1969 skrev 2011-01-06 14:35:43 följande:
Det var ju inget särskilt hjälpsamt svar.
Först och främst kan det ju kännas bättre att veta att det faktiskt är ganska vanligt. Jag har en bra bok som heter Baby Whisperer. Där beskrivs huvuddunkning tillsammans med andra självskadebeteenden, som att riva sig själv och dra sig i håret, som ett sätt för barnet att lugna sig själv, selfsoothing. Det låter ju dumt, men de har alltså hamnat i ett känslokaos som de inte vet var de ska göra av. Det bästa du kan göra är att inte själv bli upprörd, eller hamna i bråk med barnet kring sakfrågan som utlöste känslosvallningen. Lagom lätt, jag vet
Jag tycker MalinHO hade en jättebra lösning för krissituationer. Och vad gäller leksaks- napp- och vattenflask-kastning så är det bara att ignorera, alltså inte ta upp nappar, flaskor och leksaker igen. Ta honom från situationen i den mån det går, typ säg -Färdig?

om han t.ex. sitter vid matbordet, och erbjud honom att gå ner.
Okej, då kanske man ska ta och köpa den boken.. Den låter väldigt intressant..
Men tar jag inte upp vattenflaskan, nappen eller vad han nu kastar så blir han så frustrerad och börjar dunka huvudet eller slå på bordet.
Jag blir inte upprörd men det är väldigt jobbigt när han håller på så. Ibland tänker man att man ska låta det ligga men sen om man inte tar upp det så äter han inte mer. (Han dricker extremt mycket och gärna mellan varje tugga.)