lite liten, helt enkelt inte redo för det.
    Mina två blev dag och natttorra i stort sett samtidigt.
    Tjejen var 2 år och 4 månader
    Killen var 2 år och 3 månader.

Tjejen bestämde vi att vi skulle potträna över julledigheten.
    Killen bestämde sig själv att bli torr i slutet av mars. (hade tänkt potträna honom på sommaren)

• Scruffy

Om nästa inte kommer i februari så kan ni väl potträna under jul och nyår, då är man ju ofta hemma en liten längre sammanhängande period.
    Visst det är lite bökigare med overall men det funkade utmärkt med tjejen.

• Flickan och kråkan

Jag tror fortfarande inte att det är en särskilt bra väg att som förälder ensidigt bestämma sig för att nu är det dags att potträna, nu kör vi.........man behöver ha ett barn som är med på noterna.......som i alla fall inte blir ledsen av det hela, då är något på tok.....

Varför bråttom? Jag har två täta barn så jag vet hur det är att ha två blöjbarn samtidigt. När vår äldsta blev blöjfri och valde det själv så gick det helt smärtfritt....ingen kamp, inga olyckor att tala om......alla nöjda och glada.

• cassis23

Idag när Cajsa kom hem från dagis så åkte blöjan av och de har inte hänt en enda olyka och hon till o med bajsa på pottan
    2 dagar o sen verkar de sitta. Kan ju inte säga att hon är blöjfri men hon va så redig idag, vi nämnde inget utan tog bara med pottan till de rum vi befann oss i. Mitt i leken har hon avbrutit o sprungit till pottan. Jätte stolt är jag och de är så skönt att de kom frivilligt idag för va lite osäker på om vi skulle fortsätta.

• tessilus
    Flickan och kråkan skrev 2010-10-11 15:45:00 följande:
    Jag tror fortfarande inte att det är en särskilt bra väg att som förälder ensidigt bestämma sig för att nu är det dags att potträna, nu kör vi.........man behöver ha ett barn som är med på noterna.......som i alla fall inte blir ledsen av det hela, då är något på tok.....

Varför bråttom? Jag har två täta barn så jag vet hur det är att ha två blöjbarn samtidigt. När vår äldsta blev blöjfri och valde det själv så gick det helt smärtfritt....ingen kamp, inga olyckor att tala om......alla nöjda och glada.
    fast då är det ju bara lathet från förälderns sida. alla barn kan bli blöjfria vid 2år, det handlar bara om hur föräldrar beter sig.
  • h80
    tessilus skrev 2010-10-12 01:24:48 följande:
    fast då är det ju bara lathet från förälderns sida. alla barn kan bli blöjfria vid 2år, det handlar bara om hur föräldrar beter sig.
    har du något tips om hur vi ska bete oss? vår tjej är precis 2 o hon blir hysteriskt ledsen bara man nämner pottan
  • Um muhammed

Alla mina barn har varigt blöjfria när dom var 2 och det enda jag gjorde var att ta bort blöjam och låt dom gå själv på toaletten, visst händer det olyckor dom första dagarna men barn är smarta och dom märker ganska snabbt att det inte är så trevligt med blöta underbyxor.
    Ha tålamod och tvinga inte barnet att gå på toaletten och tjata inte så ska det nog gå jättebra..

• Flickan och kråkan
    tessilus skrev 2010-10-12 01:24:48 följande:
    Ok, så du tycker att det hade varit bättre om vi hållit fast en gråtande och skrikande 2-åring på pottan tills han lärt sig? Jag har inte det minsta emot att ha en nedkissad lägenhet av att plocka bort blöjan, men jag tycker inte att det är ok att ha en 2-åring som varje gång han kissar eller bajsar i byxor eller på golvet blir jätteledsen. Och vi hade inte på något vis pressat utan uppmuntrat, lekt etc. 

Vi hade kunnat EC:at, att vi inte gjorde det var ren lathet, men nej jag håller inte alls med dig om att det är lathet att inte tvingat ett barn på pottan som med all tydlighet visar att det inte är redo för det. Jag tvingar inte i en gråtande 2-åring mat och jag tvingar inte en gråtande 2-åring att sitta på pottan. Barn är olika.

Jag har inget som helst emot att andra kallar oss lata. Hellre är jag "lat" och har en kille som självmant väljer bort blöjan och tycker att det är kul att kissa och bajsa på pottan än under "våld" präntar in det ett halvår tidigare. Tänker lyssna av yngsta också och hjälpa honom när han visar att det är dags.....för det kommer han att göra . Som sagt...att vi inte EC:at det beror på ren lathet .
  • h80

Frösöblomster: Håller verkligen med dig. Vi har gjort en paus i pott-träningen o tänker vänta tills vår tjej är mer positiv till det.

