• HannaNilsson

Dunka huvudet!!

När min 15 månaders kille blir arg så tar han o dunkar huvudet i både golv,dörrar,bord mm...
    Det är inte lite han dunkar huvudet utan en annan tycker att det borde göra ont..
    Förstår inte varför han tar och dunkar huvudet eller lägger sig raklång på rygg och sen pang säger de med huvudet i golvet?
    Vet inte hur man ska få han att sluta med det heller.... Hjälp!!
    Han kan även ta och kasta nappen eller någon leksak när han blir arg eller i ren protest.
    När han sitter och äter så kastar han sin vattenflaska på golvet...  
    Annars är han en envis och rätt bestämd pojk..

Någon som har en liknande son/dotter som gör så??
    Vad är det som är fel?

• Svar på tråden Dunka huvudet!!
  • canmamma

Min äldste son ägnade sig åt detta ett par månader runt ettårsdagen. Vi höll honom i en björnkram tills han var färdig. Slå inte min bebis brukade jag säga/viska till honom och försöka sätta ord på hans känslor - du är arg/frustrerad/besviken/ledsen. Samt att distrahera och avleda ibland. När han var lite äldre (han slog inte längre sig själv, men väl omgivningen) fick vi tipset om att visa HUR man gör när man är arg: Vi slåss inte, vi stampar fötterna/ser arga ut/korsar armarna... Det funkade faktiskt ganska bra med. 

• Mandarina

Men detta är väl ett sätt för barnet att uttrycka sig...alltså de kan ännu inte genom ord sätta ord på sitt inre, vad dom känner, vill och menar....o då tar de sig uttryck på detta sätt.

Inget konstigt alls.

Bara att språket utvecklas som det ska, se till att prata mkt med barnet, läsa böcker osv...så att dom kommer in i språket.

• HannaNilsson
    Aiva skrev 2011-01-06 13:55:37 följande:
    Jag tycker oxå det e skönt med den här tråden så man inte känner sig ensam, e ibland orolig för att det e ngt fel på honom när han får sina utbrott. Men efter att ha läst allas inlägg så e jag mer övertygad än ngnsin att det kommer gå över....

Verkar lite som det e samma sorts barn som sysslar med denna "hobby".... 
    Det var det jag var rädd för först att min son skulle vara ensam med att dunka huvudet. Visste inte först om jag skulle våga skriva ett inlägg om detta men tog mig mod ändå..
    Men känns skönt att jag inte är ensam om att ha en son som dunkar huvudet. Trodde också att det först kunde vara något fel på honom...
  • HannaNilsson
    1969 skrev 2011-01-06 14:35:43 följande:
    Det var ju inget särskilt hjälpsamt svar.

Först och främst kan det ju kännas bättre att veta att det faktiskt är ganska vanligt. Jag har en bra bok som heter Baby Whisperer. Där beskrivs huvuddunkning tillsammans med andra självskadebeteenden, som att riva sig själv och dra sig i håret, som ett sätt för barnet att lugna sig själv, selfsoothing. Det låter ju dumt, men de har alltså hamnat i ett känslokaos som de inte vet var de ska göra av. Det bästa du kan göra är att inte själv bli upprörd, eller hamna i bråk med barnet kring sakfrågan som utlöste känslosvallningen. Lagom lätt, jag vet Drömmer 

Jag tycker MalinHO hade en jättebra lösning för krissituationer. Och vad gäller leksaks- napp- och vattenflask-kastning så är det bara att ignorera, alltså inte ta upp nappar, flaskor och leksaker igen. Ta honom från situationen i den mån det går, typ säg -Färdig?  om han t.ex. sitter vid matbordet, och erbjud honom att gå ner.
    Okej, då kanske man ska ta och köpa den boken.. Den låter väldigt intressant..

Men tar jag inte upp vattenflaskan, nappen eller vad han nu kastar så blir han så frustrerad och börjar dunka huvudet eller slå på bordet.
    Jag blir inte upprörd men det är väldigt jobbigt när han håller på så. Ibland tänker man att man ska låta det ligga men sen om man inte tar upp det så äter han inte mer. (Han dricker extremt mycket och gärna mellan varje tugga.)
  • HannaNilsson
    Gulletroll skrev 2011-01-06 14:51:54 följande:
    Men detta är väl ett sätt för barnet att uttrycka sig...alltså de kan ännu inte genom ord sätta ord på sitt inre, vad dom känner, vill och menar....o då tar de sig uttryck på detta sätt.

Inget konstigt alls.

