• ungkvinna81

AVA kliniker i Finland!

Hej! Jag vet så lite om kvinnor som får sin äggdonationsbehandling i Åbo eller Tammerfors. Mina erfarenheter från AVA klinken i Riga är mycket goda trots att jag har inte lyckats bli gravid ännu. Kommunikation med min sjuksköterska funkade simidigt som en dröm, AVA Riga är ett mycket modernt klinik och de har flera duktiga läkare mm men hur ser det för er tjejer som får er behandling i Finland? Hur är det med väntetiden? Har det funkat bra med att hitta och matcha donator? Hur är mottagningen där, läkare, sjuksköterskor... Berätta gärna om era erfarenheter :))))

• Svar på tråden AVA kliniker i Finland!
  • ungkvinna81

Hej igen pigan 74, va kul vi fick nästan samma resultat som ni fick, jag hade vid första försöket 1 i magen och 8 i frysen... Nu efter 2 misslyckade försök har vi bara 4 kvar i frysen. Jag tror jag gör mitt sista försök runt januari. Vad hemskt att ingen har hört av sig.... Men nu eftersom du fick ju ett barn via Tammerfors får du inga gratis försök i Sverige? Så stod det på mitt kö papper, bli jag gravid under tiden förlorar jag min kö plats... Hur som helst va roligt att det funkade för dig och du har nu en liten familj:) från dina erfarenheter skulle du rekommendera en speciall läkare eller en sjuksköterska som jag man ta kontakt med eller det kanske inte spelar så stor roll! Tack för din hjälp:)

• Thi 08
    babybabybaby skrev 2010-10-12 14:33:14 följande:
    Såg att jag formulerade mig lite knasigt. Jag är medveten om att man max kan få 3 behandlingar i Sverige, men på dig låter det som det är så dåligt att man bara ebjuds 3 stycken försök, jag själv är så tacksam att vi ens har möjlighet att få göra ÄD i Sverige genom landstinget.
    Tror tom att man bara får ett försök just nu pga brist på donatorer
  • Pigan
    ungkvinna81 skrev 2010-10-12 21:29:13 följande:
    Hej igen pigan 74, va kul vi fick nästan samma resultat som ni fick, jag hade vid första försöket 1 i magen och 8 i frysen... Nu efter 2 misslyckade försök har vi bara 4 kvar i frysen. Jag tror jag gör mitt sista försök runt januari. Vad hemskt att ingen har hört av sig.... Men nu eftersom du fick ju ett barn via Tammerfors får du inga gratis försök i Sverige? Så stod det på mitt kö papper, bli jag gravid under tiden förlorar jag min kö plats... Hur som helst va roligt att det funkade för dig och du har nu en liten familj:) från dina erfarenheter skulle du rekommendera en speciall läkare eller en sjuksköterska som jag man ta kontakt med eller det kanske inte spelar så stor roll! Tack för din hjälp:)
    Jag har inga gratisförsök i Sverige. I Umeå får man bara ett landstingsbetalt försök vid ÄD eller IVF, och vi använde vårt gratisförsök på IVF, så skulle vi göra försök i Umeå är det privat.

Vi kommer ej att göra fler ÄD då jag faktiskt blev naturligt gravid (???) när gossen var drygt 6 månader, så nu får han ett syskon i januari

Vår läkare i Tammerfors var Liisa Häkkinen och hon var helt underbar! Bästa läkaren jag någonsin träffat på!
  • ungkvinna81

Jaha!!! Ett försök är ju ingenting ... Ivf funkar inte på mig enligt läkarna så det är ÄD som gäller för mig. Som jag har uppfattat det från brevet jag har 3 gratis försök hmmmm måste kolla upp detta! Gratiiiiiis !!! Du blev med barn igen naturligt:) det är faktiskt många som blir gravid naturligt efter graviditet med ivf eller ÄD det trigger nått i kroppen säkert :) va rooooligt :)

• sodkt
    ungkvinna81 skrev 2010-10-11 14:38:19 följande:
    Hej sodkt, Ja! Jag håller med dig, jag har inget heller att gömma så jag lägger inte så stor vikt på om donator är annonym eller inte... Helst ska donatorn vara anonym så klart men det är inte hela världen. Viken klinik i Finland som inte har vänte kö? Där du fick din donator snabbt! Blev du gravid m.h.a. Denna klinik i så fall? Vad heter kliniken i Tjeckien du kontaktade? Jag har nu gjort 2 försök i Riga jag har 1 försök kvar.... Jag kommer så klart sattsa allt o hoppas det verkligen funkar för mig men om det misslyckas tror jag inte fortsätta vara patient hos de utan jag ska i så fall prova behandling hos en annan klinik!
    Förlåt om jag inte svarat , men jag har varit ute och rest. Jag blev gravid på mitt färsk försök vid AVA Tammerfors, men inte vid något av mina 2 FET.
  • ungkvinna81

Hej sodkt,

det är konstigt att vi inte blev gravida från FET många vetenskapliga artiklar har jag hittat som bevisar motsattsen att FET är bäst... de svaga embryo elimineras vid upptinning och på så sätt endast de starka lever o växer...