• tessilus
    Flickan och kråkan skrev 2010-10-12 07:34:26 följande:
    Ok, så du tycker att det hade varit bättre om vi hållit fast en gråtande och skrikande 2-åring på pottan tills han lärt sig? Jag har inte det minsta emot att ha en nedkissad lägenhet av att plocka bort blöjan, men jag tycker inte att det är ok att ha en 2-åring som varje gång han kissar eller bajsar i byxor eller på golvet blir jätteledsen. Och vi hade inte på något vis pressat utan uppmuntrat, lekt etc. 

Vi hade kunnat EC:at, att vi inte gjorde det var ren lathet, men nej jag håller inte alls med dig om att det är lathet att inte tvingat ett barn på pottan som med all tydlighet visar att det inte är redo för det. Jag tvingar inte i en gråtande 2-åring mat och jag tvingar inte en gråtande 2-åring att sitta på pottan. Barn är olika.

Jag har inget som helst emot att andra kallar oss lata. Hellre är jag "lat" och har en kille som självmant väljer bort blöjan och tycker att det är kul att kissa och bajsa på pottan än under "våld" präntar in det ett halvår tidigare. Tänker lyssna av yngsta också och hjälpa honom när han visar att det är dags.....för det kommer han att göra . Som sagt...att vi inte EC:at det beror på ren lathet .
    man behöver inte tvinga nått barn o man behöver inte ha ett gråtande barn.
  • h80
    tessilus skrev 2010-10-12 09:32:21 följande:
    hur gör man då? min lilla storgråter ju o vi har provat allt (som vi har kommit på)
  • Flickan och kråkan
    tessilus skrev 2010-10-12 09:32:21 följande:
    Nej, det är klart man inte måste. Vi hade inget gråtande barn när han blev torr. Jag undrar hur du tänkt oss att vi skulle gjort med vår äldsta (lillebror är en annan personlighet) för att få honom torr tidigare (om man bortser från att EC:a). Vi hade potta och toalettring framme från det att han var 1-1½. Aldrig några krav utan framme att leka med, provsitta etc. (vilket han gillade), testade att låta honom gå utan blöja lite då och då. Han hade full koll på vad pottan och toaletten var till för....han har i stort sett inte missat ett enda av mina toalettbesök sedan han föddes. Resultat: Sitta på pottan blöjlöst = skrik och gråt. Gå utan blöja = ok, tills det kom kiss eller bajs = jätteledsen oavsett när och hur.

Vad tror du lösningen hade varit förutom någon form av "tvång" med gråtande barn? Nu valde han själv bort blöjan och blev torr över natt......utan gråt. Ja, han hade passerat 2½ år....och?
  • Border

Vår son är snart tre år, och vi väntade tills han själv var redo att börja gå på pottan. Och det var för 2 månader sen. Vi visste att han var redo eftersom han själv var väldigt medveten om att han kissade och bajsade. Han sa till varje gång han skulle kissa eller bajsa. Då började vi ta av honom blöjan. Redan samma dag, både kissade och bajsade han på pottan, på eget initiativ. Nu har han slutat gå på pottan och går bara på toaletten. Han kissar aldrig på sig längre.

Jag tycker att du ska vänta tills hon är redo själv. Hon är tots allt inte så gammal. Och det finns dom som inte vill släppa blöjan så himla tidigt. Jag tycker att kissande och bajsande inte ska vara förknippat med några starka negativa känslor.

• Helveticas

Min dotter blev blöjfri dagtid vid drygt 1.5 års ålder. Det gick bra.  Hände att det blev liten fläck i trosorna bara men inte mer än så. Efter ca 2-3 månader av blöjfrihet  på dagen så kom hon in i en negativ period och kissade ofta på sig...där är vi nu. Ibland känner jag för att ta på henne blöjan igen men eftersom hon varit blöjfri i 2-3 månadear nu så känns det jättedumt att ta på henne blöjan. De har gjotr det på dagis nu för att hon kissade på sig så ofta känns som om det går bakåt när de gör så, samtidigt så förstår jag nu när det är mycket kläder på utomhus att det är svårt att få till något...

Känner mig väldigt förvirrad faktiskt hur jag ska göra

Svar på tråden Gär jag fel? Är jag en hemsk mamma?