Bara att språket utvecklas som det ska, se till att prata mkt med barnet, läsa böcker osv...så att dom kommer in i språket.
    Jo det är väl ett sätt han uttrycker sig på.
    Jag pratar väldigt mycket med sonen och han kan säga rätt många ord och förstår precis vad man menar..
    Böcker, pekböcker, bildböcker osv tittar vi i väldigt mycket...
  • 08Mars

Lyssnade faktiskt idag på ett gamalt radioprogram. Knattetimmen på P4 radio Stockholm. De har ett arkiv o de va ett avsnitt från förra året tror jag. Det handlade om precis detta o att dunka är ett sätt för barnet att finna lugn. De får en slags endorfinkick. Minns inte exakt va de sa eftersom jag lyssnade lite dåligt men rådet i slutet var att under en period ha barnet i en väska på ryggen och därigenom hindra barnet och avvänja barnet från detta beteende. Minns att barnet i programet dunkade sig blodig o blev värre om mamma nonchalerade. De sa att beteendet är vanligt.
    Hoppas detta hjälpte något o lycka till

• 08Mars

Hittade avsnittet: 22 feb 2010. Hoppas du finner det.

• HannaNilsson
    08Mars skrev 2011-01-07 02:25:26 följande:
    Lyssnade faktiskt idag på ett gamalt radioprogram. Knattetimmen på P4 radio Stockholm. De har ett arkiv o de va ett avsnitt från förra året tror jag. Det handlade om precis detta o att dunka är ett sätt för barnet att finna lugn. De får en slags endorfinkick. Minns inte exakt va de sa eftersom jag lyssnade lite dåligt men rådet i slutet var att under en period ha barnet i en väska på ryggen och därigenom hindra barnet och avvänja barnet från detta beteende. Minns att barnet i programet dunkade sig blodig o blev värre om mamma nonchalerade. De sa att beteendet är vanligt.
    Hoppas detta hjälpte något o lycka till
    Okej. Sonen är nog för tung för att sitta i en väska på ryggen..
  • 08Mars

De förstår jag. Barnet de pratade om va 19 mån tror jag men jag vet inte va barnet vägde.

• HannaNilsson
    08Mars skrev 2011-01-07 07:50:53 följande:
    De förstår jag. Barnet de pratade om va 19 mån tror jag men jag vet inte va barnet vägde.
    ne det är ju lite svårt när alla barn väger olika. Sen har väl dom "barn" ryggsäckarna en vikt som man inte kan gå över ?
    Eller är jag helt ute och cyklar?
  • 1969
    HannaNilsson skrev 2011-01-07 08:17:16 följande:
    ne det är ju lite svårt när alla barn väger olika. Sen har väl dom "barn" ryggsäckarna en vikt som man inte kan gå över ?
    Eller är jag helt ute och cyklar?
    Vi har vår 22 månaders på 14 kilo i Ergoselen på ryggen fortfarande. Inte så mycket inomhus längre, men vid 15 månader hade jag inte klarat mig utan den. Ett jättebra sätt att bara "hänga med" när inget annat dög.
  • TinkyWinky

låter precis som min son på 1  ½ år, han slår huvudet oi golvet när han blir arg o slänger allt omkring sig o slåss.. men verkar va normal, eju bara o försöka sähga till dem att så gör man inte, ja som med allt annat de ej får göra..

٩(͡๏̮̮̃̾͡๏)۶ Kewin 9/7-09 ♥ Http://Heromer.blogg.se
  • Gabriella1989

Ser att detta är en väldigt gammal tråd. Men om här är någon aktiv kvar så skulle det vara jätte intressant att få höra hur det gått för er. Inlägget som MalinHO skrev kändes som det var jag djälv som skrivit det, vår son har hållt på med detta i mer än 1 års tid nu. Vi har även fått pratat med psykolog och fått lite stöd, tips och råd. Vissa saker funkar bättre andra sämre. Vissa funkar bara i vissa situationer. Vi upplever att det blev lite bättre, men har blovot sämre igen. Numera dunkar han huvudet innan han ens hinner bli arg. Ex. innan idag så lekte han i hallen, kommer in i vardagsrummet och sätter sig direkt ner och dunkar huvudet och sen börjar gnälla. Han har börjat att även knipa ihop med ögonen och mer och mer börjat rivas och bitas på oss, så vi själva får sår. Vi märker ju att det sattits i system eftersom han börjat dunka huvudet för det minsta lilla, men att ignorera gör det bara värre. Jag har tänkt ta till oss om rådet att hålla fast och bara krama, om det så.är i 5min eller 30min. Allt annat har vi provat, vi känner oss så hjälplösa och man blir ju orolig. Min chef har en kompis vars son som dunkade huvudet fick en hjärnblödning vid ett tillfälle. Vi fortsätter att kämpa på här och ska som sagt prova tips från denna tråd. Men vill jättegärna höra hur det gått för er? Funkade några av tipsen? Hoppas innerligt här är någon aktiv än. Vi har stöd och aå från familj och vänner. Men det är helt annat att få prata med andra som är eller har varit i samma situation. Finns ingen annan som riktigt kan sätta sig in i vår situation. ?

Svar på tråden Dunka huvudet!!