• Emmylou

Hej på er!

Vet inte om någon av er är på gång att göra ÄD i Finland, verkar inte så när jag snabbt skummat igenom tråden. Vi fick iaf en donator i dag på AVA i Åbo Har en son efter ÄD på KS & nu är det dags för syskonförsök. Känns jättespännande!

Trevlig helg på er!

• ungkvinna81
    Emmylou skrev 2010-10-15 22:05:46 följande:
    Hej på er!

Vet inte om någon av er är på gång att göra ÄD i Finland, verkar inte så när jag snabbt skummat igenom tråden. Vi fick iaf en donator i dag på AVA i Åbo Har en son efter ÄD på KS & nu är det dags för syskonförsök. Känns jättespännande!

Trevlig helg på er!
    Hej:)

va kul... hoppas att det ska gå bra för dig...
    hur lång tid väntade du tills du fick en donator?
  • Emmylou
    ungkvinna81 skrev 2010-10-16 20:06:24 följande:
    Hej:)

va kul... hoppas att det ska gå bra för dig...
    hur lång tid väntade du tills du fick en donator?
    Tack! Vi väntade 1 ½ månad innan vi fick besked om donator. Men, då hade vi varit där på ett första besök i somras, så det var klart. Vi gjorde ett FET på KS i augusti som inte gick vägen, då kontaktade jag AVA & sa att vi vill göra en ÄD där.
  • bubbe

Finns som sagt var fler kliniker i Finland. Vi var till Fertinova i Helsingfors och vi har 2 st "lyckade resultat" här hemma!

• quiltis

Hej!
    Fick besked idag att äggdonation var vår enda chans....o då kommer mina frågor : Vart vänder jag mig? o hur får man tag i bra kliniker? Vad kostar de? Hur går behandlingen till? Jag har hört att dom gör äggdonation i umeå hur kommer jag i kontakt med dom? Sen fanns de i finland o danmark hur kommer man i kontakt med dom, kan dom svenska?
    Tacksam för ärliga svar...kram

• ungkvinna81

Hej quiltis,

i Sverige måste en läkare ställa dig i kö för ÄD och väntetiden är lång ca 2år därför många av oss åker utomlands till andra europuska länder för behandling. Du kan kontakta t.ex AVA kliniker i Denmark har de tyvärr inte ÄD behandlingar. AVA i Riga tex är bra gå in på deras hemsida och fyll i deras enkät och sända den de kontaktar dig direkt och bokar in dig på ett möte med en läkare... efter läkarbesöket och dina blodprov resultat på dig och din man hittar de en donator till dig och behandlingen startas. de får olika hormonet tex 1 spruta i buken, progynon, progesteron, p-piller och vitaminer ... så hoppas man att embryon fäster i livmodern efter ingreppt jag har gjort hittils 2 misslyckade försök.

Fråga gärna oss så hjälper vi dig oxå så klart. AVA Riga kan de lite Svenska med jag pratar mest engelska med min sjuksköterska och läkare!!!

lycka till

• Emmylou
    quiltis skrev 2010-10-19 00:47:42 följande:
    Hej!
    Fick besked idag att äggdonation var vår enda chans....o då kommer mina frågor : Vart vänder jag mig? o hur får man tag i bra kliniker? Vad kostar de? Hur går behandlingen till? Jag har hört att dom gör äggdonation i umeå hur kommer jag i kontakt med dom? Sen fanns de i finland o danmark hur kommer man i kontakt med dom, kan dom svenska?
    Tacksam för ärliga svar...kram
    Hej!

I Finland kan dom oftast svenska, iaf på AVA Åbo där vi gör behandling.
    http://www.avaclinic.com/index.php?40

Ledsen son bredvid, så jag hinner inte skriva mer men det finns mycket bra info på hemsidan.
  • Junklyu

Hej

Jag undrar om någon har några kontaktuppgifter och ava kliniken i Åbo eller någonstans i Finland,någon adress och telefonnummer helst.

• Kvinna72
    bubbe skrev 2010-10-18 21:13:45 följande:

Finns som sagt var fler kliniker i Finland. Vi var till Fertinova i Helsingfors och vi har 2 st "lyckade resultat" här hemma!

Vad härligt att höra! Grattis! Vi är nu igång med ett ÄD försök på Fertinova Helsingfors. Hur såg ert upplägg ut, medicinering osv?
    Ha det fint!
Svar på tråden AVA kliniker i Finland!